BOUWVERSLAG HMS ENDEAVOUR VAN OCCRE

Er ging duidelijk iets fout,
mijn eerste (beginners) werkstuk, nu de masten en tuigage. weet niets van knopen etc, dus volg tekening en adviezen. Die ontvang ik graag.

Bijlagen

• no 4.jpg
    no 4.jpg
    97,3 KB · Weergaven: 199
  • no 5.jpg
    no 5.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 195
  • no 6.jpg
    no 6.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 186
Laatst bewerkt:
Gewoon beginnen. Er zijn genoeg verslagen te vinden waar de tuigage goed te zien is. Ikzelf ben nu ook bezig met de Prins Willem te tuigen.
Een goed boek over tuigage doet ook veel. Helaas weinig Nederlandse boeken te vinden
Enkele voorbeelden
https://www.bol.com/nl/nl/p/the-rig...h=qG1PWA2-D4Pl5zTRXFdGwg.4_12.15.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/nl/p/the-art...h=nE9xJqc-1zYK8oQIYINOeg.2_20.22.ProductImage
Er zijn enkele Nederlandse boeken te vinden over dit onderwerp, zoek eens op Curti het scheepsmodel. Daar heb je 3 delen van. Tip boekwinkeltjes.nl

Als je vragen hebt stel ze en niet bang zijn om iets opnieuw te moeten beginnen. Succes

Ha die kloppie, welkom hier en wat je laat zien ziet er niet verkeerd uit :thumbsup::thumbsup:
En wat de tuigage betreft gewoon aan beginnen en als het ff moeilijk word dan gewoon vragen, er is hier hulp en kennis genoeg hoor
Succes verder,
Gr Koos

zie niet meteen wat er mis ging, op de foto's zie ik enkel een prachtig schip, zeer zeker al als het je eerste is.
Er zijn hier bouwers met veel meer kennis dan me zelf die je graag van raad zullen voorzien.
Niet twijfelen en gewoon beginnen met regelmatig foto's zodat , moest het toch eens mis zijn, je niet al te veel moet wijzigen.
succes er mee.

ik ben weer wat verder met de bouw en heb een vraag?
nu de eerste mast is geplaatst ga ik verder met de hoofdmast of bevestig ik eerst alle stagen etc.

Bijlagen

• fokmast.jpg
    fokmast.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 137
  • mast 1.jpg
    mast 1.jpg
    69 KB · Weergaven: 136
Persoonlijk zou ik eerst alle masten monteren. En dan de tuigage van achter naar voren afwerken. Eerst de wanttouwen van de bezaan, dan de bezaanstag. Vervolgens de wanttouwen van de grote mast en dan de grote stag en dan de fokkemast. Dan weer naar achter een etage hoger hetzelfde. Nogmaals zo doe ik het het is geen wet. Rede is dat je bij de voet van de masten de stag moet monteren en daar kom je moeilijk bij als het want op die plek al klaar is. De wanttouwen breng je in paren aan. Om en om bakboord (links) eerst dan stuurboord, dan weer terug naar bakboord voor het volgende paar. Ook werk je dan van voor naar achter met de touwen.

Ook misschien handig om de strop om de mastvoet te leggen waar de stag aankomt.

Succes

Dat is iets wat ieder op een eigen manier doet. Sommigen zetten eerst alle ondermasten, en bouwen rustig aan op met want en stagen voordat ze de stengen zetten, anderen zetten alle masten, en gaan dan bezig met wanten en stagen.
Als je eerst alle stagen gaat zetten, moet je ook wat hulptouwen plaatsen om te voorkomen dat je de masten te ver uit positie trekt.

Veel succes

Back