Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Dat het mooi en strak werk is, is buiten kijf, maar ik had wel iets dunnere weeflijntjes gebruikt. De knopen overheersen nu het beeld van het hele want. Wat ook opvalt is dat je overal de zelfde kleur garen gebruikt, waardoor het verschil wegvalt in staand- en lopend tuig oftewel geteerd en ongeteerd touwwerk.

Ik gebruik in dit geval het meegeleverde draad uit de bouwdoos. De weeflijnen zijn al iets dunner dan de verticale banen, maar ik ben het met je eens dat de knoopjes erg aanwezig zijn. Ik vind het echter niet storend.

Voor wat betreft de kleur van het touw; op het moment heb ik enkel nog maar touwen aangebracht die onderdeel zijn van het staande want. Het lopend want gaat uiteraard uitgevoerd worden in lichte draad. Enige uitzondering hierop zijn de draadjes die de penterbalken op hun plek houden. Die heb ik donker gemaakt omdat licht daar niet mooi stond, maar in werkelijkheid zou daar natuurlijk geen geteerd touw gebruikt worden.

Bedankt voor de feedback, en nog even geduld tot ik begin aan het lopend want.:)

Danny, geduld heb ik genoeg hoor, zeker voor deze hobby. Wat ik eigenlijk bedoel is; dat de talrepen (de kleine talies tussen de juffer-blokken) en de weeflijnen van ongeteerd touwwerk waren, en dus lichter van kleur. Er zijn meerdere mensen die het ook zo doen, dus in principe maakt het niet zo heel veel uit. (je bent tenslotte Kaptein van je eigen model) Maar omdat je zo netjes en precies bouwt, dacht ik dat je dit ontgaan was.

Was dat niet het verschil tussen de Nederlandse en de Engelse bouwwijze??
Volgens mij heb ik dat op een eerder moment ergens gelezen, volgens mij in een verslag van een Duifken .Dat antwoord kwam van Hans "Kolderstok" dacht ik

Op de replica in Lelystad is dit touw wel geteerd, en dat is ook de versie die ik bouw. Technieken die vroeger toegepast werden maar op de replica anders zijn maak ik dus op de moderne manier.

Eindelijk weer een beetje voortgang te melden. Ik heb de weeflijnen aan de stuurboordzijde van de fokkemast aangebracht. Omdat de weeflijnen me zo langzaamaan de neusgaten uit begonnen te komen ben ik verder gegaan met de voorbereiding van het staand want op de blinde mast.

Ik heb 3 gaatjes geboord aan de onderzijde van de boegspriet waar een aantal stukjes gevormd metaaldraad in gelijmd konden worden. Ik had nogal wat moeite met het maken van deze stukjes, al ziet het er hier slordiger uit dan dat het in het echt is.
full

Vervolgens heb ik zes 3,5mm jufferblokjes voorzien van draad zoals op onderstaande foto. Ook heb ik de gaatjes in de jufferblokken alvast iets groter geboord, want ik vermoed dat ze standaard iets te strak zijn voor het draad dat er doorheen moet.
full

In de mars heb ik aan beide kanten 3 kleine sleufjes gesneden waar het draad in kan rusten. Vervolgens heb ik eerst in dit sleufje een jufferblok met draadje gelijmd. Toen dit droog was heb ik het draad strak aan een lusje in de boegspriet geknoopt en gelijmd.
full

Hier zijn alle zes de jufferblokken gemonteerd.
full

full

Nadat dit gebeurd was kon de stag tussen de boegspriet en fokkemast gemonteerd worden. Dit wilde ik niet eerder doen omdat deze waarschijnlijk in de weg zou zitten bij het monteren van de jufferblokken van de blinde mars. Ook is hier te zien dat de weeflijnen aan de stuurboordzijde van de fokkemast zijn aangebracht.
full

En dat was hem weer voor nu.:)

Dank voor alle lovende woorden, dat houdt me zeker gemotiveerd. :)

Aangezien ik nu toch met allerlei touwtjes aan de slag was heb ik maar meteen wat doorgewerkt aan de blinde mast.

Als eerste de bouwtekening gekopieerd en de kopie op maat geknipt om naast de mast te passen.
full

Vervolgens de verticale draden van het staand want in de mast geknoopt. Het ziet er hier grof uit, maar bedenk nog even dat die jufferblokken maar 3,5mm zijn, dan weet je al hoe dun het draad zelf is.
full

En hier de stuurboordzijde gereed in afwachting van de weeflijnen. Het begint nu echt millimeterwerk te worden en ik ben even toe aan iets anders. Daarom laat ik bakboord even voor wat het is.
full

Als tussenwerk ga ik even een aantal lijntjes aanbrengen tussen de top van de blinde mast en de voorste stag. De bouwbeschrijving schrijft hier voor om vijf 4mm enkelschijfs blokken te gebruiken. Echter zou dit betekenen dat het hele knoopsel maar op 4 punten aan de stag zou komen te zitten. Op het origineel zit deze op 12 punten aan de stag vast. Met deze reden vervang ik 2 van de blokken door 4mm jufferblokken.

Als eerste worden er wat knopen gelegd. De bovenste lijn is ongeveer 40-50cm, aangezien deze door alle andere blokken heen getrokken wordt.
full

Hier is één van de jufferblokken zichtbaar. Als ik hier een enkelschijfs blok had gebruikt hadden hier maar 2 lijntjes naar de stag gelopen in plaats van 6. De draad heb ik hier tijdelijk even om de mast heen getrokken om hem mooi strak te houden.
full

Hier heb ik de overgebleven 2 blokken door de mast heen getrokken.
full

Het jufferblok dat aan een enkelschijfs blok was geknoopt heb ik ook met 6 knoopjes aan de stag vastgemaakt, en vervolgens kon de 40-50cm lange lijn door alle blokken heen gehaald worden, en aan de nagelbank belegd worden.
full

En tot slot hier weer de welbekende overzichtsfoto:
full

Mooi gedaan Danny! Wat je wel kunt proberen om het geheel iets minder onder spanning te zetten zodat je stag wat rechter blijft lopen. Dit is altijd een moeilijk punt in modelbouw, touw strak zetten zonder dat alles uit model getrokken wordt, maar toch een natuurlijke loop blijft behouden.

Overigens heb ik voor de tuigage de boeken van Zu Mondfeld en Hans Kamer gevolgd. Deze wijken af van de replica in Lelystad. Daar had ik geen tekeningen van, die kreeg ik pas mei dit jaar.

Ik overwoog inderdaad om hem gedeeltelijk opnieuw te maken maar ik vind het nog niet storend genoeg om die stap te wagen. Misschien komt dat nog.:D

Ik zet mijn draad in her algemeen ook nog niet definitief vast, zodat ik later altijd nog iets kan corrigeren. Pas als alles naar mijn zin hangt en loopt dan ga ik druppels witte houtlijm op de knopen doen.

Ik blijf het touw van de verticale want desalniettemin toch vrij dik vinden (mijn mening) we gaan dit toch nog eens bekijken als ik hier zo ver ben met mijn Batavia.
't is maar een gevoel hoor!

Ikzelf zou toch de spanning van de stag nemen en deze "rechten", nu maakt dit een hele rare indruk, en na al het prachtige werk is dit zonde!:(

Patrick

Nog eens terug komend op een eerdere opmerking van Piet over de dikte van de touwen en de knopen. Voor de (horizontale) weeflijnen staat in de bouwbeschrijving dat er een mastworp genomen moet worden, zoals ook in het echt gedaan wordt. De dikte bruin draad is daar wellicht inderdaad net wat veel voor.
Bij de Zeven Provinciën heb ik het daarom met een enkele platte knoop gedaan, en dit geeft net een wat fijner resultaat.

Nog eens terug komend op een eerdere opmerking van Piet over de dikte van de touwen en de knopen. Voor de (horizontale) weeflijnen staat in de bouwbeschrijving dat er een mastworp genomen moet worden, zoals ook in het echt gedaan wordt. De dikte bruin draad is daar wellicht inderdaad net wat veel voor.
Bij de Zeven Provinciën heb ik het daarom met een enkele platte knoop gedaan, en dit geeft net een wat fijner resultaat.
Je zou ook wat fijner draad kunnen nemen voor zowel de hoofdtouwen als de weeflijntjes. Ik ben het met Patrick eens dat het wat dik oogt dit geld zeker voor de hoofdtouwen voor de blinde-mast, die zouden in verhouding toch wat dunner moeten zijn als de fokke- en grootstag.

Wat ik me afvraag, hetgeen niets te maken heeft met de bouwwijze van Danny, is dat op bovenstaande foto's de bovenblindebakstag aan de fokkestag is bevestigd. Als je nu straks de voorstengestag gaat aanbrengen die voor de fokkestag op de boegspriet komt (normaal gezien), dan gaat de boel behoorlijk schavielen vrees ik. Ik heb even een tekening opgezocht in één van mijn boeken om duidelijk te maken wat ik bedoel. Op de tekening is A de bovenblindebakstag, B de fokkestag (met loze fokkestag) en C de voorstengestag waaraan dus de bovenblindebakstag is bevestigd. Op het plaatje is goed te zien dat wanneer je deze stag aan de fokkestag bevestigd, schavielen niet uitblijft. De tekening is welliswaar van een Engels oorlogschip uit de 17e eeuw, maar in dit geval is het principe gelijk of het nu Engels is of Hollands. Of vergis ik mij en zetten ze op Hollandse schepen de voorstengestag vast op de blinde steng, wat mij toch behoorlijk sterk lijkt gezien de krachten die hier op komen te staan.....?? De enige stag die normaal aan de blinde mast werd bevestigd is volgens mij de voortopstag, die slechts de bovenbramsteng onder steunt oftewel de vlaggentop. (de meest rechtse lijn op de tekening)
JPG_2809_1889_bewerkt-1.jpg

Back