Bouwverslag loodsboot Robbe: De Maris II

Verder gegaan...

Ik heb weer een paar dingetjes vast gelijmt
Het intrieur:
dsc07785m.jpg

dsc07786.jpg

dsc07783b.jpg

de Reling:

dsc07788m.jpg

De mast is (op de luidsprekers na) klaar:

dsc07764.jpg

en ik heb twee van de vier bolders op het achter dek gezet:
dsc07780.jpg

Gr. David​

Bouw loodsboot Maris II

Ik achterliggende week hard verder gegaan aan het dekhuis(buitenkant) :

Vlak na het spuiten (2x):

dsc07873b.jpg

en met al wat meer erop:

dsc07880u.jpg

en de achterkant erop gelijmd:

dsc07890g.jpg

dsc07889u.jpg

dsc07891s.jpg

Close-up van de radar:

dsc07882o.jpg

Gr. David

Verder gegaan met de bouw...

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer, het heeft een hele tijd geduurt... veel te lang voor mij:(
Erg druk met school, maar goed ik ben van de week weer verder gegaan en heb het voor dek erop gelijmd:

dsc08408k.jpg

dsc08411d.jpg

en de ankerlier erop gelijmd:
dsc08343b.jpg

Ook heb ik de hekjes voor en achter erop gelijmd:
dsc08389u.jpg

dsc08412l.jpg

dsc08365a.jpg

dsc08353r.jpg

En dan ziet hij er zo uit:
dsc08360c.jpg

dsc08355.jpg

dsc08363.jpg

Ik ga binnen kort de lampjes aansluiten en de ''overstap bordessen'' erop plaatsen en dan komt het eind al in zich...

Ziet er keurig uit, Dave.
Ik dacht eerst: wat is die reling aan de voorplecht hoog, maar op de voorlaatste foto kan je goed zien dat deze toch vrijwel even hoog is als de handreling langs het stuurhuis. Dus het is wel goed, en mijn timmermansoog fout.

Verder

@ Ad Bakker, ja het klopt,
de hekjes zijn zelfs nog lager dan de handreling:yes:

@ Michel, Het valt wel mee je moet alleen de ''draden'' in de goede vorm buigen en door de staafjes doen en vastlijmen.

Ik Heb ook de achterste dingen ik weet niet hoe ik het moeten noemen (misschien jullie wel) er op gelijmd:

dsc08445bu.jpg

dsc08437i.jpg

dsc08436.jpg

Groeten David

Varen in de vijver!

Ik ben vanmiddag nog even wezen varen met de Maris om wat foto's te maken:(sorry voor sommige onscherpe foto's maar het is erg moeilijk om met één hand foto's te maken en met de andere te sturen:rolleyes:)

!!! Ik moest erg uitkijken in de bochten dat ik die heel zachtjes nam omdat het dekhuis erg los zit, heeft iemand misschien een idee om hem vaster te maken? !!!

dsc08508.jpg

dsc08541x.jpg

dsc08525v.jpg

Op volle snelheid:
dsc08530x.jpg

dsc08543z.jpg

dsc08546k.jpg

dsc08547.jpg

Ik zal ook nog een keer een filmpje en scherpe actie foto's maken maar dan vraag ik even of iemand me wil helpen

Gr. David

hoi dave

mooie foto,s en goed vaar beeld van je maris.

je dekhuis die zit tog al iets klem op het dekrand?

en anders even met dun hout op vullen dat hij er wat straker overheen schuift.

gr willem

!!! Ik moest erg uitkijken in de bochten dat ik die heel zachtjes nam omdat het dekhuis erg los zit, heeft iemand misschien een idee om hem vaster te maken? !!!

Uit mijn recensie in Modelbouw Aktueel:
"
Aan de voorzijde van het dekhuis lijm ik van afval-materiaal een lip die onder het dek valt. Achter wordt het dekhuis op het dek gehouden door een pennetje. Hiervoor lijm ik een messing koker onder het opstapje naast de deur. Het pennetje glijdt door de koker en valt in een gat in de opstaande rand om de dekhuis-opening. Robbe vermeldt hier niets over, maar het dekhuis moet écht op het dek vastgemaakt worden, anders ben je het na de eerste bocht kwijt."

Uit mijn recensie in Modelbouw Aktueel:
"
Aan de voorzijde van het dekhuis lijm ik van afval-materiaal een lip die onder het dek valt. Achter wordt het dekhuis op het dek gehouden door een pennetje. Hiervoor lijm ik een messing koker onder het opstapje naast de deur. Het pennetje glijdt door de koker en valt in een gat in de opstaande rand om de dekhuis-opening. Robbe vermeldt hier niets over, maar het dekhuis moet écht op het dek vastgemaakt worden, anders ben je het na de eerste bocht kwijt."

Ja, dat heb ik ook gelezen maar ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen:oops:
Heeft u misschien nog een foto ervan?

Gr. David

Mooie foto's en recht uit gaat hij als de brandweer, mooie hekgolf !!
gefeliciteerd hoor Dave !!!!

veel vaarplezier, Brandaris

Jammer, weer een draadje waar zo langszamerhand de laatste hand aan wordt gelegd.
Is dit nu het begin van het einde, of het einde van het begin ;)

Natuurlijk heb je nog wat werk met het fijntunen en afwerken, maar je model is nu al een plezier om naar te kijken

Gefeliciteerd David, dat is een mooi project wat je daar aflevert.

Ja, dat heb ik ook gelezen maar ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen:oops:
Heeft u misschien nog een foto ervan?

Gr. David

Nee, geen foto helaas. Maar het is niet al te moeilijk. Aan de voorzijde van je dekhuis, binnenkant, maak je een steun van bijvoorbeeld vierkant ABS-buis.
Daar lijm of schroef je een lip aan vast die ONDER je dek glijdt als je je dekhuis op je dek zet. Niet te breed; ongeveer een centimeter aan beide zijden overhouden.
Als dat gedroogd is, zet je je dekhuis op je romp: eerste de voorkant en dan laat je de achterkant rustig op de romp zakken totdat het dekhuis goed zit.
Daarna boor je in het opstapje van het dekhuis een gaatje. Daarin steek je een (messing) buisje met inwendige diameter van ongeveer 2mm.
Dat lijm je goed vast met 2C lijm. Zorg dat het NIET aan de opstaande rand van je dek gaat kleven!
Als dat buisje goed vast zit, steek je er een messing pen doorheen die je aan de voorzijde even in de verf hebt gedoopt. De verf komt tegen de opstaande rand van je dek aan en zo weet je waar je een gaatje moet boren.
Boor dat gaatje. Versterk de opstaande dekrand met een stukje afval-ABS aan de binnenkant. Boor ook daar een gat in en steek ook daar een dun buisje in met binnendiameter 2mm. Zorg dat beide buisjes exact in elkaars verlengde komen te liggen en lijm het binnenste buisje ook vast.
Als het allemaal goed droog is, kan je het 2mm pennetje door beide buisjes steken en dat is dan de grendel waarmee je je dekhuis vast zet.
Buig tenslotte het uiteinde om onder een hoek van 90 graden en zorg dat het ergens achter valt (een opstaand randje wat je op je dek lijmt, of een kist die je daar lijmt.
Zo zit je dekhuis netjes vast, geen kans op verlies maar wel makkelijk te openen.

Back