Bouwverslag Happy Hunter

@Jan,
Bedankt en uiteraard ga ik door.

@Vincent,
Luik is op maat, echter het sleepschot is te laag en de uitsnijdingen zijn ook iets te enthousiast aangebracht, te smal dus. Kleinigheidje hou je altijd. Wel opmerkzaam trouwens:(. Ga kijken of dit nog zonder problemen verholpen kan worden en anders so be it.:rolleyes:

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd. Ziet er weer strak uit en kleine en grotere foutjes maken we allemaal. Gelukkig veel kritische medebouwers aanwezig. Houd ons scherp.
Vraagje: zijn de schoorstenen al verlijmd aan de opbouw of staan ze nog los?

@Stefan,

De schoorstenen staan nog los, evenals zo vele andere onderdelen. Alles moet eerst gespoten zijn voor de definitieve montage, als je ze in deze staat gaat lijmen heb je ontzettend veel afplakwerk en moet je nog maar zien hoe het uitpakt. Wat die fouten betreft, inderdaad gelukkig dat er kritische volgers zijn.

Groet
Sjoerd

Up-Date 31

Hallo allemaal,

Heb me deze week voornamelijk bezig gehouden met de kraan. Zoals gemeld wil ik deze in ieder geval werkend maken. Of het uiteindelijk op het schip ook werkend wordt hangt een beetje af van de hulp die ik kan krijgen om het één en ander zo te laten werken dat de kraan geen vernielingen aan de rest van het schip kan veroorzaken. Dus het zwenkbereik moet sowieso begrensd worden en bij voorkeur ook het op en aftoppen van de giek. Als dan ook de haak nog zo afgesteld kan worden dat de haak de giek niet op gaat trekken zou helemaal geweldig zijn. Pim (bedankt) heeft al een voorzet gegeven die mogelijk wel gaat werken. De gehele basis is van messing. De giek wilde ik eerst van polystyreen maken maar voor het op en aftoppen is een beetje gewicht wel lekker. Ook de haak van de kraan heb ik van een massief blokje gemaakt. De hijskabel wordt éénmaal ingeschoren dus als de hijskabel wordt gevierd of gehesen moet de haak wel netjes naar beneden blijven hangen. Daarom ook een rolletje in het hijsblok gemaakt. Ook de kop van de kraan heeft twee draaiende rolletjes.
Uiteraard moet de kraan nog verder worden afgewerkt met oa een lier, hefcilinder en bordes met railingen, bediening, hydromotor ed. Nog even te gaan dus. Hier wat foto's:

full

full

full

Hoor graag jullie op of aanmerkingen. Ook oplossingen voor boven omschreven van harte welkom.

Tot de volgende keer.
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Potverdorie wat een mooie kraan Sjoerd:thumbsup:!

Nu wil je hem dus werkend maken om de Rubberboot in en uit het water
te halen?

Ik heb zelf laatst ook zo,n soort kraantje gemaakt, maar ben heel
benieuwd hoe u hem werkend gaat maken!!!

Jan

@Brecht,

Bedankt voor je leuke reactie. Gezien je leeftijd en je bouwkunsten tot nu toe ( Ik bekijk ze altijd) twijfel ik er niet aan dat je dit zelf ook tzt. gaat doen.

@Jan,

Ook jij weer bedankt. Mechanisch is de kraan al werkend. De giek wordt door een mechanisme in de kolom omhoog gedrukt. Mijn probleem ( of uitdaging) is om het geheel electrisch te maken en vanaf mijn zender te kunnen bedienen.Het overboord zetten van de rubberboot zal niet zo een probleem zijn, om deze weer op te pikken zal niet meevallen denk ik.

Groet
Sjoerd

Om je rubberboot aan de kraanhaak te kunnen koppelen zou je een magneetje kunnen gebruiken, alleen kun je hem dan niet meer losmaken:rolleyes:, want het mangeetje blijf plakken.

Je moet al een een heel rustig basin wezen wil je met een haakje je rubberbootje ophijsen.

In iedergeval erg veel succes, en blijf dit even op de voet volgen!

Jan

Dag Sjoerd. Ziet er weer prachtig uit. Voor de bijboot zat ik zelf te denken aan een beugel in het zwaarte punt van de bijboot. Deze beugel zou je met een beetje oefenen met een haak kunnen oppikken.

@Jan,

Grappenmaker!!! Zo lust ik er nog wel een paar.

@Stefan,

Heb dat al een keer ergens op You tube gezien. Inderdaad een beugel in de boot naar boven uitstekend. Die moet je dan aan de haak zien te krijgen. Maar dat is van later zorg. Eerst kijken of ik het electrisch voor elkaar krijg. Zonder hulp gaat me dat niet lukken. Ben geen hoogvlieger in de mogelijkheden van electronica. We zien wel.

Groet
Sjoerd

Ziet er heel strak uit Sjoerd, :worship::thumbsup: Zal eens gaan brainstormen over je kraan, heb al een oplossing voor je in me hoofd en zal het van de week wel even op papier zetten,. ;)

@Vincent,

Bedankt voor je reactie en ik zie uit naar je eventuele oplossing.

@Paul,

Bedankt voor je reactie.

Sjoerd, vergeet het inscheren van je blok. Gewoon op een enkele draad hangen. Je moet je haak zo zwaar gaan maken om de draad te willen laten lopen, dat je haak onrealistisch groot moet worden.
Zorg er ook voor dat je je MOB boot op kan halen. In het water laten zal niet zo probleem zijn maar terug zetten zal bijna onmogelijk worden, zeker op een stukje van de kant.
Wij hebben inmiddels enig ervaring op gedaan met onze MailLine Lifter, en ik kan je vertellen dat het een uitdaging is, en dan tillen wij nog behoorlijk grote items met behoorlijke "ogen" er aan ;)

Je kan bevoordeeld met een magneetje die alleen maar kleeft als je er spanning op zet gebruiken. Zo kun je ook met iets wat hevigere golven je bootje opheffen

@Adam,

Ik heb nu een haak gemaakt en inderdaad, hij moet behoorlijk aan de maat zijn om uit zich zelf te zakken als de draad ingeschoren is. Ook gaat het kraanblok draaien naarmate ik hem verder laat zakken. Bij het weer ophijsen geeft dit toch problemen. Overigens leek het mij al een helse klus om een (lichte) MOB boot weer op te pakken als deze buitenboord ligt. Maar belangrijker op dit moment voor mij is de karaan zodanig werkend maken dat er bepaalde veiligheden opzitten. Ik blijf jullie op de hoogte houden. Bedankt.

#Brecht,

Leuk bedacht maar dan moet er ook een stroomdraadje meelopen met de haak. Dit is voor mij niet realiseerbaar. Idee is natuurlijk niet slecht.

@Paul,

Ik ken niemand met deze boot. Zelf heb ik nog wel een Dolly van Robbe ( Boeienlegger) Hier zit ook een beveiliging op maar ben niet zo gecharmeerd van deze Robbe oplossing. Geeft vaak storing.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt:
Nice!

Je zou je haak nog van koper kunnen maken. In combinatie met een soepel touw zou het moeten kunnen. Ikzelf heb het op een ranzow voor elkaar gekregen. Daar had ik boven de haak nog een busje om het touw zitten. Schilder je dat realistisch dan valt het niet echt op. Kijk maar op de foto. Ik heb geen betere maar het is er op te zien.

img0006ex.jpg

Back