Bouwverslag K.L.-61

Inleiding:

Omdat ik in de toekomst in de wedstrijdklasse ((SAM) ALOT E wil gaan meevliegen ben ik op zoek gegaan naar een, in mijn ogen, een geschikt toestel.

De door mij gestelde voorwaarden waren:

Niet te klein.
Gedeelde vleugel.
Eenvoudig te bouwen !!!
Bekende profielen voor zowel de vleugel alsmede het Stabilo.
Minimalistisch ontwerp, maar niet te.
Bewezen goede prestaties.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de K.L.-61 een ontwerp van de Italiaan Loris Kanneworff.

Alhoewel het toestel volkomen SAM legaal moet zijn heb ik toch gezocht naar wat aanpassingen, dit om het bouwen wat te vergemakkelijken.
Ik heb hierbij hulp gezocht bij forumlid ArthurP, hierbij zijn en er zijn heel wat ideeën en kleine aanpassingen doorgenomen, voornamelijk de vleugel en de stabilo liggers.

Het vreemde van de K.L.-61 is dat er nooit een officiële !! tekening heeft bestaan.
Door heel wat gezoek en vertaalwerk op Italiaanse sites door Arthur en mij zijn we er nu uit.
Ook heb ik in een Hongaarse uitnodiging voor een EK de toleranties en voorwaarden gevonden waaraan een wedstrijd toestel dient te voldoen. (voornamelijk een 102% regel)

kl.jpg


KL61 wit.jpg
 

Bijlagen

De bedoeling is dat ik, voornamelijk tijdens ons overwinteren in Spanje, drie stuks ga bouwen.
In ieder geval in het winterseizoen 2011/2012 drie vleugels en stabilo's en als het meezit voordat we weer naar Spanje gaan (oktober) een romp. Maar eerst de Manx Monarch.

Omdat de Impuls eind februari gereed was en ik hier nog wat balsa had liggen ben ik aan de vleugel en Stabilo-tips begonnen.
Hier ben ik afgeweken van de tekening en heb voor gelamineerde tips gekozen.
Met hulp van Arthur die mij de PDF's van de buig-mallen heeft gestuurd bleek deze methode een groot succes. Ongelooflijk licht en sterk en erg gemakkelijk te maken. (foto's)
Inmiddels heeft iemand ook een vleugel-helling voor mij gefreesd (foto's)

Hier stopt het bouwverslag voorlopig en wordt voortgezet zodra er weer iets te melden valt.


IMG_20210212_093543.jpg


IMG_20210327_120644.jpg


IMG-20210319-WA0001.jpg


IMG-20210319-WA0002.jpg
 
Vandaag Paulownia hout gekocht, voornamelijk voor de romp en de neuslijst. Nu nog iemand zoeken die mij de lijsten snijdt.
 

Bijlagen

  • IMG_20210426_164957~3.jpg
    IMG_20210426_164957~3.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 209
Ton, via Arthur heeft Rob voor mij het een en ander gefreesd en is nu op weg naar mij.
De lijsten uit Paulownia zijn inmiddels ook gezaagd.
Nadat de ''Manx Monarch'' klaar is begin ik met de bouw, maar het toestel is voornamelijk bedoeld om in Spanje te bouwen.
Zoals ik, denk ik, al schreef ik bouw 3 stuks, dit omdat ik in al de jaren dat ik wedstrijden heb gevlogen het o zo belangrijk vind om een type toestel goed te leren kennen.
Steeds weer met verschillende modellen vliegen brengt m.i. niets.
Overigens bouw ik hem 100% SAM legaal, dus binnen de 2% afwijking en met de juiste diameter wielen.

Nadat het spul van Rob binnen is volgt er een foto.
 
Harry..ik heb in de SAM Eurochamps niets kunnen vinden over een 2% eis.

Bijna in alle klassen ( behalve electrorubber) is scaling toegestaan mits je binnen de 120"span blijft.
 
Henk, ik hou mij vast aan het Europese SAM reglement en inderdaad is 'scaling' toegestaan, behalve inderdaad de rubber-klase
In de Zweefklasse is hier de maximale Spannweite overigens 138 inch.
Nu heeft 'scaling' niets te maken met een afwijking t.o.z. van het origineel.
Bij 'scaling' ist het gehele toestel vergroot of verkleind.
De 2% regel heb ik uit de uitnodiging voor een Europees kampioenschap in Hongarije, ik moet even gaan zoeken of ik het nog vind. (Ik heb de tekst ooit naar ArthurP gestuurd)
Voldoet een toestel niet aan deze regel mag het gewoon deelnemen echter voor eerste 3 plaatsen is het dan uitgesloten.
 
Ah..je bedoeld je mag vergroten of verkleinen ( en bij vergroten tot een max span zoals aangegeven) maar alles moet wel in verhouding blijven...binnen die 2%.
We hebben het dus over verschalen (scaling) .... en schaal nauwkeurigheid van de totale maatvoering tov het origineel.(2% regel).

En die regel zie ik nog niet maar ik begrijp wat je bedoeld.
 
Technical examinations:

We will announce the technical exams in advance so that no one gets any surprises in the race.

Each competitor must bring an original drawing of his model. It should also include a document that verifies the age of the model. The magnified models have to draw a drawing as far as the model itself. Of course, the model should not be forgotten at home.
Each race day, two technical committees will work during the competition, with Hungarian experts and English-language support. The leaders of the nations may, at any time, participate in any committee as observers in the work, but this is not mandatory. Competitors can take exams at any time in those categories that day.

The technical exam is optional but in the finals you can not start a model that did not pass the exam you receive. After finals there is no technical exam, but judges can check that the model has not changed. If it is not decisive, the top three players must be able to show the results of the exam. This lack of exclusion.

In the Technical Exam the following parameters are examined:

- Span, wing depth, body length, stabilizer span, depth, body shape,
- Weight, surface load
- Tolerance in all cases + - 2%
- Classic Texaco and Original Texaco tank capacity
- In Speed 400 and in ElectroRubber engine control.
- Members of the committee have the right to look at anything else but our goal is simple, quick and insightful investigation.
 
Inmiddels zijn we alweer een tijdje in ons winterverblijf in Benidorm (Poniente) en dus ben ik aan de (3 stuks) K.L.-61 begonnen.

Om het mij makkelijk te maken bouw ik de vleugels op een helling en heb ik voor de V-stelling en de uitsparingen in de achterliist mallen laten maken.
Deze zijn van roestvrij staal en koste mij een fles sterke drank die ik sowieso over had.

Tot nu toe past alles prima en zijn er maar minimale aanpassingen nodig, met dank aan forumlid ArthurP en Rob.

De foto's, denk ik, spreken voor zich.
Op de foto's zijn de vleugel-delen zijn 2 bij 2 samengepakt.



IMG_20211026_093923.jpg IMG_20211101_095108.jpg IMG_20211101_095123.jpg IMG_20211101_102523~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag voor de eerste keer een profiel met een holle onderzijde bespannen met vlies en Heißsiegel Kleber.
Ben positief verrast, het ging veel eenvoudiger als verwacht. Nu kan het spanlakken met EZE dope eigenlijk geen probleem meer zijn.

IMG_20220511_131820~2.jpg
IMG_20220511_131806~2.jpg
IMG_20220511_131853~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik bespan eerst de onderkant van alle vleugel delen.
Hierna worden de het middendeel en het tipdeel met elkaar verbonden.
Dan wordt het tipdeel bespannen en hierna het middendeel.
Het spanlakken doe ik als laatste.

De reden van deze volgorde is dat, daar waar de vleugel delen tegen elkaar komen, ik een mooie overgang in de bespanning wil hebben.
 
Inmiddels is de KL-61 bespannen (vlies en EZEdope)
Over de EZEdope ben ik heel erg tevreden, tot nu toe heb ik de verhouding 40% Dope en 60% water genomen (zit nu twee maal in de lak)
In tegenstelling tot gebruikelijk neem ik geen kwast, maar een keukensponsje van de Action.
Persoonlijke vind ik dit veel gemakkelijker werken.
Voor de laatste twee lagen draai ik de verhouding om.

IMG_20220527_152309~2.jpg
 
Inmiddels is de KL-61 bespannen (vlies en EZEdope)
Over de EZEdope ben ik heel erg tevreden, tot nu toe heb ik de verhouding 40% Dope en 60% water genomen (zit nu twee maal in de lak)
In tegenstelling tot gebruikelijk neem ik geen kwast, maar een keukensponsje van de Action.
Persoonlijke vind ik dit veel gemakkelijker werken.
Voor de laatste twee lagen draai ik de verhouding om.

Bekijk bijlage 495667
Mooi strak vleugeltje zo :wave
 
Back
Top