Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Etapje, 11 nov 2011.

1. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Stefan,

Bedankt, ik zal er goed op passen:D

Groet
    Sjoerd

2. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Schaatsen niet mijn ding, dus vandaag weer lekker aan de HH geklust. De verschansing op het sleepdek gemonteerd en de spuitgaten uitgevijld. Nu de hekverschansing nog monteren en dan kan het grove werk van het sleepdek ook worden afgrond.
    Zal morgen weer wat foto's plaatsen.

Nog een vraagje over de ketelbuis: wie weet wat dit exact voor een onderdeel is, en was deze ketelbuis ook voorzien van stickers o.i.d.?

3. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Stefan,

Ik weet het absoluut niet zeker maar meen wel eens ergens gelezen te hebben dat dit de hydrauliektank voor de kraan is. Nogmaals, ik weet dit niet zeker. Mocht niemand het juiste antwoord hebben ga ik dit alsnog proberen te achterhalen. Hoe ga je trouwens met je troskluizen? Hoe heb je dit opgelost? Heb je de spuigaten uitgevoerd op de Robbe manier of op de originele HH manier? Ben benieuwd naar je foto's.

Groet
    Sjoerd

4. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ik zou het echt niet weten wat voor functie die had, wel weet ik dat hij niet op de smit hunter heeft gezeten,(waarschijnlijk verwijderd ?? atans dat zie ik op de foto's van de smit hunter)

(Foto: Stefaan Joris)

Laatst bewerkt: 11 feb 2012
  5. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Had dacht ik ergens eens gelezen dat het een decompressie buis was voor duikers maar dat leek mij wat sterk.

@Sjoerd. Heb per zijde 3 grote, 1 kleine en op de hoek van de achtersteven een spuigat gemaakt. Niet helemaal als het origineel want daar zijn de grote opgedeeld in 2 kleinere.

De troskluizen nog niet gemaakt maar de plekken worden volgens het origineel

Groeten Stefan

6. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Als ik de vorm zo bekijk, zou dat toch best eens kunnen.
    Kleine decompressietanks staan vaker op zo'n onderstel en hebben aan een zijde een bedieningspaneel. Jouw "tankje" is weliswaar rudimentair uitgevoerd, maar qua vorm klopt het wel.

7. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    @Roel, zou het dan toch... lijkt wel op het plaatje. Als het zo is kan ik wel wat details aanbrengen zodat hij meer echt lijkt.

Groeten Stefan

8. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik verwacht niet dat de HH een decompressie tank bij zich had. De HH was een zeesleper pursang, en niet uit gerust om als bergingsleper dienst te doen.
    Ik kan me geen werkzaamheden als zeesleper voorstellen waar bij een decompressie tank nodig zou zijn.

Na de verbouwing als bergingszeesleper, waar ze onder andere voorzien werd van een bergingsruim, zou het een ander verhaal geweest kunnen zijn.

9. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Even een paar foto's van de stand van zaken.
    De spuigaten op het sleepdek en de hekverschansing.
    De kluisgaten nog niet geboord (wel voorgeboord om de locatie aan te geven), ben er nog niet helemaal uit hoe ik ze ga maken. Kan in ieder geval niets op internet te koop vinden wat mij geschikt lijkt.
    De eerste stootrand aangebracht.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Ik had helaas het voorstuk gemist, maar op berging slepers komen normaal geen duikers.
    voor bergingen komen er dan pontons of een bok erbij, want met een decotank alleen ben je er nog niet.

maar het is wel een mooie decotank geworden.

11. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    @Rovman, bij de technische specificaties die ik van dhr. Nieuwenhuis heb ontvangen staat vermeld dat de HH een volledige duikuitrusting aan boord had. Zou een decompressietank daar misschien wel een onderdeel van kunnen zijn geweest? Ik zie geen ander nut voor een ronde tank op die plaats.

12. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Als er een volledige duikuitrusting op stond, is dat inderdaad incl. de ketel Stefan.
    het is namelijk verplicht bij duiken dieper dan 19 mtr een decotank te hebben.
    wel een dure bedoeling, want om een tank ongebruikt in keur te houden is best kostbaar

13. Jan Holsappel

Jan Holsappel

Lid geworden:
    27 mrt 2011
    Spanningregelaar

Hoi Sjoerd,

hierboven schreef je dat het zelf bouwen van een spanningregelaar tamelijk eenvoudig is. Voor mijn HH in aanbouw wil ik 12 of 6 volt gelijkstroom transformeren naar 3. Zou je mij een mailtje (ik stuur jou per PB mijn mailadres) willen sturen met daarin/-het daarvoor benodigde bouwschema. Ik ben een redelijk leek op elektrogebied.

Met vriendelijke groet,

Jan Holsappel.

Laatst bewerkt: 12 feb 2012
  14. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    ---

Laatst bewerkt: 12 feb 2012
  15. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Het "grove" werk van het sleepdek zit erop. De verschansing aan de binnenzijde en de achterzijde, de spuigaten en de bovenregel gemonteerd. De kluisgaten moeten nog maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
    De gaten in de achterverschansing nog even laten zitten.
    Dit weekeind niet veel tijd om te knutselen maar misschien de verschansingsteunen en de omkastingen voor de slangaansluitingen/ontluchtingen aan de binnenzijde monteren.

16. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Hallo Stefan,

Begint echt al een beetje "smoel"te krijgen. Wat betreft de towingpins achterop, ik heb bericht gehad dat deze er bij de oplevering NIET opzaten. Ik ga ze er dus weer afhalen en de gaten dichtlassen.

Groet
    Sjoerd

17. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Dag Sjoerd. Begint er een beetje op te lijken zo he.
    Gaten ga ik ook opvullen, lijkt wel een beetje op toen ik nog jong was. Bouwpakketjes maken en dan ook onderdelen over houden;)

Zit er nog aan te denken een half rond profiel aan te brengen op de verschansing van het sleepdek.

18. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    ook wel wel bekend als: "potdeksel" ;)

19. Macrabbit

Lid geworden:
    16 mei 2010
    En weer bedankt voor de juiste benaming Adam.

Groet
    Sjoerd

20. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Het sleepdek begint al aardig vorm te krijgen, maar er gaat wel veel werk in zitten. De 2 grote sleepbogen gesoldeerd, eerste keer solderen voor mij, en er aardig tevreden mee. Ben ze nu aan het gronden voordat ik ze op het dek verlijm.
    De bolders en overige onderdelen staan nog los. Alles wat zwart (m.u.v. de sleepbogen) moet worden verlijm ik na het aflakken. De onderdelen die grijs moeten worden verlijm ik na het gronden van deze onderdelen maar voor het gronden van het dek.
    Met de verschansing steunen ben ik niet helemaal tevreden ga deze nu zelf maken.

Deel Deze Pagina