Bouwverslag HMS-victory Deagostini

tuigage

full
De meeste bouwers enzo ook DeA. beginnen hun tuigage met het aanslaan van de wanten. Mijn ervaring leert mij echter dat het makkelijker werken is om eerst alle stagen te zetten. Omdat je dan beter bij de talrepen kan komen onderaan de masten. Pas bij deze werkwijze wel op dat je de stagen niet aanspant, want dan trek je de masten naar voren. Pas spannen als het want klaar is.
(ps, dit is mijn manier en niet per definitie beter!) Gr. Pietsan

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zal het moeilijk zien, maar formeel liggen de stagen over de al aangebrachte wanthoofdtouwen en pardoens. Dit is op de foto in bericht #1436 ook te zien, de twee onderste zijn de stag en de loze stag.

Groet,

Ad

Je zal het moeilijk zien, maar formeel liggen de stagen over de al aangebrachte wanthoofdtouwen en pardoens. Dit is op de foto in bericht #1436 ook te zien, de twee onderste zijn de stag en de loze stag.

Groet,

Ad

Hoi Ad, ik weet wel dat het officieel zo moet zoals jij het laat zien, maar ik doe wel meer dingen anders. Als het eind resultaat maar goed is. Groet Piet

Details

Op het idee gebracht door Bernd-Oostenrijk heb ik zelf 2 zogenaamde "cathead crowns"
( afm. 8x6 mm)aan het eind van de kraanbalken aangebracht.
al zeg ik het zelf: een aardig geslaagd detail

A3
full
full

Ik ga beginnen met de juffers van de marswanten, afl. 94
Is het niet beter/gemakkelijker om deze net als bij de rusten te monteren met messingdraad en puttingijzers ipv met zwart garen van 0,5 dik?
Ik hoor graag van jullie!

Groeten
Ton

Ik ga er vanuit dat de puttingwanten op een engels schip op dezelfde manier gemaakt worden als op een hollands schip. De puttingwanten worden vastgemaakt aan de spreeworsten van de staande wanten. Hierdoor moeten ze ook wat beweeglijk zijn. Metaal lijkt me dus niet het geschikte materiaal om daar puttingwanten van te maken.

Gespot op de Engelse officiële Deagostini site.

Na de 120 afleveringen van de bouw van de “Victory”, die in de U.K. al beëindigd is, bestaat daar
de mogelijkheid om je abonnement te verlengen met 30 afleveringen dus 121 t/m 150.
In deze verlenging wordt er een dwarsdoorsnede van de “Victory” gebouwd schaal 1:72
(length: 325 mm; height: 220 mm; Beam: 97,5 mm)
Zie:
Official HMS Victory Cross-section Build Diary - ModelSpace
en
HMS Victory, details

A3
full
full

A3, naar aanleiding van de eerste foto op deze pagina een vraagje. Hoe heb je de stagen aan de stengen vastgemaakt ? Er hangen van die losse eindjes aan het eind van de steng. Je hebt ze toch hopelijk niet met een platte knoop aan de steng gemaakt ? :)

Bij Hollandse schepen wordt er een lus aan het eind van de stag gemaakt en een muis op de stag. De lus wordt rond de steng geslagen en blokkeert vervolgens bij de muis. Je krijgt dan een soort strop.

hoi Hans,

Nee, gelukkig niet,toen ik de foto nam was ik nog niet klaar met alle talrepen.
als ik de laatste doorsteek maak kom ik "rechts achter" uit en haal hem naar voren
en laat hem daar zo lang even hangen totdat ik alle 11 klaar heb, dan alle juffers
ietsjepietsje op spanning "op lijn zetten" en dan pas zet ik hem boven losjes vast
zodat ik later nog kan corrigeren.
Bedankt voor je oplettendheid ik hou van opbouwende kritiek.

gr. Adri

nog even een tip voor diegene die dit voor het eerst doen:
bij de 1e doorhaal tot aan de 3 dubbele knoop (afl.95;blz 11;afb. 3) trek dan met een lichte
spanning even aan het doorgehaalde eind en overtuig je ervan dat de 3 dubbele knoop niet
door het gat schiet van het bovenste wantjuffer,ga daarna pas verder met de volgende juffergaten.
je voorkomt hiermee dat als je later het gehele spul op spanning zet, de knopen alnog om je
oren vliegen:evil:

doorsnede

het is een doorsnede waarvan de mast niet doorloopt tot boven, dat zou je zelf moeten maken.
is natuurlijk geen probleem, je hebt het voorbeeld voor je, je moet alleen de schaal even omrekenen.
Deze is 1:72 dus iets groter.

Laatst bewerkt:
dwars doorsnede

Hallo a3

Hier een foto van de dwars doorsnede bladen, op het moment heb ik er 6 , de volgende 2 komen deze week.
Ik ga er aan beginnen als de VIC klaar is, dan maak ik ook een bouw verslag.
De uit gaven zijn wel in het Duits, maar dat is geen probleem.
full

Dat is een hele mooie doorsnede, en heeft wel mijn belangstelling, maar zou dat dan liever in één pakket hebben.
Of dat tot de mogelijkheden hoort is mij onduidelijk:(

Germt

Back