Alles maar eens rustig bekeken en een paar dagen geleden van start gegaan. Eerst maar een paar werkplanken gemaakt en de tekeningen eens goed bekeken. Nadat ik de kiel recht heb gemaakt (was zo krom als een hoepel), de boeg aan de kiel gelijmd en de achtersteven pas gemaakt. Daarna alle spanten pas gemaakt want die pasten voor geen meter. Hoop vijl werk maar het zit. Vervolgens alles in elkaar gezet, en daar dook gelijk het eerste probleem op
. Na de spanten, de lengtebalken, en het benedendek geplaatst te hebben zag het er niet verkeerd uit, totdat ik het bovendek ging passen. Tot mijn schrik lag dat dek in het midden 15 MM lager (hoeveel is normaal?) dan voor en achter (zie foto's). Na lang zoeken naar wat ik fout gedaan kan hebben ben ik er nog steeds niet achter. Dat dek moet toch bijna recht liggen? Nu weet ik niet hoe ik dit het beste op kan lossen en het uiteindelijke resultaat valt of staat toch met de basis. Ik zelf denk dat de eerste 4 spanten een eind moeten zakken, maar ik hoop op advies! p.s. nog niks gelijmd dus alles staat nog los.
Nog een vraag: in de dekken zijn uitsparingen voor de masten. De voorste mast komt op de kiel terecht, de middelste op het benedendek, en de achterste op het bovendek. Hoe deze later bevestigt gaan worden zie ik nog niet. Op de tekeningen of in de beschrijving is hierover niks te vinden. Het zal nog wel een jaartje duren voor ik daar aan toe ben, maar moet ik met het bevestigen van de masten nu al op de een of andere manier rekening houden?
Mvrgr. Martin.

Nog een vraag: in de dekken zijn uitsparingen voor de masten. De voorste mast komt op de kiel terecht, de middelste op het benedendek, en de achterste op het bovendek. Hoe deze later bevestigt gaan worden zie ik nog niet. Op de tekeningen of in de beschrijving is hierover niks te vinden. Het zal nog wel een jaartje duren voor ik daar aan toe ben, maar moet ik met het bevestigen van de masten nu al op de een of andere manier rekening houden?
Mvrgr. Martin.