Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Zo tijdens mijn eerste lesweek door toch nog wat kleine dingetjes kunnen doen.

Als eerste heb ik de overige vier knechten afgemaakt en in positie gelijmd.
full

Vervolgens heb ik van notenhout een aantal strips gesneden en die op de randen van de dekken gelijmd. Op het origineel dienen deze volgens mij als een soort watergeleiders zodat water dat op het bakdek en het halfdek valt niet direct de kuil in loopt maar netjes naar de zijkant afgevoerd wordt.
full

Een notenhouten strip werd ook tussen de bovenzijden van de twee kleine trapjes op de voorste verschansing gelijmd. Op het origineel zit deze er vermoedelijk omdat er nog een deel van het staand want strak over de dekrand getrokken wordt, en het niet wenselijk is om een dergelijk drukpunt op de kopse kant van een plank te laten lopen. Ook is te zien dat ik in het galjoen aan de zijkanten enkele traptreetjes gelijmd heb.
full

Ik heb de twee kraanbalken inmiddels volledig gesneden en voorzien van de juiste inkepingen. Ik dacht dat ik tijdens het maken hiervan enkele foto's had gemaakt, maar dat was ik achteraf gezien dus vergeten. De twee kraanbalken zitten hier vastgelijmd, en ik heb ook de kleine trapjes in het galjoen inmiddels gebeitst.
full

Dat was het weer voor deze korte update. Wanneer de volgende update komt durf ik niet te zeggen, dat hangt volledig af van hoe hoog de werkdruk op school wordt de komende tijd.

Laatst bewerkt:
Hallo Danny, ik ben Fred, de bouwhelling staat er en de bouwdoos met zeilenset van de "Batavia" gisteren aangeschaft. Je bouwverslag met foto's vanaf het begin zijn zeer indrukwekkend. Goed voorbeeld doet volgen, en hoop , dat het hele verslag in het geheugen van dit forum blijft slaan ?
Succes met de verdere bouw !

Hoi Fred,

Leuk om te lezen! Het verslag blijft hopelijk lang bestaan maar het forum heeft er ooit al eens uitgelegen. De foto's bewaar ik sowieso in mijn eigen digitale omgeving dus die zouden gewoon moeten blijven bestaan.

Jij ook succes met de bouw. Maak je ook een bouwverslag?

Via Ctrl-P kun je een afdruk van het verslag maken, waarbij ook de mogelijkheid bestaat deze als pdf op te slaan. Let wel op dat je dan pagina voor pagina moet afdrukken naar pdf, en dat er een bestand ontstaat van (samengevoegd) meer dan 100 pagina's.

Heeft iemand toevallig een duidelijke foto van de achterste kraanbalken van de ankers? Op geen enkele foto die ik kan vinden zie ik ze gemonteerd zitten. Volgens mij hebben ze op het origineel maar zeer kort gemonteerd gezeten en zijn ze verwijderd omdat de ankers eigenlijk te zwaar zijn voor de constructie...

Het gaat mij voornamelijk om een foto waar ik op kan zien door welke gaten in de fortuining ze heensteken, en hoe ze aan het dek gemonteerd zitten. Ik zie hier een boel tegenstrijdige bronnen van. Op het revell model liggen de balken langs elkaar en steken ze over het midden heen, en op andere bronnen zie ik juist dat ze symmetrisch liggen en op hun eigen dekhelft al eindigen...

het heet een penterbalk en geen kraanbalk danny ;)
deze werden terug opgeborgen in het ruim als de ankers vast gebonden waren.
ze liggen dus enkel op het dek als het anker opgehaalt word.

Ah kijk, daar kan ik wat mee, ik heb de site meteen in mijn favorieten gezet!

Ik dacht eigenlijk al dat ze door het 4e gat van voren gestoken zaten, maar nu weet ik het dus zeker. En ze liggen inderdaad toch langs elkaar zoals op het Revell model. Dat model is zeker niet perfect, maar dit hadden ze dus toch bij het juiste eind.

Ik ga de term penterbalk proberen te onthouden, maar ik beloof niks. Ik ga ze in ieder geval wel gewoon permanent op het model monteren.

Nou Hans en Danny en verdere lezers, een bouwverslag ?? Zo ervaren ben ik niet. Ik ben 78 jaar en voor kleinkinderen e.e.a.gemaakt, zoals een speelpoppenhuis .
Afgelopen jaren twee bestaande herenhuizen nagemaakt. En lang geleden de "Zwarte Zee" gemaakt. De "Batavia" is een hele uitdaging !!! Voorlopig gaan we morgen voor twee weken naar Frankrijk .
Probeer foto van Zwarte Zee te plaatsen, maar lukt mij nog niet. !

Ah, op die manier. Dan zou ik me inderdaad gewoon focussen op de Batavia en verder niet gaan lopen hannesen met een bouwverslag. Veel plezier in Frankrijk!

Voor de rest van de lezers is er weer wat voortgang te melden.

Gisteren heb ik de WC's gemaakt in het galjoen, en toen viel mij ook op dat de kruishouten binnen het galjoen bij mij te ver naar achteren zaten. Heb ik dus ook maar meteen gecorrigeerd.
full

En dan nu een dilemma. Ik heb de penterbalken zojuist gesneden, en ik twijfel toch over de manier waarop ze gemonteerd gaan worden. Op het model van Revell liggen ze overduidelijk naast elkaar en liggen de voetblokjes ervan ook niet symmetrisch tegenover elkaar, in de lengterichting van het schip ligt er één wat verder dan de andere. Op de foto's die amazone mij linkte ligt de ene penterbalk bovenop de andere, maar er zijn wel twee voetblokken voorzien waar ze tegenaan kunnen liggen. Ik kan op die foto's alleen niet zien of die voetblokken dus wel symmetrisch liggen, of dat net zoals op het Revell model de ene verder naar achter ligt dan de andere...
Hieronder in ieder geval twee vergelijkingsfoto's.
Zoals op het Revell model:
full

Zoals op de foto's van Amazone:
full

Wat is wijsheid? Aangezien ze in het echt verwijderbaar zijn zullen ze niet altijd op dezelfde manier gemonteerd worden. Zoals op het Revell model lijkt mij logischer, maar ik heb geen enkel bewijs gevonden dat ze op het origineel zo gelegen hebben of überhaupt kunnen liggen...

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd had ik nog niet van een "penterbalk" gehoord. Wel van "penteren" hetgeen betekent het opvissen van het anker met de portuurlijnen. Dit werd gedaan met de kraanbalk en het zogenaamde "kiptakel" welke op de fokkerust was bevestigd en tevens dienst deed om het anker te katten (bevestigen aan de rust na gebruik).
Maar goed dit terzijde, wat de bevestiging van de penterbalken betreft, denk ik dat je dit zelf al schrijft in je één na laatste zin van je up-date; aangezien ze verwijderbaar zijn zullen ze niet altijd op de zelfde manier gemonteerd worden.
Ik heb even gezocht in mijn boeken, maar kan helaas niets vinden over de penterbalken.
(op de VOC-site staat; Penterbalk, vanaf het bakdek uitschuifbare balk voor het katten van het anker. Dat is zo'n beetje alle info die ik hier over kan vinden.

Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeld van het gebruik van een penterbalk,

Dus ik denk dat je de balk(en) achter de fokkemast moet plaatsen en niet ervoor zoals op jou foto. Anders krijg je het anker niet op zijn plek aan de rust.

Hier zoals het op de Batavia zit, vóór de fokkemast:
gPICT0573.jpg

Te zien is dat ze op elkaar liggen, maar onder beide balken ligt dus wel zo'n wigvormig voetje waar de balken tegenaan kunnen vallen. Ik kan niet goed ontdekken of die symmetrisch tegenover elkaar liggen, of dat er één net wat verder naar voren of achteren ligt.

er is zo goed als niets van info over te vinden.
en al zeker niet hoe ze juist liggen op het bakdek dus daar ga je zelf moeten kijken wat voor jou het mooiste is .
zelfs bij de batavia twijfel ik enorm hard dat ze zo door de fortuning zaten , als je weet wat een anker weegt gaat de fortuning echt niet lang mee gaan als je ze er zo door steekt.
maar ze liggen nu zo op de batavia en zou het dan ook zo maken, wel moet je zien dat ze goed vast zitten op het bakdek, als er een anker aanhangt dat ze niet naar beneden kunnen toppen door het grote gewicht. ik denk aan een dik touw door het bakdek en dan rond de penterbalk.
als ik ze moest leggen verkies ik toch zoals bij het ravel model dus de eerste foto maar daar moet je zelf uit zien te komen danny , er is voor zover ik weet nergens een bron vermelding of tekening hoe het geweest is ;)

boven op de reling als bij piet denk ik zeker niet.
meestal werd er ook maar 1 anker uitgeworpen en had je maar 1 balk nodig, en je kan nooit 2 ankers tergelijken tijt ophalen want je hebt maar 1 spil om ze op te halen dus 2 penterbalken is denk ik een overbodige luxe . je kan denk alle kanten uit en het zal altijd juist zijn

Laatst bewerkt:
Ik probeer het ook totaal niet historisch verantwoord te maken want dat is niet te doen, ik probeer gewoon de replica in Lelystad zo getrouw mogelijk na te bouwen. Dus ik moet gewoon nog even verder zoeken naar andere foto's waar die wigjes duidelijker opstaan. Op dit moment hoef ik puur en alleen te weten of ze op de replica dus netjes tegenover elkaar liggen of niet, en zodra ik dat weet kan ik verder.:)

Overigens is er op de foto's te zien dat de fortuining verstevigd is ter hoogte van de plek waar de penterbalk er doorheen gestoken wordt. Deze versteviging was me al eerder opgevallen en was ik toch al van plan te maken, maar tot voorheen wist ik niet waar die eigenlijk voor diende.

Batavia22_zpskxirj2sd.jpg

zo is hij bevestigt op het bakdek.
ik zal nog eens door mijn fotos neuzen maar kan niet beloven of ik iets vind

Ik heb een drone-filmpje op youtube gevonden waarbij de drone ook een shot maakt vanaf galjoenhoogte en omhoog klimt tot boven de masten. Hier zijn de steunen ook in beeld, en beide steunen verdwijnen precies op hetzelfde moment achter de dekreling. De steunen liggen dus volledig symmetrisch, en het Revell model heeft het toch fout ondanks dat het wel mooier oogt. Ik ga de steunen dus mooi tegenover elkaar vastlijmen en de penterbalken dus op elkaar in plaats van naast elkaar leggen.

hier het filmpje, vanaf 2:01 begint het shot van het bakdek.

Back