Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Al een mooie spiegel aan 't worden:cool:.
Ik las in andere verslagen dat het passend maken van het metaalwerk bij de Friesland normaal een ramp is, maar zo te zien valt alles bij jouw netjes op z'n plaats. Raampjes komen nu ook goed tot hun recht.

dek beplanking

Vandaag gestart met beplanken van het dek. Daarbij kwam ik er achter dat een deuk op het zichtbare gedeelte toch wel erg storend was. Had gehoopt dat dit weg zou vallen met beplanken maar de plankjes zijn zo dun dat dit niets doet. Ik moet het gaan opvullen en gelijkmatig weg schuren. Daar heb ik geen ervaring mee dus daar maak ik me enigzins zorgen over. Het is best wel een puinhoop eigenlijk :(

Verder wat klein werk zoals de geschutpoorten aan de binnenkant vast bruin geschilderd, inclusief de spantdelen vrijwel volledig uit zicht verdwijnen.

photo-1.jpg

photo-2.jpg

Goh Chris, het zit je ook niet mee hé:(
Ik denk dat je de deukjes in het dek alleen maar kunt vullen met bijvoorbeeld plamuur en dan vlak schuren.
Ook een optie is om er latjes fineer onder te leggen in de deuk dus, maar dat lijkt mij wat lastig te doen

LED electronica / Dek planken / Spiegel

Hallo,

Dit weekend wat voortgang gemaakt.

Heb het dek eerst wat mooier van vorm gemaakt met houtplamuur, daarna terug opgeschuurd en begonnen met de dek planken.

Friesland-FirstDeckPlanking.jpg

De LED electronica verder ingebouwd en alles netjes zwart geschilderd. Dit is meer voor mij om tijdens het werken een "netter" gevoel te geven, alles zag er inmiddels zo rommelig uit. Niet te zien op de fotos maar in de spanten zijn gaten geboord waar de bedrading door zal lopen. Zodra de LEDS daadwerkelijk aangelegd zijn maak ik het dek helemaal dicht.

Friesland-LED-circuit-painted.jpg

Als laatste verder gewerkt aan de achter gallerij/spiegel. Dit schiet lekker op en is leuk om te doen. Ik ben al wat verder dan te zien op deze foto. De raampjes, tsja je moet gewoon niet van te dichtbij kijken ;)

Ik zal nog wat eigen afwerking toevoegingen doen om uiteindelijk de metalen onderdelen mooier "overlopen" in het houtwerk en uiteraard zal alles opnieuw geschilderd worden. Kwam er ook achter dat er in de spiegel nog 2 raampjes zitten, die frees ik nog even uit, want er komen immers LEDS in :)

Friesland-Spiegel1.jpg

Je komt even niet en hoppa......een schip :D
Netjes gedaan Chris !
Vraagje...gebruik je gewone hout vuller ?
Ik gebruik tegenwoordig Balsa vuller.
Als het hard is ,is het net zo makkelijk te bewerken als echte balsa .
Voor mij een uitkomst met die Aggy.
En dan die led's....dat is voor mij echt te hoog gegrepen.....Ik licht hem wel uit met een spotje.

Mooi om een aantal verschillende rompen op het forum ongeveer in hetzelfde stadium te zien.
De spiegel (of terecht priegel zoals Hans 'm noemt) ziet er fraai uit.
De deuk in het dek lijkt ook mooi weggewerkt.

Je komt even niet en hoppa......een schip :D
Netjes gedaan Chris !
Vraagje...gebruik je gewone hout vuller ?
Ik gebruik tegenwoordig Balsa vuller.
Als het hard is ,is het net zo makkelijk te bewerken als echte balsa .
Voor mij een uitkomst met die Aggy.
En dan die led's....dat is voor mij echt te hoog gegrepen.....Ik licht hem wel uit met een spotje.

Gebruik nu houtplamuur. Snel droog en goed te schuren/snijden.
De LEDS tsja :) in het ergste geval word het niks en laat ik ze uit. Heb je alsnog t schip zoals het normaal zou zijn, dus ergens maakt t allemaal niet uit

Hallo Chris,

Als iemand die de Friesland ook al eens gebouwd heeft kan ik alleen maar zeggen: Top wat je aan het bouwen bent. Ziet er keurig uit !
Nog even een tip. Controleer even of je berghout, de laatste kanonspoort en de onderkant van de gallerij allemaal op de goede hoogte zitten. Het lijkt alsof het achterste poortje wat te laag zit waardoor mogelijk je berghout straks niet goed aansluit aan de gallerij. Maar dat kan ook aan de foto liggen hoor. Mijn ervaring bij de Friesland is meten-meten-meten. Succes met de bouw.

Ja Chris, iedereen bouwt een model op zijn (of haar) eigen manier. Dat maakt het ook zo leuk om te doen. Je gaat soms zelfs een bepaalde stijl van iemand herkennen. Het is al vaak gezegd: er is geen goed of fout. Ik vind dat je erg goed bezig bent; en die raampjes: dat komt wel goed:D.

Gr. Paul

Gallerij / Spiegel

Hallo,

Gister avond en vandaag goed door kunnen werken. Heb voornamelijk gewerkt aan de gallerij/spiegel, omdat ik voor de rest moet wachten op het inbouwen van de LEDS. Dat ga ik vanavond voor het eerst testen.

Heb de gallerij grotendeels volgens de handleiding gedaan, met hier en daar wat eigen toevoegingen zoals extra lijstwerk zodat het beslag mooier aansluit op het hout.

Ik heb de raampjes rondom geschilderd zodat de vorm ietsje strakker eruit ziet, tevens kon ik op deze manier wat kieren dicht plamuren.

Friesland-GalleryWindowCleanup.jpg

Ik heb al het beslag eerst voorzien van een bruine onderlaag. Hierover heb ik opnieuw goud geschilderd, en daarna een wash gegeven met bruine inkt die dof opdroogt. Ik ga nog verdere details en andere kleuren aanbrengen maar voor deze fase is dit voldoende. De rest doe ik nadat het allemaal bevestigd is.

FrieslandPrimeOrnaments2.jpg

Friesland-PrimeOrnaments1.jpg

FrieslandPaintedOrnaments.jpg

De uitbouw raampjes op het dak van de gallerij heb ik zelf uitgewerkt met een plastic raampje wat ik nog had van Warhammer fantasy bouwdoos. Twijfelde omdit ook volledig open te werken ivm LEDS maar heb het niet gedaan.

Friesland-GallerySideWindowMaking.jpg

Als laatste heb ik al het houtwerk ook voorzien van een wash met bruine inkt.
Een totaal plaatje hoe het er nu uitziet:

Friesland-GalleryProgress1001.jpg

ps. op de spiegel zitten nog 2 verschillende raampjes. Twijfelde wat ik het mooiste vind dus dat fix ik binnenkort nog :)

Chris,

Ziet er goed uit!
Ik vind de kleur groen die je gebruikt wel mooi. Welke Citadelkleur is dat? Of is dit ook enkele lagen over elkaar?

Chris,

Ziet er goed uit!
Ik vind de kleur groen die je gebruikt wel mooi. Welke Citadelkleur is dat? Of is dit ook enkele lagen over elkaar?

Hoi Hans, bedoel je de dakpans plankjes? Dat is gewoon de kleur groen van de kit. Onbewerkt hout. Ik vind het zelf niet echt mooi, maar ik ben enigzins kleurenblind soms lastig te beoordelen. Wilde het misschien blauw maken zoals de 7 provincien...

Mooi Chris, deze geeft een hele andere uitstraling dan mijn Friesland. Ik zou nu niet te veel meer aan de spiegel doen en eerst afplanken... de rest komt daarna wel.

Dat ziet er zeker netje uit Chris.

Maar toch even een opmerking....zie ik een deuk in de groene beplanking ??????
Of is de Aggy al aan het schieten geweest :cool:

Back