Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Jan was me net voor, het gaatje waar het touw door word gevoerd zit altijd aan de kant waar het blok is bevestigd aan een ra, stag, mast enz.

Dank je wel Jan! Ik zou ze allemaal verkeerd om zetten. Op de tekeningen is dit nergens goed te zien. Op de channel komt een enkel blok dat loopt naar een dubbel blok. Dan moet ik het touw ergens vastzetten buiten het enkel blok, naar boven door het dubbel blok, naar beneden door het enkel blok, weer naar boven door het dubbel blok, en dan beneden weer ergens vastzetten buiten het blok. Zie ik dat goed zo?

Op de channel komt een enkel blok dat loopt naar een dubbel blok. Dan moet ik het touw ergens vastzetten buiten het enkel blok

In dat geval steek ik een fijne naald tussen blok en zwart koord aan de zijde die het verst weg is van het messing oog (dus onder de knoop), trek de witte lijn die door de katrollen moet erdoor en leg een (valse) oogsplits.

Als alternatief kan je ook aan de bovenzijde van het blok met een bindseltje een oog maken, en dan de knoop van de strop rond het blok aan de zijkaant knopen. Dan kan je de hennep lijn door dit oog splitsen.

Kijk maar eens in het fotoverslag van mijn Victory, daar vind je meerdere detailfoto's.

Al een paar keer bekeken Herby. Die perfectie zal ik niet halen maar ik doe mijn best om dichtbij te komen. Iedere keer als ik aan een nieuw deel begin klapper ik het forum af om te zien hoe anderen het doen. Soms ook wel negatief als ik besef dat ik de kwaliteit van al het moois dat voorbij komt niet zal halen.

Die perfectie zal ik niet halen
Dank voor het lof :)
Bedenk maar 1 ding: oefening baart kunst, HMS Victory was de derde bouwdoos die ik kocht, maar door omstandigheden als 13e project 25 jaar na aanvang afgewerkt, dat wil zeggen, onderweg wat ervaring opgedaan en de lat een beetje hoger gelegd. Met wat tips hier op het forum kan je snel een veel hogere kwaliteit bereiken, dan je aanvankelijk denkt.

Dank je wel Jan! Ik zou ze allemaal verkeerd om zetten. Op de tekeningen is dit nergens goed te zien. Op de channel komt een enkel blok dat loopt naar een dubbel blok. Dan moet ik het touw ergens vastzetten buiten het enkel blok, naar boven door het dubbel blok, naar beneden door het enkel blok, weer naar boven door het dubbel blok, en dan beneden weer ergens vastzetten buiten het blok. Zie ik dat goed zo?
Dat is niet helemaal correct Martin, je moet het touw niet vast zetten buiten het enkelblok, maar op het enkelblok, dit heet het 'vaste part' en als het touw uit het dubbelblok komt, het 'halende part' dat zet je wel vast buiten het blok,
JPG_7589_3891_bewerkt-1.jpg

Ik probeerde de hele tijd aan de hand van allerlei moeilijke filmpjes eerst het touw aan het blok te bevestigen (best moeilijk met al die lussen) en dan aan het oog. Nooit bij stil gestaan dat het anders om ook kan. De Pietsan methode werkt perfect!

Hoi Martin, heb jij de tekeningen nog van je Victory? Ik zou ze graag van je overnemen. Met vriendelijke groet Peter

Hallo Jan, bedankt voor je reactie. Ik heb een incomplete doos overgenomen zonder tekeningen en gebruik aanwijzing.
Het liefst ga ik voor de papieren versie. Met pdf moet is even kijken hoe ik dat gaat doen. Met vriendelijke groet Peter

Peko, Van welke fabrikant heb je de doos? De bouwbeschrijvingen van DeAgostino en van Caldercraft heb ik beide in pdf.

Back