Na al weer een tijdje geen bouwupdates nu toch weer voortgang te melden.
Al in januari had ik de laatste weeflijnen van de bezaansmast aangebracht.
Daarna heeft het tot half maart geduurd voor ik weer toekwam aan de weeflijnen van de grote en de fokkemast.
Nadat die weeflijnen er in hingen kon ik de bovenste 3,5mm jufferblokken plaatsen. Uiteraard zijn deze ook weer iets uitgeboord vóór het monteren, aangezien je die niet meer netjes uitgeboord krijgt nadat ze op hun plek zitten. Op deze foto's zijn ze nog niet te zien, maar ook in de bovenste ezelshoofden zijn nog ringetjes geplaatst zoals in de onderliggende ezelshoofden, dit om straks het lopend want te kunnen bevestigen. Ook zit er alvast een blok bovenin de fokkemast geknoopt om de stag door te voeren.
Ik had me eerst voorgenomen om de pardoens pas te plaatsen nadat de zeilen en het lopend want op hun plek zaten, maar ik heb besloten om enkelen toch maar nu al te plaatsen. Dit omdat ik nu makkelijker de jufferblokken op gelijke hoogte kan knopen, en ik straks het lopend want aan de pardoens aan kan passen, in plaats van andersom. En nu kon ik nog makkelijk de pardoens door de marsen en masten heen krijgen, straks zitten daar een hoop weeflijnen in de weg.
De eerste stap is dan het knopen van enkele jufferblokken aan eerder geplaatste ringen op de romp. De achterste is nog niet geplaatst omdat ik deze toch pas kan doen als de weeflijnen in de top van de mast klaar zijn.
Vervolgens werden eerst de voorste pardoens aan weerszijden geknoopt.
En daarna het tweede paar pardoens. Zoals gezegd komt het laatste paar als de weeflijnen van de mast helemaal klaar zijn en de laatste stag geplaatst is.
Alle daaropvolgende pardoens werden op eenzelfde wijze gemaakt dus tijdens het plaatsen heb ik daar niet telkens een foto van gemaakt. Ik ben bij de bezaansmast wel een beetje afgeweken van de tekening. Op de tekening loopt daar aan elke kant namelijk maar één pardoen, maar op de replica in Lelystad zijn dat er twee per kant. Zo heb ik ze dus ook op mijn model uitgevoerd.
Tot slot hier nog een overzichtsfoto van hoe het model er nu bij staat. Ik hoef enkel nog de bovenste weeflijnen te maken, twee staggen te leggen, en vier pardoens te maken, en dan is het hoofdstuk staand want afgesloten.