Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Etapje, 11 nov 2011.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Bjorn, welkom hier.
    2 x 12V is een tikje "over de top". 2 x 6V is een betere optie met de "standaard motoren", de 755/40's.
    Met 6V vaart de HH als losse boot prima met een nette snelheid.
    Als je haar op 12V laat varen komt het achterschip ongeveer onder water te liggen... Zie een paar foto's van mijn HH.

Zo vaart ze als losse boot op 12V:

Zo vaart ze op 6 volt; dat ziet er iets beschaafder uit.

En zo vaart ze op 12V met een (zware) sleep er achter:

Als je een beetje "normaal" met de HH vaart, dus een stukje volle kracht, dan weer "dead slow" in de haven, een beetje spelevaren en een beetje slepen, kan je met 2 6V accu's vrolijk 2 uur of iets meer in de weer zijn. De motoren zijn redelijk zuinig. Ga je daarentegen continue slepen zoals op de laatste foto, tja, dan vliegen de ampere's het water in, en zie je na een half uurtje de snelheid en de kracht inkakken...

Gewoon een bouwverslag openen. Als je dan ergens tegen aan loopt, foto's maken van je "probleem" en dan kan je van in ieder geval minimaal 3 "Hunter-bouwers" adviezen krijgen. En schaam je niet voor "blunders"; iedereen bouwt naar eigen talent, kunnen en financiën!
    Let wel: niet iedereen bouwt hetzelfde, dus de adviezen kunnen behoorlijk van elkaar verschillen! Aan jou de keuze.

Niet de eerste HH die bij VGF gevaren heeft... Zie boven!
    Gewoon snel lid worden bij m'n ouwe club Etap... Gezellig en een pracht locatie!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    @Vincent: boegschroef heel kort even op het droge geprobeerd en dan geen probleem, maar in het water pakt ie soms maar soms ook niet. Ga het asje denk ik wat opruwen en dan de peddel maar verlijmen aan het asje.
    @Roel: zit er zeker aan te denken lid te worden. Pracht lokatie. Ik heb trouwens een 12V/12Ah loodaccu erin zitten. Al wel vol gas gevaren maar de kont zakt niet heel diep weg.
    @Indoorvlieger: draaicirkel wel groot maar met beide schroeven onafhankelijk van elkaar werkend kan hij best goed draaien, vooral als de boegschroef ook naar behoren zou werken. Maar nog wel wat oefening nodig hoor, heb hiervoor nog nooit met scheepsmodellen gevaren.

4. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik neem aan dat je de oorspronkelijke 3-bladsschroeven er nog onder hebt? Die zijn niet zo efficiënt... Ik heb 4blads Raboesch schroeven er onder gezet, met ongeveer 1/2 mm tussen de tunnels en de schroefbladen.
    Dat scheelde aanmerkelijk in zowel snelheid, power als verbruik...

5. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Dag Roel. Heb beide schroeven al vervangen door R- schroeven van 60 mm. Hij heeft behoorlijk wat power, tenminste dat werd mij verteld vanmiddag bij het varen. Bij het foto's maken was een gedeelte van de ballast al weer verwijderd, hij ligt iets hoger dan zou moeten.

6. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Daar ben je al de fout ingegaan, De kering die erin zit is watergesmeerd, zodra je die 1x droog draait dan is de kering al kapot en draait het asje stroef,

Staat als het goed is duidelijk in je handleiding dat deze boegschroeven absoluut niet droog mogen draaien...

Je kan voor je boegschroef een los revisie setje krijgen, Denk dat je daar beter aan doet als proberen te verlijmen,

7. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Dag Vincent. Dus een paar seconden droogdraaien zou betekenen dat je hem weg kunt gooien?, dat lijkt mij sterk. Inderdaad mag het niet volgens de handleiding maar ik denk dat een ieder wel eens even probeert, je wilt toch weten of alles werkt.
    Maar goed al doende leert men:oops:.

8. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Stefan,

Geweldige foto,s en ik neem aan dat je je geweldig hebt vermaakt. Mij viel ook al op dat zij iets dieper zou moeten liggen. Ook snap ik dat je dit varen schitterend vindt maar vergeet niet dat er nog een opbouw op moet:D:D:D. Ik kijk uit naar het vervolg.

Groet
    Sjoerd

9. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Dag Sjoerd. Heb mij inderdaad prima vermaakt en nu weer lekker bouwen. Had afgelopen week een dipje maar vanmiddag weer een boost gehad. Maar zal binnenkort ook aan de grote zeilboot moeten beginnen om half april weer lekker te kunnen zeilen. Hoop ook weer gauw fotos van jou te zien.

10. Bjorn De Vos

Bjorn De Vos Guest

Stefan,

Proficiat met je geslaagde vaartest!
    Het zal wel een leuk gevoel zijn te weten dat ze technisch bijna klaar is voor het werk.
    Het lijkt me dat nogal wat mensen problemen hebben met de boegschroef.
    Ik vraag me af of de resultaten die je eruit kan halen opwegen tegen de ongemakken en het vele werk dat erbij komt om te installeren en onderhouden?
    Hoeveel kost zo'n setje R-schroeven van 60mm, en passen deze zonder meer op de originele schroefas?

Roel, bedankt voor de foto's ter vergelijking. 6v ziet er inderdaad realistischer uit, maar anderzijds ga je met 6v dan weer geen zware lasten slepen... dilemma's... :(

Vaartijden tot 2 uren lijkt me fantastisch, da's een middagvullend programma... veel beter dan ik me kan herinneren van de middagen met R/c wagentjes zoveel jaren geleden.. elke 10 minuten andere batterij erin.. zucht.. :p

zal dit weekend proberen mijn eigen bouwverslag op te starten, zodat ik niet meer inval in iemand anders verslag (zoals nu een beetje.. sorry)

grtjs
    Björn

11. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Dag Bjorn.
    Dank je wel, was erg leuk dat varen.
    Voor wat betreft de schroeven, ik heb een linkse en een rechtse gekocht van 60 mm. Deze kosten ca. 17,50/stuk. Deze hebben een M4 of M5 draad.Let op dat je 2 niet gelijke draairichtingen neemt, want dat zet de kont aardig weg, altijd tegen elkaar in laten draaien. Zal je via een PB de naam van mijn leverancier doorgeven. Ik zou ook investeren in 2 goede schroefassen, ik heb begrepen dat de originele schroefassen van mindere kwaliteit zijn.
    Vindt de boegschroef wel de moeite, zorgt voor een kortere draaicirkel. De HH is een zeesleper en geen havensleper en heeft dus van zichzelf al een wat grotere draaicirkel. Ik heb 2 vaarregelaars, per motor 1, en kan dus de schroeven onderling van draairichting laten veranderen waardoor hij wel goed draait.
    Ben heel benieuwd naar jou verslag.

12. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hoi Bjorn
    Valt mee hoor... Ook met 6V kan je nog prima slepen. Oke, het duurt wat langer voordat de handel op gang is en een noodstop duurt ook wat langer, maar op zich gaat het slepen ook op 6V prima. Het hoeft allemaal niet zo hard. Moet een beetje realistisch er uit zien.

En ik een modelschip heb je natuurlijk veel meer ruimte om ampere's mee te nemen dan in een RC-auto.

13. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Update:
    De laatste hand aan het leggen aan het sleepdek. De verschansing ondertussen voorzien van halfrond profiel en een groot gedeelte van de verschansingsteunen al aangebracht. Rest nog de verhaalkluizen, de korven om de 2 grote lieren en enkele kleine details.
    Het grote luik voorzien van scharnieren en klemschroeven. De klemschroeven gemaakt van kleine splitpennen.
    Alles wat nu grijs is zit in de grondverf. Na het spuiten van de hele romp wat klein plamuurwerk, tenminste dat hoop ik, en dan afwerken in de afwerkkleur.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziet er goed uit daarom... :thumbsup:

15. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Toppie Stefan,

Wat is het toch een mooi schip. Ik kan er echt voor gaan zitten en kijken. Ik heb het momenteel erg druk met diverse verbouwingen maar hoop in het weekeind toch weer een update te plaatsen. De verschansingssteunen maken het trouwens wel af. Ook de andere accesoires maakt dat het op een echt werkschip gaat lijken. Houd ons op de hoogte met nog meer mooie foto's.

Groet
    Sjoerd

16. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Sjoerd en Vincent, weer bedankt voor de complimenten. Wordt al echt een beetje een schip. Al met al zitten er best veel details aan die de nodige aandacht vergen.
    Hou jullie verslagen ook goed in de gaten;)

17. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    De kluisgaten beginnen al aardig vorm te krijgen. Zal er binnenkort foto's van plaatsen. Heb gekozen voor standaard messing kluisgaten die ik aan de binnenzijde ga voorzien van een afdekplaat. Zo wordt het origineel aardig benaderd.
    Heb ook gezien dat ze voor de Raboesch boegschroeven nu standaard roosters hebben voor tegen de romp, ga daar binnenkort ook eens induiken.

18. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Stefan,

Ben benieuwd naar je kluisgaten. Ik heb tegelijk met mijn railingscepters ook deze roosters voor de boegschroef besteld:D

Groet
    Sjoerd

19. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Hoi Sjoerd. Dus jij had ze ook al gevonden..... Zit er trouwens ook aan te denken andere scepters te kopen, vindt die ronde paaltjes eigenlijk ook niets. Zodra ik de kluisgaten klaar heb zal ik foto's plaatsen maar dat zal wel na het weekeind worden.
    Hoe gaat het trouwens met jou bouw?

20. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hey Stefan,

Op zich wel goed maar door werkzaamheden bij een kennis van me erg weinig tijd de laatste weken. Hoop deze week daar gereed te zijn. Heb ondertussen wel alle potdeksels gemonteerd, de uitkeping voor de kruisbolders op het hoofddek, de ankerkettingbuizen op het voordek gemonteerd , de zodiacs geschilderd en nog wat kleine dingetjes. Hoop in het weekend weer een update te plaatsen. Ik heb zowel de scepters als de roosters bij Flevoland gekocht.

Groet
    Sjoerd

Deel Deze Pagina