Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Er komen nog meer berichten hoor, maar ik schrijf het verslag terwijl ik bouw, en op het moment valt er niet veel voortgang te melden. Achter de schermen ben ik druk bezig maar ik heb nog niets wat ik nu kan tonen.

Edit 14-03-2017: Berichtje is niet meer relevant vanwege verdwenen foto's. Waren wat shapeways renders, niets bijzonders.

Laatst bewerkt:
Kan ik inderdaad wel doen, ik moet dan wel zeker weten dat ik daar internet heb aangezien ik veel gebruik maak van de shapeways site tijdens dit proces.

Even een vragg aan Danny, de bouwer van dit model ( en het is echt niet negatief bedoeld): zijn de door Kolderstok meegeleverde ornamenten kwalitatief gezien van zo'n ondermaatse kwaliteit dat je het nodig vindt zowat alles te laten namaken? Als dit zo is dan vraag ik mij af wie deze kit zal willen kopen, nog afgezien van alle extra kosten (zoals jezelf ook al aangeeft in je verslag) dit met zich mee brengt? Of wirden de ornamenten helemaal niet meegeleverd? Of is Kolderstok dit vergeten? In alle haast het product op de markt te willen afzetten slordig afgewerkt? Wie zet er nu een niet-af product op de markt? En kom niu niet met weer een dooddoener dat deze kit er voor de gevorderde bouwer is bedoeld. Voor de rest: alle regards voor Danny voor je prachtige resultaat, tot dusver - en tot op enkele details navan dit

Mogelijk dat Hans hier zelf ook nog op wil reageren maar ik zal zelf ook een duit in het zakje doen.

Er zijn wel degelijk ornamenten meegeleverd, maar deze zijn handgemaakt en dus niet geheel schaalgetrouw. Dit is uit pure noodzaak geweest omdat men niet beschikte over de expertise om de ornamenten machinaal te laten maken. Er is dus geen sprake van onwil. Met deze ornamenten is ook een prima model te bouwen, al is daar net wat meer nabewerking voor nodig.

Oorspronkelijk had ik enkel het boegornament laten maken in 3D omdat het mij te ingewikkeld leek om het originele houten onderdeel te gebruiken. Dit was dus meer gemakszucht vanuit mijzelf. Hiervoor heb ik gevraagd of ik de originele tekening mocht lenen, en hier werd eenmalig gehoor aan gegeven. Nadat bleek wat de mogelijkheden waren van deze techniek heb ik besloten om enkele andere delen ook in 3D te tekenen omdat dit toch net wat meer waarde toevoegt aan het model.

Als bedankje voor het mogen lenen van de originele bestanden van de bouwtekening laat ik Kolderstok ook een setje ornamenten toesturen, deze zullen waarschijnlijk gebruikt worden om nieuwe mallen mee te maken zodat in de bouwdoos voortaan geen handgemaakte delen meer zitten maar ornamenten die uit de computer komen. Dit zou dus betekenen dat de bouwdozen er enkel op vooruit gaan, en dit zal er juist voor zorgen dat méér mensen deze kit willen kopen in plaats van minder, gezien het feit dat de waarde van de kit enkel stijgt.

Dat gezegd hebbende wil ik nog wel benadrukken dat ik verder niet verbonden ben aan Kolderstok en verder ook geen overeenkomst met ze heb gesloten, deze samenwerking is puur gebaseerd op wederzijds belang.

Laatst bewerkt:
Ik ga hier niet te hard op reageren hoor.:)

Piet - mocht je de doos toch willen kopen dan kun je terecht bij de volgende winkels:
- Krikke Modelbouw Groningen
- Pijp-Line modelbouw Enschede
- Hobma modelbouw Ede
- Toemen modelbouw Den Bosch
- Verspaget Eindhoven
- Historische Modelbouw Den Helder
- Sjaaks Hobbyshop Leiden
- Modelbouw Dordrecht
- Bataviawerf Lelystad

en via onze website.

Laatst bewerkt:
Aanvullend is het altijd goed te zien hoe een model eruit ziet wanneer het af is.

Een koper van het eerste uur is Marco van Hattum. Deze heeft een van de eerste dozen gekocht indertijd. Hieronder enkele foto's van zijn model (foto's geplaatst met toestemming van zowel Danny als Marco)
batavia.jpg

20151224_121039.jpg
:
20151224_121046.jpg

Een zeer net model, zelfs met de standaard ornamenten! Ik ben vooral erg benieuwd welke kleur groen Marco heeft gebruikt, ziet er namelijk uit alsof die de werkelijkheid ook goed benadert.

Laatst bewerkt:
Back