Bouwverslag: M1200

Als je geen bezwaar hebt tegen pottekijkers
ALS ik ga vliegen, post ik het hier morgenochtend wel even.

Richard, ik ben denk ik rond 11 uur op het veld. Van pak hem beet 10 tot 11 hangt er een bui volgens buienradar.

Of hij de lucht in gaat weet ik niet, want de wind staat uit precies de meest ongunstige richting (zuidwest), maar dat zien we dan wel als we er zijn...

Nou... dat werd hem dus niet...

We hadden vandaag last van plakgras op ons veld. M.a.w., dat het gisteren vers gemaaide gras dusdanig plakkerig was, dat het zich in de wielbeugel van de neuspoot ophoopte. Daarmee het wiel afremde, maar ÓÓK de vering indrukte. Daardoor ging de kist, die normaal 3,5 graden achterover staat, in de startaanloop vlak liggen...

En dan komt ie niet los, want met een duwprop heb je gewoon niet voldoende druk op het hoogteroer om daar doorheen te sturen.
Droog gras, of korter gras, en ik ben er van overtuigd dat ie zou vliegen. Maar vandaag dus effe niet.

Daar staat tegenover dat ten eerste de kist nog 100% heel is, en ten tweede vastgesteld is dat de motor ruim voldoende koelt (heb 125 graden gezien na drie startpogingen plus terugtaxiën), en zelfs voldoende koelt om zonder verdere hulpmiddelen gewoon stationair te kunnen draaien en niet al te ingewikkeld taxi-werk te kunnen doen. Dat is dan wel weer prima.

Verder rolt hij prima rechtuit en heeft in de start geen enkele neiging links of rechts uit te breken, dat is op zich gewoon super. Maar daar heb je zo weinig aan als het ding niet van de grond wil...

Moin. Ik wee nie of het weer mee gaat werken.
En met 60 mm wieltjes bleef mijn knurften-Progo ook al haken, en kukelde gewoon om.
Echt strak vlak vind ik het veld niet meer. Wellicht droogtes en emelten?
De ruimer bemeten van mijn toestellen hobbelen er wel door.. bijna 70 mm

De e-Jets hebben ook van die kleine wieltjes. Maar ja, daar zitten stevige bladblazers ingebouwd. Dat douwt wel door.

Ja mag het komen proberen.
Zullen we eerst het weer maar eens proper weer ‘bestellen’?

Maar je weet dat ie wil, nu nog even cooperatief gras zien te treffen.

‘es even Weersatation Eelde beloeren.

Tsja... dat weer...

Maar de lengte van het gras is denk ik het probleem niet. Ons veld lag echt VOL met "maaisel"... en DAT was denk ik het probleem. Een asfaltbaan zou het mooist zijn, maar de dichtstbijzijnde is in Leeuwarden en heel lastig toegankelijk...

Desnoods morgenochtend hééééél vroeg... als de wind nog niet wakker is... :p

Maar er moet wel een cameraman bij zijn, want geen video is niet gevlogen...

Het weer ziet er slecht uit... Dus ik heb geen flauw idee of het wat wordt...

Tussen 10:00 en 15:00 geeft de weerapp hier in stadskanaal geen regen af :rolleyes: En odoorn is niet ver van stadskanaal
Het veld hier is wat minder geschikt door de hobbels en bobbels
Hier nog wat sfeerbeelden van de toch wel frisse dag
Trouwens, wel een leuk en gezellig clubje bij jullie :thumbsup:

BBEC93FF-5556-49E7-B645-BC26BD9F241D.jpeg
9B076995-BD73-4DB2-8C22-2FB652209B70.jpeg
8F19AC42-2DC3-49C1-AA7C-61E828F7C191.jpeg

Leuk filmpje en mooie plaatjes. Jammer dat de kist niet los kwam.
Plakgras en hoog gras helpt inderdaad niet mee. Echter, het vermogen is denk ik net aan voor een grasstart. (Met gras in optimale conditie)
Wat voor prop heb je erop ? Mogelijk kan een andere prop uitkomst bieden ?

Is wel een bijzondere verschijning op het veld, hier is er maar 1 van ! :D

Grt,

Arnoud.

Prop is een 9 x 6, en zou zo'n 12500 toeren minimaal moeten draaien. 13K als ie er zin in heeft. Dat moet ongeveer 0,5 pk zijn en dat MOET ruim genoeg zijn om 2300 gram op 45 dm2 de lucht in te krijgen, ook van gras. Mijn chartertje is 2150 gram, en moet het met de helft doen. En die heeft zelfs met dit kleddernatte gras geen centje pijn.

Dat plakgras drukt de vering van de neuspoot in, waardoor de neus (ik heb het net gemeten, het is écht zo) VIJF centimeter naar beneden komt, en daarmee verandert de vleugelstand van =3,5 graden naar -0,9 graden.
En daarmee wil niks loskomen van de grond. Sterker nog, de kist zuigt zich vast en begint zwaar te rollen. Wat ik van de mannen langs de zijlijn begreep, hadden ze de indruk dat ze de kist halverwege het veld eerder zagen vertragen dan versnellen.

Ik ben er van overtuigd, dat het niet aan het vermogen ligt. Dat moet gewoon langs alle richtlijnen die ik ken, ruim voldoende zijn.

De pest was dat het grasmaaisel zich ophoopte in het voorwiel en daardoor ging remmen.
Je kon zien bij volgas en vol up na een 5-10 meter af en toe het neuswieltje loskwam en na 15-20 meter niet meer
De onderzijde van de vleugel was ook behoorlijk dik begroeid met maaisel

Voor wat ik kon zien moet het met kort en droog gras wel lukken

het is misschien wat vloeken in de kerk voor Bert, maar als deze terug naar Methanol gaat en een tankje gevuld met coolpower pro pattern 20% dan komt ie wel los
Ik kan gerust aanbieden om een gallon beschikbaar te stellen (doet ie toch niet) :D

Net even met een toongenerator het toerental "gemeten", dat was ongeveer 12900 en volgens Pé Reivers zou dat 0,55 pk en 17,5 N statische stuwkracht moeten zijn.
Is wel een bijzondere verschijning op het veld, hier is er maar 1 van ! :D
Dat gaat niet lang zo blijven, heb ik begrepen, al schijnt die een EDF als aandrijving te krijgen.

(doet ie toch niet) :D
Daar heb jij geheel en al gelijk ik... Ik ga bijna nog liever met mijn poezelige maatje 41 met beide hoefjes op die kist staan stampen...

:D :D :D :D :D

Het punt is namelijk dat ik met deze motor met de overschakeling naar benzine om een of andere reden véél minder vermogen kwijtraak t.o.v. methanol, dan met de conventionele zuigermotoren.
Bij de zuigermotoren scheelt het 20% en daar kun je bijna de klok op gelijk zetten, maar die wankel is een heel ander verhaal: Ik heb twee tests van Sceptreflight een van Peter Chinn en een van Clarence Lee, waar beide bruikbare propeller/toerental/brandstof gegevens in staan.

Peter Chinn haalde op 5% Nitro ongeveer 10% meer vermogen dan de mijne op benzine
en Clarence Lee kreeg met 15% slechts ongeveer hetzelfde vermogen tevoorschijn als de mijne, zij het bij een wat lager toerental (0,54 pk bij 12200 toeren).

Dus nee, ik denk dat het met Methanol heel erg tegen gaat vallen wat ik daar maar mee ga winnen...

Laatst bewerkt:
Eens, met deze prop en toerental zou de M1200 moeten kunnen loskomen van de grasmat. Dan is het wachten op een betere grasmat of inderdaad gastvliegen.

Misschien morgen een tweede kans, hier wordt het morgen niets, alleen maar regen. :confused:
Vandaag was het hier goed vliegweer, uiteraard weer goed gebruik van gemaakt. :D

Grt,

Arnoud.

Back