Spannend, ga ik het redden of niet?
Na de fokkemast was natuurlijk de grote mast aan de beurt. Eerst maar eens alle blokken en ringen aan de onderste twee zeilen gemonteerd.
Vervolgens de zeilen in het model gehangen. Ik heb hier alleen de blokken getuigd die aan de ra vastzitten, de rest hangt nog los om alles straks mooi recht te kunnen hangen.
Close-up:
Het rak van dit zelfde zeil.
Hierna konden de schoten van dit zeil bevestigd worden. Dit doe ik nu al om te zorgen dat deze ra in ieder geval kaarsrecht hangt, die kan dan als referentiepunt dienen voor het zeil erboven en eronder.
Daarna werd het bramzeil opgehangen en ook voorzien van schoten.
Vervolgens konden de bovenste twee zeilen alvast hun boelijnen krijgen. Alleen de boelijn van het bramzeil zit hier al definitief vast en is op het bakdek belegd.
Omdat het lopend want van de bezaansmast grotendeels belegd wordt achter de grote mast ga ik nu verder met de bezaansmast, anders zit ik mezelf straks in de weg als de bezaan op zijn plek komt te hangen.
Tussen de bezaan en het kruiszeil hangt een ra die het kruiszeil strak houdt. Deze moest eerst worden voorzien van blokken. Hier zijn ook meteen weer onderdelen te zien voor het rak.
Daarna werd diezelfde ra opgehangen.
De meeste lijnen van de grote mast hangen nog los, maar het kruiszeil kon al wel helemaal afgespannen en vastgezet worden. De witte lijn die nog loshangt aan deze mast is voor de ophanging van de bezaansroede.
De ophanging van dit zeil werd belegd op de knecht voor de mast. De ophanging voor de bezaansroede komt hier straks ook aan te zitten.
Hierna kon ik de schoten van het grootzeil bevestigen. In principe zijn nu alle lijnen strakgetrokken op die van het grootzeil na. Het grootzeil heeft hier ook nog geen boelijnen.
En hier is het grootzeil ook onder helemaal afgespannen en voorzien van schoten en boelijnen.
Dit houdt in dat op de bezaan na alle zeilen nu in het model hangen en afgespannen zijn. Zoals gezegd is deze volgorde makkelijker dan eerst de bezaan ophangen en daarna pas het kruiszeil, want de bezaan gaat anders enorm in de weg hangen bij het beleggen op de nagelbanken.
Hier is de bezaan voorzien van alle blokken en lijnen die benodigd zijn voor de ophanging. Het bruine draad wat onderuit steekt is voorzien voor het rak.
De bezaan hangt op deze foto al wel definitief aan zijn ophanging, maar alle andere lijnen zijn nog los om hem zo goed mogelijk te positioneren op het model, het is allemaal vrij krap namelijk. Dit positioneren doe ik door middel van de twee setjes blokken aan de voorzijde die binnen aan de verschansing hangen, en het blok aan het bruine touw aan de achterzijde.
Hier is het rak te zien en de blokken waarmee de bezaansroede aan de mast hangt.
Alle draden worden opgespannen om het zeil een beetje bol te laten staan. Dit was nog vrij lastig maar met dit resultaat ben ik meer dan tevreden. Ook is een deel van de dirk te zien waar de top van de bezaanroede mee omhoog gehouden wordt. Hier heb ik gewoon weer wat jufferblokken en normale blokken voor gebruikt. Dit betekent nu dat alle zeilen definitief aan het model hangen en er weer een hoofdstuk is afgesloten!
Ger Bischoff attendeerde mij er recentelijk op dat er nog een setje waterafvoeren ontbrak op mijn model. Deze stonden niet op de tekening en mij waren ze ook nooit eerder opgevallen op het origineel, maar overduidelijk horen ze wel op het model. Deze heb ik dus ook nog gemaakt.
De eerder gemaakt vlaggen zijn erg goed gelukt, maar omdat de kleuren er met strijkfolie op zitten en niet met inkt waren de randen van de vlaggen nog spierwit waar ze uitgeknipt waren. Ik heb dus zelf nog zowel de blauwe als oranje kleuren gemengd met acrylverf en de randen geschilderd. Oranje is zeer goed gelukt, blauw wat minder, maar dat valt alleen op als je er goed naar kijkt. De gele vlag heb ik gewoon bewerkt met de gele vallejo verf die ik al de hele bouw gebruik, die had al de perfecte kleur. Op de foto is het nog niet te zien, maar achteraf heb ik alle rafeltjes er nog afgeknipt voordat de vlaggen op het model gingen.
En dan het moment van de waarheid...