Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Pietsan,
Een vraagje over het lusje wat je maakt aan eenschijfsblokken. Kan je aangeven waar DeA beschrijft hoe je die moet knopen? Ik zie namelijk niet waarom het makkelijker is omdat ik niet weet hoe Dea het doet?
Jan Zwart

lusje

full
Pietsan,
Een vraagje over het lusje wat je maakt aan eenschijfsblokken. Kan je aangeven waar DeA beschrijft hoe je die moet knopen? Ik zie namelijk niet waarom het makkelijker is omdat ik niet weet hoe Dea het doet?
Jan Zwart

Hoi Jan, ik heb een foto gemaakt uit een boek om goed te laten zien wat ik bedoel. DeA. maakt het vaste part van het jijn vast aan de kant van het blok waar het vast zit aan de mast of ra. Dit is nr. 3 op het plaatje ik heb er een pijltje bijgezet zoals DeA. het doet. Misschien is er niets mis mee, maar het is niet zoals het hoort. Vandaar het lusje. Groet Pietsan.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hangmatten

Afl.95; blz. 8+9; afb. 1 t/m5: Oprollen van de hangmatten

bij het oprollen van de ± 104 Hangmatten gebruikte ik een 4 mm rondhout zorgde dat de "ruwe" zijde van de stof altijd naar buiten lag, en gebruikte als 3e hand zo'n klein wasknijpertje waar de Kerstkaartjes aan opgehangen worden.
full

Na plaatsing in de hangmatnetten op het dek weet nog niet of ik of het een blijvertje is,
het geheel komt mij een beetje dominant "rommelig" over.
ben benieuwd wat de andere forumleden vinden van al die hangmatten op het dek ?
Had ik ze misschien eerst moeten laten "verouderen" door ze in koude thee te moeten leggen??? (zie: Afl. 98; blz 9; vaktip)
op de foto: bovenste is origineel, onderste is "verouderd" (deze ziet er wel beter uit)
full

gr. A3

Ik ben het met je eens A3, Ik vind het ook een tikkie rommelig overkomen en heb daarom besloten om slechts hangmatnetten rond de kuil te maken en de rest laat ik weg. Gewoon omdat ik het niet mooi vind. pietsan

A3,
Ik ben het ook met je eens dat het voorstel van DeA wat rommelig is. En ook niet correct. Want als je een hangmat oprolt krijg je rolletje van naar schatting 84 x 30 cm
Op schaal is dat 10x 3 mm en niet 30x5.
Zo'n hangmatrol bind je met een dun touwtje dicht en op schaal zie je dat niet meer. Ik heb daarom rolletjes gemaakt van 10x3 mm en geen touw eromheen. Ik ben van plan om ze schuin rechtop in de netten te zetten, een beetje dakpans gewijs dus.
Jan Zwart.
full

In afwachting van mijn nieuwe takelgaren heb ik de laatste paar dagen alle ra's afgebouwd en van blokken voorzien. Dat was nog een hele klus! Vanmiddag zat het garen bij de post, mooi garen en pluisvrij! Nu kan ik beginnen met het optuigen.
Gr. pietsan

takelgaren

Het want van de bezaanmast met het nieuwe takelgaren van amati. Misschien niet zo goed te zien op de foto, maar dit garen is pluisvrij en ziet er een stuk beter uit dan het garen van DeA.
full

Je hoofdtouwen zien er goed uit. Controleer jezelf nog even door even een ra tegen de mast te houden ter hoogte waar de ra straks komt te zitten. Kijk even of je hoofdtouwen niet tegen de ra aankomen. Daar krijg je last van als je eenmaal met de ra's bezig bent, alleen dan kun je er niks meer aan doen omdat de weeflijnen er dan inzitten.

Dag Hans,

In mijn eenvoud dacht ik: als mijn talrepen en mijn jufferblokken "Achter" de mast liggen dan kunnen de ra's toch nooit tegen de hoofdtouwen aanlopen??
het is al weer zo'n 12 jaar geleden dat ik mijn vorige drie-master heb gebouwd dus ik begrijp jou aanwijzing dan misschien niet zo goed.
zou je mij dat dan preciezer willen uitleggen, ik wil me namelijk er graag voor behoeden en jouw aanwijzing graag ter harte nemen.

gr A3

ps.
Pietsan, je zei dat je het maken van de tuigage het leukste vind, nou dat kun je wel zien aan hoe jou talies lekker strak in het gelid lopen.
mijn complimenten.

A3

Klopt helemaal wat je zegt Adrie. Echter de praktijk wil soms anders uitpakken zoals ik ook heb moeten ervaren, de ra hangt redelijk dicht onder de mars. De wanttouwen komen boven de mars samen. Normaal gesproken heb je dus geen last dat de ra tegen de wanttouwen aankomt. Maar zoals de Engelsen zeggen Better safe then sorry.. Een keer extra controleren voordat je de talrepen vastzet voorkomt dat je later last van de wanttouwen hebt.

Wel is het me opgevallen, bijvoorbeeld bij m'n Caldercraft Victory, dat de ruimte die er is om de ra's te brassen veel minder lijkt dan je wel op prenten en schilderijen ziet. Dat zou eigenlijk alleen maar kunnen als de rakken gelost worden, zodat de ra verder van de mast kan komen.
Iemand een idee?

Groet,

Ad

Wel is het me opgevallen, bijvoorbeeld bij m'n Caldercraft Victory, dat de ruimte die er is om de ra's te brassen veel minder lijkt dan je wel op prenten en schilderijen ziet. Dat zou eigenlijk alleen maar kunnen als de rakken gelost worden, zodat de ra verder van de mast kan komen.
Iemand een idee?

Groet,

Ad

Ik denk dat dit soort dingen bepaald worden door de beperkingen van de modelbouw. Ik bedoel dat je nog zo goed op schaal kunt werken maar sommige dingen worden nu eenmaal te klein en dat vergt aanpassingen.
Gr. Pietsan

Ik denk dat Piet gelijk heeft. Bv de lussen van de wanttouwen rond de mast worden over het algemeen zo dik dat als ze al gauw zorgen dat de ruimte tussen ra en wanttouwen minimaal is dat brassen nauwelijks mogelijk is zonder dat de ra tegen het staande want loopt. Ik denk dat in modelbouw de touwdikte die we gebruiken en die bij kits geleverd wordt niet of nauwelijks op schaal is.

Ik denk dat in modelbouw de touwdikte die we gebruiken en die bij kits geleverd wordt niet of nauwelijks op schaal is.

Ik vind dat met name voor de dikkere touwen (want hoofdtouwen en stagen) wel meevallen.
Bij de Victory zijn de hoofdtouwen van het want van de grote mast en fokkemast 11 inch in omtrek. Omgerekend (schaal 1:72) is dit een diameter van 1,24 mm, en bij de Caldercraft kit is dit 1,3 mm.
De grote stag is 19 inch in omtrek, dat is een diameter van 2,13 mm op schaal. Bij de kit wordt 1,8 mm gebruikt, dus juist wat te dun.

Wat betreft de lussen van de wanthoofdtouwen en pardoens geloof ik ook niet dat de oorzaak daar ligt. Bij het model ziet het er vrijwel identiek uit met de werkelijkheid. Voordeel is natuurlijk dat de "werkelijkheid" (in zekere mate) bij de Victory nog beschikbaar is:

full

Groet,

Ad

Iemand een idee?

Groet,

Ad

Komen er op het model ook spreeworsten en zwichtingen?
Een spreeworst is het dikke touw dat horizontaal aan de hoofdtouwen bevestigd wordt waar het puttingwant dat naar de mars loopt aanvast zit.
De zwichting is het stelsel van touwen en blokken dat tussen de bakboord en stuurboord zwichting zit en deze naar elkaar elkaar toe trekt om meer ruimte te maken voor het verdraaien van de ra.

Andy

Komen er op het model ook spreeworsten en zwichtingen?

Bij de Victory zijn de spreeworsten (ook wel spreiworsten, in het Engels futtock staves) houten staven (in het model messing draad).
De verbinding tussen de spreiworsten (zwichtingen, Engels catharpins) zijn bij de Victory vast. Deze worden door Longridge tot in detail besproken, en zitten bij de hoofd- en fokkemast alleen tussen de 4e, 5e, 7e en 9e hoofdtouwen van voor naar achter geteld.

Groet,

Ad

heklantaarn 3 x

Voor de kenner logisch >>>>> voor de beginner echt iets om niet aan te denken

De scheepslantaarns (aflevering 94 blz. 10 afb. 1 t/m 7 ) worden bij de gebeitste uitvoering niet geverfd.
Vergeet hierbij niet het lantaarnhuis met de braamzijde (voelbaar) naar binnen te buigen en de lijmnaad van het huis, richting de draagstang te lijmen.
Bij de montage (zie afl. 103 blz.10+11 afb. 1 t/m 6) geeft dit een beter en mooier afgewerkt beeld.
Op de foto is de stanszijde duidelijk zichtbaar, lantaarnvensters lopen zichtbaar iets afgerond naar binnen
Dus deze wil je graag aan de buitenzijde zien.(braamzijde zit dus aan de andere kant)

A3
full

Back