Bouwverslag Liberty Sport Sig

Zal me even voorstellen.
Ik ben Remco en redelijk nieuw hier op het form en met modelvliegtuigen heb via MP en bouwkit aangeschaft van een Liberty Sport van het merk Sig.
Na bestudering van het bouwplan en tekeningen ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik gelijk de lat behoorlijk hoog heb gelegd.
Maar als ik het stapje voor stapje doe en met jullie hulp en advies moet het te doen zijn lijkt me.
 
Hobbykamer en werkblad reeds gereed voor de start.
Alle spullen een gereedschap aangeschaft.
 

Bijlagen

  • IMG_4991.JPG
    IMG_4991.JPG
    350,2 KB · Weergaven: 242
Dapper om met zo iets als eerste vliegtuig te beginnen Remco!

Met een dergelijke brede romp met relatief sterk gebogen zijkanten is het belangrijk dat je iets hebt waar beide zijkanten precies op hun plaats geduwd kunnen worden voordat je de dwarse balkjes er tussen lijmt, en die zijkanten moeten dan ook nog loodrecht op de bouwplank staan. Daar zijn speciale verstelbare mallen voor, maar met wat inventiviteit kun je zelf ook we iets in elkaar zetten. Je moet er in ieder geval rekening mee houden.
 
Sinds een paar modellen dek ik de bouwtekening niet meer af met plastic, maar ik plak breed doorzichtig tape op de tekening waar alle liggers etc. moeten komen. Lijm hecht daar niet aan, en je tekening blijft stevig voor als je 'm later nog es nodig hebt. Die tape kost een paar kwartjes bij de Action.
 
Afdekken met folie zoals waar bloemisten boeketten in wikkelen werkt ook goed.

Heeft de Action ook wel, dacht ik.


jan.
 
Dapper om met zo iets als eerste vliegtuig te beginnen Remco!

Met een dergelijke brede romp met relatief sterk gebogen zijkanten is het belangrijk dat je iets hebt waar beide zijkanten precies op hun plaats geduwd kunnen worden voordat je de dwarse balkjes er tussen lijmt, en die zijkanten moeten dan ook nog loodrecht op de bouwplank staan. Daar zijn speciale verstelbare mallen voor, maar met wat inventiviteit kun je zelf ook we iets in elkaar zetten. Je moet er in ieder geval rekening mee houden.
Bedankt voor de Tip !!
 
Hoi Remco, welkom. Ik ben zelf geen houtbouwer, maar wie weet komt het er ooit nog eens van. Ik ga je natuurlijk wel volgen. Veel succes. Het begin ziet er al goed uit.

Helixer
 
Goede dag,
Zelfde kist andere omgeving.
De SIG Liberty is van eigenaar gewisseld.
Als herintreder in de modelvliegsport was ik op zoek naar een winter bouw project. Op marktplaats kwam ik hem tegen de kist en mn project.
Vele boxen worden geticked, een dubbel dekker, houtbouw, winter project, next level qua vlieg prestaties.
Bij thuis komst met het pakket Remco had het allemaal klaar staan. Incl. Bouwplank.
Alles eens goed bekeken. Tja old school bouwen.
Lezen van de beschrijving en tekening bekijken.
En mn eigen ideen krijgen vorm met de uiteindelijke uitvoering. Zoals, e-voortstuwing, closed loop voor het rudder,hoog/laag servo achter in de romp, koolstofpijp in de vleugels, enlarged ailerons, oracover, echte scharnieren ( low frictie), aileron servo,s in de vleugel.
Na veel wikken en wegen en bekijken van de mogelijkheden mbt verbrandings motoren (vette zooi van nitro wil ik niet meer) benzine mogelijk alternatief en dan 4takt ivm beter geluid door lager rpm. Ook dat niet geworden. Zijn te groot.
Uiteindelijk ben ik uit gekomen op electra.
Dit in detail nog uitwerken i.o.m. ervaren vlieg collega,s op de club.
Het bouwen,
Eerst de romp eens bekeken. Deze bleek krom. Wat te doen? Ik heb de staart in een emmer met warm water laten weken. En ja hoor de lijm kwam los ik kon de constructie zonder beschadiging losnemen.
Laten drogen en opnieuw inelkaar gelijmt. Nu recht althans wat de laser laat zien.
Nu wachten op de koolstof pijp. Voordat ik met de vleugels kan beginnen.
Een klus waar ik tegen op zie is het beplanken van de voorkant van de romp. Balsa laten weken maar dan nog ben ik bang dat het gaat breken. En met nat balse word de houtlijm ook verdunt?
Hoewel hier een foto van de status verwacht ik geen volledig bouwverslag te maken.
Groet Theo
 

Bijlagen

  • 20230918_230347.jpg
    20230918_230347.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 170
Ik laat balsa weken met een beetje ammonia, kleinscheutje in een bakje water. Hierdoor wordt het balsa erg goed buigbaar in alle richtingen en breekt het niet, het lijkt er ook taaier van te worden. Als het nat is klem ik het op de romp in dit geval, en zorg ik dat het goed ik vorm zit (op voldoende punten vast zetten). Dan laten drogen, liefst een nacht of volgende dag pas verder. Als je het balsa dan los haalt, blijft het voor 90% in die vorm staan, het buigt altijd ietsje terug namelijk, maar dat is niet erg. Vervolgens lijm ik het nu pas op de romp en zet ik het opnieuw vast, het inmiddels droge stukje balsa dus. Het vraagt wat meer geduld, maar je hebt het voordeel van nat buigen en van droog lijmen, krijg je de mooiste en stevigste resultaten van.
 
Hallo bipeflyer,
Inmiddels de romp balsa planking in form gekregen zonder te breken.
In water laten weken twee dagen. Flink nat op de romp aangebracht met elastieken in de form gedrukt.
Laten drogen. Droge delen afgenomen. Blijven mooi in form.
Nu pas maken en op de romp lijmen.
Het is tijdrovend maar beslist de moeite waard.
Idd nat buigen droog lijmen.
Nu eerst de delen pas maken en lijmen.
Groet Theo
 
Mooi dat het gelukt is! Benieuwd naar de foto’s. Met ammonia is een half uurtje genoeg overigens, misschien zelfs maar 5 minuten. Twee dagen weken is wel veel en natter dan nat kan het niet worden. Je kan het voor het op de romp klemmen ook al wat af deppen, want het water zit toch in het hout.
 
Back
Top