Sorry op de verkeerde knop gedrukt. Hier het vervolg:
Straks ga ik verder met het bijschuren van de spanten zodat de latjes overal goed aan liggen. Ik heb lang moeten wachten tot de bouwdoos hier was en die tijd heb ik gebruikt om allerhande foto's en tips te verzamelen over het bouwen van scheepsmodellen. Daar heb ik nu een hoop gemak van maar ik blijf toch wel foutjes maken. Daarom is een forum als dit een uitkomst voor de beginnende bouwer. Hoe het hek er uit gaat zien weet ik nog steeds niet zeker.
Dat korte stukje waaibomenhout moet de zijkant van de hekspiegel worden en moet enigzins rond gebogen worden. Dat stukje is maar een paar centimeter breed en ik ben bang dat als ik dat probeer te buigen dat het breekt. De rest is gemaakt uit cellon, een soort kunststof. Ik weet nog niet of ik dat ga gebruiken. Iemand een tip hoe ik dat stukje hout een beetje rong kan buigen?
Later maar met de eerste beplanking beginnen. Ik heb wel een elektrische plankenbuiger, maar het buigen wil niet erg lukken. Een beetje geprobeerd met een latje 15 minuten in het water gelegd, en daarna de hete buiger er overheen, maar buigen ho maar. Breken wel! Daar doe ik dus iets verkeerd maar ik weet nog niet wat. Oefenen maar. Misschien moeten de latjes langer in het water?
Ook zit ik nog steeds met "het geheim van de touwtjes". Later wil ik de geschutpoorten open laten staan. Ik kan mij niet voorstellen dat die poorten van ca. 1 vierkante meter vanzelf open blijven staan, dus ik wil zo iets maken als op de foto. Het is mij een raadsel hoe die touwtjes die naar de binnenkant van het schip lopen vast gemaakt worden?? Dit houdt mij uit mijn slaap en hopelijk weet iemand hoe dat zit. Ook zitten er daar waar de touwtjes naar het schip lopen kleine doorvoeren waardoor het touwtje naar binnen loopt. Ik zoek me rot op internet maar ik heb nog steeds geen toko gevonden waar ik dat kan bestellen. Misschien weet iemand dat.
Dat wordt nog een feest. In 100 geschutpoorten kleine gaatjes boren om een touwtje door te wurmen! Maar ja, het houdt me wel van straat en uit de kroeg. Jullie zijn weer een beetje op de hoogte, en met vallen en opstaan hoop ik langzaam weer wat verder te komen. Goede raad en/of tips zijn natuurlijk altijd erg welkom! Nu eerst koffie.
Mvrgr. Martin.
p.s. ik probeer nu een of ander malletje te verzinnen om de latten (waar de kanonslopen aan bevestigd worden) zo tussen de spanten te lijmen dat de lopen straks allemaal even ver uitsteken. Dat lukt nog niet zo erg dus hier ben ik wel een paar dagen zoet mee.