Bouwverslag HMS-victory Deagostini

kanonnen

Sorry met jij bedoelde ik natuurlijk Timberwolf ik wilde reageren op de zakjes met kannonnen heb ik perongelijk het verkeerde icoontje gebruikt om te reageren.

Frenk.

Hoi Frenk, Timberwolf heeft die kanonnen niet van deagostini. Die heeft hij zelf besteld! ik geloof in Duitsland. groet piet

Naar aanleiding van HenRie in bericht 1090 nog even het volgende.
Er moet bij het afdrukken van het plan van de bezaansmast iets misgegaan zijn. Alle vermelde maten zijn groter dan de maat op de tekening. Je kunt dat al zien als je de mars af hebt en die even over de afgedrukte versie legt. De echte is net iets langer en breder dan de afbeelding. Goed gezien HenRie en bedankt !!!

Theo Dijk moppert over de kwaliteit van het koperdraad en inderdaad is het gemakkelijk te breken.
Ik heb zelf de indruk dat er zo min mogelijk geweld op het draad moet worden uitgeoefend door tangetjes te gebruiken.
Het draad is goed te buigen met je duim en na het maken van een lusje dat ik in een plattetangbek vasthoudt draai ik dan het draad driemaal om het zijn eigen draad en knip af.
Het lusje maak ik om een konisch stokje om voor de rusten passend te maken, als het lusje om het rustklosje geklemd is, door de doorsnee klein te houden, en de draad goed op elkaar te laten rusten draai ik het draad driemaal om zijn eigen draad , pak het draad met de plattebektang vast en draai met de hand de rust een kwart slagje door zodat het goed aansluiit.
Het kleine lusje maak ik met behulp van een spijkertje in een houder, afwerking gelijk, draad afknippen.
Met deze werkwijze heb ik nu alle rusten gemaakt en bijna geen breuk gehad.
Ik stuur nog even een footo mee in het volgende bericht
Groetje HenRie

full

Deze foto is wat groter en daardoor duidelijker
HenRie

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Goede morgen Victorianen
Intussen wordt er aan de spiegel gewerkt. Ik was al bang dat de decoratie van de spiegel lastig zou zijn aan te brengen. Daarom heb ik de spiegel en de wangen nog niet gemonteerd.
Het decoreren lijkt mij echt heel lastig op een “compleet“ schip, vanwege de kleine ornamentjes en te plakken balken. Het "glas" heb ik achter de spiegel geplakt, nu heb ik een glad werkvlak. De rode en blauwe balken (kleur eigen keus) opgeplakt. De ballusters verguld en daarna op hun plaats gebracht.. Over het "eind"resultaat ben ik niet ontvreden.
De verticale vensterbalken blijven onbeplakt. het gllas krijgt nu diepte Het geheel lijkt mij iets realistscher.
Later lijm ik de complete spiegel op zijn plaats .
Groetjss, HenRie

Mijn ervaring is dat de verschillende zendingen messing draad nogal verschillend van kwaliteit zijn. Met sommige zendingen is inderdaad niets te beginnen en andere kunnen gebogen en gedraaid worden zonder te breken. Draad voor de jufferblokken was perfect, maar het messing voor de paarden aan de ra's was een ramp...
Ben eigenlijk wel toe om de romp met koperen plaatjes te beplakken, maar heb ze nog steeds niet binnen. Staan al langer dan 2 maanden in bestelling! Weet iemand soms wanneer deAg. deze gaan uitleveren?
Om te beplakken en voor het schilderwerk heb ik een stabiele verstelbare bevestiging voor het omgekeerde modelschip geknutseld. Hoop er deze week wat foto's van te laten zien (als ik heb uitgevogeld hoe ik die foto's op het forum kan zetten).
Bouwgroeten van Wim.

Mijn ervaring is dat de verschillende zendingen messing draad nogal verschillend van kwaliteit zijn. Met sommige zendingen is inderdaad niets te beginnen en andere kunnen gebogen en gedraaid worden zonder te breken. Draad voor de jufferblokken was perfect, maar het messing voor de paarden aan de ra's was een ramp...
Ben eigenlijk wel toe om de romp met koperen plaatjes te beplakken, maar heb ze nog steeds niet binnen. Staan al langer dan 2 maanden in bestelling! Weet iemand soms wanneer deAg. deze gaan uitleveren?
Om te beplakken en voor het schilderwerk heb ik een stabiele verstelbare bevestiging voor het omgekeerde modelschip geknutseld. Hoop er deze week wat foto's van te laten zien (als ik heb uitgevogeld hoe ik die foto's op het forum kan zetten).
Bouwgroeten van Wim.

Zou gewoon eens bellen en een beetje druk uit oefenen. En ja de messing draad is een ramp. Ik zelf gebruik deze ook niet meer, ben over gestapt naar koper draad. Is goed buigzaam en goed te verwerken.

Gr john

full

Goede morgen Victorianen
Intussen wordt er aan de spiegel gewerkt. Ik was al bang dat de decoratie van de spiegel lastig zou zijn aan te brengen. Daarom heb ik de spiegel en de wangen nog niet gemonteerd.
Het decoreren lijkt mij echt heel lastig op een “compleet“ schip, vanwege de kleine ornamentjes en te plakken balken. Het "glas" heb ik achter de spiegel geplakt, nu heb ik een glad werkvlak. De rode en blauwe balken (kleur eigen keus) opgeplakt. De ballusters verguld en daarna op hun plaats gebracht.. Over het "eind"resultaat ben ik niet ontvreden.
De verticale vensterbalken blijven onbeplakt. het gllas krijgt nu diepte Het geheel lijkt mij iets realistscher.
Later lijm ik de complete spiegel op zijn plaats .
Groetjss, HenRie

Hoi henRie.
Ik weet niet of het slim is wat je doet. Ten eerste de ramen lijken doordat je ze aan de achterkant hebt geplakt en nu de omlijsting nog ervoor dat je een diepte effect te groot is. Je krijgt ook de bolling van de zijkanten wat moelijker word door de extra latjes van de afwerking. Bij mijn schip moest ik ook nog wat bij schuren en jij hebt dan al alles geverft en beplakt.
Tuurlijk een ieder doet het op zijn manier. Ben benieuwt naar het eind resultaat. Ben vol verwachting op de volgende 4 afl aan het wachten.

Gr John

full

Een foto van mijn hulptool om makkelijk de romp te beplakken en voor het schilderen van de bovenbouw. Is simpel te verstellen in elke hoek en staat lekker stevig. Meer in mijn fotoalbum.

Gr. Wim

Ziet er erg interressant uit, ga ik zelf ook uitproberen en jouw schip ziet erg ook erg goed uit.

full

Een foto van mijn hulptool om makkelijk de romp te beplakken en voor het schilderen van de bovenbouw. Is simpel te verstellen in elke hoek en staat lekker stevig. Meer in mijn fotoalbum.

Gr. Wim

Een foto van mijn hulptool om makkelijk de romp te beplakken

Zeker voor het bekoperen een mooie oplossing, Wim. Ik hoop dat de belasting voor de masten bij een flinke scheve stand niet te hoog wordt.

Wat ik me afvraag is hoe het zit met de kanons voor het bovenste kanonsdek (ik weet niet hoe DeAgostini dat noemt, upper gun deck bij Caldercraft). Bij het onderste en middelste kanonsdek worden bij Caldercraft (en ook hier denk ik) "dummy" insteek lopen gebruikt. Maar bij het bovenste staan ze allemaal op rolpaarden. Of gebruikt DeAgostini hier ook (gedeeltelijk) insteek kanonslopen?

Groet,

Ad

zover ik het heb kunnen uitzoeken is 90 % dummy.

en ongeveer 20 echte.

daarom kocht ik 100 echte kanons lopen.

en bouw myn eigen rolpaarden .

zonder kopen scheelt een hoop geld.

ik ben al met het onderste deck klaar .

Dat is een handige tool, is misschien ook wel iets voor mijn HMS Hood.
Zag ooit een wel erg simpele oplossing van een Engelsman voor zijn HMS HOod:
Een oud beddenkussen waar zijn scheepje lekker in lag en daardoor ook niet beschadigde met al dat draaien en keren.

Zeker voor het bekoperen een mooie oplossing, Wim. Ik hoop dat de belasting voor de masten bij een flinke scheve stand niet te hoog wordt.

Wat ik me afvraag is hoe het zit met de kanons voor het bovenste kanonsdek (ik weet niet hoe DeAgostini dat noemt, upper gun deck bij Caldercraft). Bij het onderste en middelste kanonsdek worden bij Caldercraft (en ook hier denk ik) "dummy" insteek lopen gebruikt. Maar bij het bovenste staan ze allemaal op rolpaarden. Of gebruikt DeAgostini hier ook (gedeeltelijk) insteek kanonslopen?

Dank voor alle leuke reacties!
Volgens mij gebruikt deAg op de bovenste dekken de kanonnen met rolpaarden. Heb er nog een aantal klaar staan voor het bovenste dek.
De krachten zijn zeker niet te hoog omdat ik ze alle drie de mastgaten gebruik en ze volledig tot aan de bodem ingebracht worden. heb het ook zo gemaakt dat er maximaal een hoek van ca. 45 graden ingesteld kan worden. Ben al bezig om de romp zo te schilderen. Gaat super!

Gr. Wim

Volgens mij gebruikt deAg op de bovenste dekken de kanonnen met rolpaarden.

Ik vermoed toch dat die in de kuil op het bovenste kanonsdek ook op rolpaarden komen. Kan je daar nog voldoende bij omdat je de balken over de kuil al hebt aangebracht?

Groet,

Ad

Back