Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Op de fortuining en het galjoen ontbraken nog enkele ornamenten. Omdat de rusten binnenkort gemonteerd gaan worden leek het me verstandig om de ornamenten dus nu te monteren, zodat er straks niks anders voor in de weg zit.

Als eerste heb ik echter de gehele fortuining een laatste schilderbeurt gegeven, en ook meteen de traptreden onder de nar gemaakt.
full

Vervolgens aan stuurboord alle ornamenten op de fortuining gelijmd. Aan bakboord ziet het er identiek uit, dus daar heb ik geen foto van.
full

En hier de ornamenten op het galjoen. Nu is ook te zien dat de ornamenten aan de bakboordzijde zijn gemonteerd.
full

Als volgende zijn nu de rusten aan de beurt. Ik ga even goed uitzoeken hoe ik deze wil gaan maken. Ik kan voor de makkelijke weg gaan en gewoon gaatjes boren voor de puttingijzers, maar ik kan het ook maken zoals op het origineel, en sleuven in de zijkant vijlen waar vervolgens de puttingijzers in gelegd worden met een afdeklat er overheen. Dit laatste zal echter qua details amper opvallen en is moeilijker netjes te krijgen vanwege de zeeg in de rusten...

Laatst bewerkt:
Hallo Danny, net terug van vakantie, veel te bewonderen, prachtig !
De kiel en spanten staan in de helling. Alles paste fantastisch. Complimenten aan Kolderstok.
Weet nog niet hoe ik een foto kan plaatsen....

Als volgende zijn nu de rusten aan de beurt. Ik ga even goed uitzoeken hoe ik deze wil gaan maken. Ik kan voor de makkelijke weg gaan en gewoon gaatjes boren voor de puttingijzers, maar ik kan het ook maken zoals op het origineel, en sleuven in de zijkant vijlen waar vervolgens de puttingijzers in gelegd worden met een afdeklat er overheen. Dit laatste zal echter qua details amper opvallen en is moeilijker netjes te krijgen vanwege de zeeg in de rusten...

Je kunt de rusten volgens tekening maken, inclusief de zeeg erin, en daarna over de gaatjes het buitenste stukje voorzichtig lossnijden. Dit kun je later dan weer als afdeklat gebruiken.

Hoi Fred,
Leuk om te lezen dat je nu ook begonnen bent, veel plezier!

Hans, ik denk dat ik gewoon de gaatjes boor en daarna heel oppervlakkig een sleufje erin kerf, zoals ik ook heb gedaan bij de onderste delen van het galjoen. Dan lijkt het alsof het losse delen zijn, maar kan er een stuk minder fout gaan qua uitlijning.

Overigens ben ik er achter gekomen dat de volgorde die ik aan wilde houden niet gaat werken. Ik wilde eerst de rusten volledig afmaken, maar zoals ik uiteindelijk ook in de bouwbeschrijving kon terugvinden moeten toch echt eerst de onderste delen van de masten klaar zijn. Er moeten namelijk al lijntjes gespannen worden vanaf de mast om de juiste hoeken van de puttingijzers te kunnen bepalen.

Ik heb dus eerst het onderste deel van de grote mast gemaakt. Hieronder is de bovenzijde van de grote mars te zien, deze is bekleed met losse latjes. De onderkant is een lasergesneden deel waarop de latjes gearceerd zijn met de lasersnijder. De richting van de latten op de boven en onderzijde staan haaks op elkaar zoals op het origineel.
full

Hier heb ik de eerste 8 streepjes gemarkeerd voor de ribbetjes die bovenop de grote mars gelijmd moeten worden.
full

De eerste 8 ribbetjes werden op die streepjes gelijmd, en daar tussenin werden er telkens weer twee gelijmd. Uiteindelijk werden het er dus 24.
full

Daarna heb ik de buitenste ring gesneden en gebogen, en vastgelijmd, evenals de dwars- en langszalingen.
full

Hier is de grote mars ruwbouw klaar.
full

Daarna heb ik de mast zelf taps geschuurd van 12mm tot ongeveer 9mm. Daarna werd de bovenzijde vierkant geschuurd, en het allerbovenste gedeelte achthoekig.
full

De steun voor de grote mars werd opgebouwd uit losse latjes, overgenomen vanaf de heldere bouwtekening.
full

Daarna kon de grote mars vastgelijmd worden op de mast. De precieze locatie kon bepaald worden door het andere mastdeel ook alvast in te steken tijdens het verlijmen.
full

full

En zo staat het geheel op het model. De grote mars staat net als op het origineel erg schuin naar voren, weet iemand hier de functie van? Ik vind het er maar vreemd uitzien eerlijk gezegd...
full

Ik hoef nu alleen nog enkele klampen op de onderzijde van de mast te lijmen, en dan kan ik dat mastdeel in de beits zetten en voorzien van bindsels om de masten heen.

Laatst bewerkt:
Functie schuine hoek mars,

De grote mast en de bezaan maken een lichte hoek naar achteren, terwijl de mars gelijk met het dek moet liggen, vandaar de schuine hoek. In sommige bouwkits is deze hoek van de mars te groot of te klein, deze moet je dan enigszins zelf aanpassen tot je mars gelijk ligt met het dek.
De fokke mast staat normaal gezien haaks op het dek, dus hier zou de mars recht op moeten liggen.

Dus m.a.w. de mars ligt horizontaal terwijl de mast in een hoek naar achteren staat.

(de houten ribben op de mars heten "snaphanen");)

Laatst bewerkt:
Danny,
Het ziet er allemaal erg mooi uit.
Ik volg je verslag met veel interesse en haal daar ook ideeën uit voor mijn project.
Ook de commentaren en aanwijzingen die men geeft zijn voor mij een hulpbron.
Ga allen zo door.

gr. Bert

Functie schuine hoek mars,

De grote mast en de bezaan maken een lichte hoek naar achteren, terwijl de mars gelijk met het dek moet liggen, vandaar de schuine hoek. In sommige bouwkits is deze hoek van de mars te groot of te klein, deze moet je dan enigszins zelf aanpassen tot je mars gelijk ligt met het dek.
De fokke mast staat normaal gezien haaks op het dek, dus hier zou de mars recht op moeten liggen.

Dus m.a.w. de mars ligt horizontaal terwijl de mast in een hoek naar achteren staat.

Sorry Piet, maar wat je daar zegt klopt niet. Op het origineel staan de marsen flink schuin, zoals ook te zien is op onderstaande foto:
swbaaf4.jpg

Ik waardeer tips en extra informatie, maar het zou fijn zijn als die informatie dan ook klopt.;)

Voor wat betreft de snaphanen, dankjewel, nu weet ik ook hoe die dingen heten.:)

Laatst bewerkt:
Jammer dat je dit in twijfel trekt, is toch echt de reden. Als je mij zwart op wit een andere reden kan geven, graag, altijd bereid om wat te leren. Maar een foto van een replica van de Batavia is niet echt overtuigend.

Maar Piet, het model wat ik bouw is een model van juist die replica, dus waarom zou ik mijn marsen dan wel recht moeten zetten als ze op die replica ook niet recht zitten? De foto zou dan juist het meest overtuigende bewijs moeten zijn dat het op mijn model wel klopt met de werkelijkheid. Mijn vraag was dan ook puur bedoeld als vraag waarom ze op de replica in Lelystad zo zitten, en niet of ze op mijn model onder de juiste hoek stonden, want dat staan ze dus wel.

Overigens is dit bericht niet kwaad bedoeld, enkel als verduidelijking van wat ik nu eigenlijk bedoel.

Sorry, in de tekst van je vraag heb je het over de functie. Dat ze op de Batavia zo staan dat is duidelijk, maar het waarom kun je natuurlijk niet uit een foto halen.
Op de (Engelse) oorlogsschepen staan de marsen gelijk met het dek, dus horizontaal wegens het grote aantal soldaten die deze marsen bemanden tijdens actieve oorlogvoering, vandaar de hoek met de schuin naar achter staande masten.
Misschien hebben de Hollanders een andere reden zou zomaar kunnen, wellicht is het om schavielen van de marszeilen tegen de mars te voorkomen, ik zou het anders eerlijk gezegd ook niet weten. Kan er ook niets over vinden, misschien weet Hans het, de bouwer van de kit?

Willem Vos schrijft in zijn boek "De Bouw van een Oost-Indievaarder" (letterlijk citaat):
"Van Yk geeft de praktische raad om de marsen iets voorover uit het lood te stellen, opdat regenwater er vlot af kan lopen"

Dus: de grote mast en bezaan stonden iets achterover, de marsen onder een hoek voorover om evenwijdig aan de waterlijn te komen, en de praktijk was dus iets verder onder afschot. Fokkemast stond recht, maar de mars toch iets naar voren.

(ik moest zelf ook weer even zoeken voor ik het gevonden had).

Laatst bewerkt:
Dezelfde stappen die ik heb genomen voor de grote mast heb ik ook uitgevoerd voor de fokkemast en de bezaansmast. En dan krijg je het volgende resultaat:
full

De hoek van de mars op de bezaansmast mag op de foto nog wel iets schuiner, maar dat heb ik inmiddels al gecorrigeerd.

Laatst bewerkt:
Danny,

Ik ben begonnen met de bouw van de Duyfken en zou er graag een bouwverslag mat foto's van willen maken.
Ik heb alleen geen idee hoe dat in z'n werk gaat. Kun jij me op weg helpen?

Bvd
Boris Chapchal

Hallo Danny,
Ben intussen druk bezig, met hulp van Hans en jouw voorbeelden !!
Net als Boris zou ik ook wel iets willen laten zien, maar ook geen idee hoe dat moet, als het kan graag hulp. Dank

Back