Bedankt voor de fijne commentaren, het lijkt of de laatste weken er eigenlijk niet veel gebeurd, toch zit ik gemiddeld zo'n 3 uur tot 5 uur per dag de dingen in orde te brengen, veelal achter de computer om te fine tunen, ook het aanleren van de USM en de vele trial and error pogingen om de sounds net dat te laten doen wat jij wil vergt uren en uren tijd...
Wel het techrek heeft een volledige makeover gekregen, wat wil dat zeggen wel heel veel draden zijn verdwenen, ik heb alles met lintkabels, gedaan met respect voor de kleuren deze keer, het zou voor derden zowat onmogelijk geworden zijn om ooit iets met de boot te doen op de manier zoals het was...
Nu is er een goede "simple" logica van de multiprops naar de USM en verder naar de Arduino... (je kan op volgen op volgende tekening)
Morgen moet ik 1 van de 3 schakelaars vervangen ik merkte al een aantal keer op dat deze een fout contact durft geven...
Dan het volgende grote werk, de ankers, uitgevoerd met lier servo's, werkten met vertragers (HK) en positiebepalers, allemaal electronisch.
Dit was ok maar niet 100% naar wens (waarschijnlijk ben ik een moeilijke mens

).
Ik had reeds geprobeerd om de winches te sturen met de USM maar dat ging helemaal niet, vreemd want een soortgelijke winch werkte wel.
Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat de USM een probleem heeft met de vertragers.
Lang verhaal kort gemaakt, vertragers en afstellers eruit gesloopt, ankerwinch terug eruit, alles terug los solderen en dan met wat verleng kabels naar de Arduino.
Dan wat getest, code geschreven, getest, herschreven, getest, herschreven, tot de conclusie gekomen dat er iets fout was in de zijlift code, dat opgelost
vervolgens de zijlift van de volledig juiste sound voorzien, zowel in volledige loop als in proportionele... (dat heeft 2 weken geduurd voor dat ik dat klaar kreeg) nu door al dit coden en spelen met de USM, weet ik nu wel hoe ik alle functies min of meer in orde krijg zonder te veel moeten te moeten testen en hertesten.
De hoofd luiken lopen nu ook niet meer van arduino naar USM maar omgekeerd, dit geeft mij heel wat extra sound mogelijkheden, en ik heb nu terug alle externe ingangen vrij... (eigenlijk hoop ik dat jullie nog kunnen volgen maar ik realiseer mij dat het misschien allemaal wat chinees kan klinken)

Morgen pas ik de code nog aan zodat deze van positie naar positie kunnen lopen maar ook proportioneel kunnen bewegen, dat geeft dan volledige vrijheid. Er moet ook nog een failsave worden geschreven voor het conflict als de side hatch open staat. Waarschijnlijk ga ik het simpel houden hier,
als de zijhatch niet in close-positie staat mag de fronthatch niet bewegen... Voor de kraan moet een soortgelijke geschreven worden omdat deze over de luiken draait met het opstapje en de cabine, maar dat zal wel lukken.
Nu het "bewegings" resultaat van de ankers maar dan met de Arduino, het meeste werkt, het enige waar ik misschien nog moet aan sleutelen is het docken van de linker anker, deze valt net iets te schuin (maar ik zie niet echt waarom als jullie het weten uit ervaring of zo?) nu het is ver van een ramp maar net geen 100% kijk zelf maar even:
Dit was vooral het afstellen van de "Uppositie" en het net uit de kluis hangen, je ziet dat de linker niet 100% docked

. Dan de snelheden meten,deze moeten nog een beetje worden gecorrigeerd op de linker.
Dan een voorbeeldje van het rechter anker.:
3 vaste posities nl. op, hangen, en neer, tussen hangen en neer gaat het proportioneel. de snelheid is traag omhoog, en tijdens het "uitkluizen" en de proportionele loop, het vallen is de maximum van de winch, neer 5s op 40s... Docking 9s, uitkluizen 6s. Met deze data kan ik naar hartelust soundfiles gaan compileren...
Nog eentje na de afstelling:
Dit was weer een overzichtje van de laatste dagen, hopelijk is het wat...