Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Je Batavia ziet er hartstikke netjes uit Danny.
    Mooie kleuren ook die je gebruikt.

2. ronvanleeuwen54

ronvanleeuwen54

Lid geworden:
    22 okt 2012
    Toch grappig en uniek, dergelijke 'aftersales' door de fabrikant !:thumbsup: Lees meer in de volgende aflevering van de modelbouwer vanaf 18 november!

3. marcelvdl

marcelvdl

Lid geworden:
    31 dec 2014
    Nou inderdaad zeg, dat ziet er prachtig uit!

4. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi, en strak beplankt danny .

5. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Omdat het beplanken van de romp vrij lang duurt en wat eentonig begon te worden, heb ik alvast één van de spiegelornamentjes gemaakt. Als eerste werden alle gietresten verwijderd, waarna de achterkant hol werd geschuurd om straks mooi aan te sluiten op de romp. Daarna heb ik hem geschilderd.

Ik ben niet helemaal tevreden over de kleur van het oranje gedeelte. Het nadeel van Vallejo verf is dat je vanaf de buitenkant van de flesjes niet goed kunt zien wat de echte kleur is van de verf. De flesjes zijn een beetje melkachtig waardoor de verf in het flesje zalmkleurig leek, maar het is nu zeer schreeuwerig oranje geworden. Ik denk ook niet dat een winkelier het gaat waarderen wanneer je de flesjes in de winkel open gaat draaien om naar de echte kleur te kijken, dus dat blijft in de toekomst een lastige als het aankomt op het uitzoeken van verf.

Ook ben ik er niet helemaal over uit of die krul aan de bovenkant blijft of niet. Op het echte schip ziet dit gedeelte er toch anders uit, en ik vermoed dat het ornament nu net te hoog is om mooi onder de ramen te passen. Dat beslis ik echter wanneer ik de spiegel af ga bouwen.

Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is inderdaad serieus oranje

7. Danny Mulders

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Daarom ga ik daar nog even goed naar kijken. Overigens valt me nu ook op dat ik schijnbaar de voorste dekwand op het luizenplecht in de verkeerde kleur heb geschilderd. Ik ging er van uit dat alle dekwanden zwart waren, maar blijkbaar is die wand groen. Ik vind het onlogisch maar als het op de echte zo is dan moet het op het model ook zo. Ik ben in ieder geval blij dat ik de deuren nog niet ingelijmd heb en het dek nog niet gelegd is...

Het is ergens wel vervelend dat de Batavia een aantal keren van kleuren is gewisseld, dat maakt het lastig om een kloppend model te bouwen aangezien alle documentatiefoto's andere kleuren laten zien.

Laatst bewerkt: 2 nov 2015
  8. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Bij het gieten van de ornamenten slijten de mallen. Op den duur worden deze dan zo "slecht" dat er een nieuwe basis in siliconen gemaakt moet worden. Dit gaat vanaf het masterornament.
    Als ik nu kijk naar het geschilderde ornamentje (zeer netjes overigens) en dit vergelijk met het origineel denk ik dat ik het mastermodel opnieuw ga vormen.

Herby63 vindt dit leuk.
  9. Danny Mulders

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Ik heb ondertussen de kleuren wat gemengd om te proberen wat het beste werkt, en ik heb besloten dat wanneer de oranje verf 1:1 gemengd wordt met geel, de kleur een stuk beter werkt. Ik heb het ornamentje opnieuw geschilderd en heb ook meteen het schild van Amsterdam meegeschilderd. Die laatste werd natuurlijk eerst ontdaan van gietresten.

Het ziet er allemaal nog wat fel uit, maar uiteindelijk komt er heel lichtjes een bruinzwarte wash overheen die de boel iets donkerder maakt en wat meer diepte geeft aan het geheel.

Herby63 vindt dit leuk.
  10. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit ziet er inderdaad een stuk beter uit Danny, mooi schilderwerk trouwens

11. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    laat ik nu toevallig jouw verslag tegenkomen. Wat een geweldig mooi werk maak je. Ik ga je dus ook mooi volgen en hoop deze ook te gaan bouwen. Inderdaad ook van Kolderstok.

Laatst bewerkt: 8 nov 2015
  12. Danny Mulders

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Ik heb een tijdje niks van me laten horen, maar dat betekent niet dat ik stil heb gezeten.

Inmiddels is de romp dicht. Hier en daar steken de latjes een stukje uit, maar dit is allemaal zeer goed gelijk te schuren met de rest van de beplanking.

Ik denk dat ik nu eerst het galjoen en de ankerkluizen ga plaatsen, vervolgens de voorste kanonspoorten aan ga brengen ( deze zijn dicht, deze worden uitgesneden en er wordt een luikje in het gat gelijmd), dan de latten onder de schildering op het achterschip aan ga brengen, en ten slotte de romp ga beitsen.

Tussendoor ga ik telkens een deel van de romp schuren. Dit doe ik opzettelijk niet vóór de bovenstaande stappen omdat ik de romp altijd op schoot leg tijdens het schuren en ik merk dat al mijn broeken blauw afgeven op het kale hout. Op die manier hoop ik te beperken dat er een blauwgrijze waas door de beits heen gaat schijnen.

Hier de foto's van de romp zoals ie nu is, grotendeels ongeschuurd:

Herby63 vindt dit leuk.
  13. walter de bouwer

walter de bouwer

Lid geworden:
    23 feb 2015
    gewoon heel netjes:friends:

14. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    De voorste kanonspoort zit er niet in omdat deze precies op een spant valt. Ik realiseer me wel dat dit stukje omschrijving niet in de bb staat - dat ga ik dus toevoegen.

Netjes werk Danny!

Herby63 vindt dit leuk.
  15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is een nette romp geworden Danny

16. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooie strakke romp danny

17. Danny Mulders

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Bedankt mannen!

Inmiddels heb ik de slijtstrook op de onderzijde van de kiel gelijmd, en ben ik begonnen aan het galjoen.

Hier de slijtstrook vastgelijmd:

Hier heb ik het galjoen verjongd en de ornamenten aan de punt uitgesneden.

En hier is het galjoen verlijmd en heb ik de slooiknieën aangebracht. De slooiknieën moeten nog wel verlengd worden richting de boeg.

Ik ga denk ik nu eerst de romp schuren, de twee dummy kanonspoorten aanbrengen, de ankerkluizen maken, de twee latjes onder de spiegelschildering aanbrengen, en dan de romp beitsen.

Herby63 vindt dit leuk.
  18. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Update op de ankerkluizen: in de bb staan die met 1 gat, er horen er twee in te zitten. Dit is al aangepast in de beschrijving (maar als ik zo je verslag tot nog toe volg zul je dit vast ook wel zo doen ;)).

Herby63 vindt dit leuk.
  19. Danny Mulders

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Ik had inderdaad al gezien dat er per kant twee gaten in moeten komen, staat ook al op de bouwtekening maar inderdaad niet in de beschrijving.

20. *Hans*

Lid geworden:
    30 okt 2012
    En nog een kleine aanvulling: in het zakje met het galjoen etc. zit ook een klein driehoekje hout wat weer boven het galjoen tegen de boeg geplaatst wordt.

Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina