Dank voor alle lovende woorden, dat houdt me zeker gemotiveerd.
Aangezien ik nu toch met allerlei touwtjes aan de slag was heb ik maar meteen wat doorgewerkt aan de blinde mast.
Als eerste de bouwtekening gekopieerd en de kopie op maat geknipt om naast de mast te passen.
Vervolgens de verticale draden van het staand want in de mast geknoopt. Het ziet er hier grof uit, maar bedenk nog even dat die jufferblokken maar 3,5mm zijn, dan weet je al hoe dun het draad zelf is.
En hier de stuurboordzijde gereed in afwachting van de weeflijnen. Het begint nu echt millimeterwerk te worden en ik ben even toe aan iets anders. Daarom laat ik bakboord even voor wat het is.
Als tussenwerk ga ik even een aantal lijntjes aanbrengen tussen de top van de blinde mast en de voorste stag. De bouwbeschrijving schrijft hier voor om vijf 4mm enkelschijfs blokken te gebruiken. Echter zou dit betekenen dat het hele knoopsel maar op 4 punten aan de stag zou komen te zitten. Op het origineel zit deze op 12 punten aan de stag vast. Met deze reden vervang ik 2 van de blokken door 4mm jufferblokken.
Als eerste worden er wat knopen gelegd. De bovenste lijn is ongeveer 40-50cm, aangezien deze door alle andere blokken heen getrokken wordt.
Hier is één van de jufferblokken zichtbaar. Als ik hier een enkelschijfs blok had gebruikt hadden hier maar 2 lijntjes naar de stag gelopen in plaats van 6. De draad heb ik hier tijdelijk even om de mast heen getrokken om hem mooi strak te houden.
Hier heb ik de overgebleven 2 blokken door de mast heen getrokken.
Het jufferblok dat aan een enkelschijfs blok was geknoopt heb ik ook met 6 knoopjes aan de stag vastgemaakt, en vervolgens kon de 40-50cm lange lijn door alle blokken heen gehaald worden, en aan de nagelbank belegd worden.
En tot slot hier weer de welbekende overzichtsfoto: