Ik had al aangekondigd dat ik door omstandigheden een tijd niet erg actief zou zijn, Peter. Ik ben wel regelmatig op het forum te vinden, maar echt bouwen is er niet al te veel bij.
Feit is dat ik niet echt tevreden ben met de resultaten. De problemen met de spiegel lijk ik opgelost te hebben, maar voor de rest loop ik tegen steeds meer onnauwkeurigheden van de spanten aan. Het blijkt nu dat de posities van de dekken bij nog meer spanten afwijkt dan ik al geconstateerd had, en wat helemaal vervelend is, is dat de dekrondte bij bijna alle spanten verschillend is, van bijna vlak tot een hoogteverschil tussen midscheeps en de zijkanten van bijna 5 mm. Hier krijg ik de dekken (die ik voor de rest pas heb gemaakt) noot mooi op bevestigd.
Zo zijn er nog wat onnauwkeurigheden in het profiel van de spanten, afwijkingen tussen bakboord en stuurboord die ik aanvankelijk niet gezien had.
Ik ben momenteel met een ander project aan de slag, waarbij ik spanten en kielbalk zelf uitlaser bij het Stadslab in Rotterdam. De eerste resultaten zijn positief, en als dat verder goed uitpakt dan overweeg ik om spanten en kielbalk zelf opnieuw te laseren, en helemaal opnieuw te beginnen. Ik denk dat dat voor de toekomst veel ergernis zou voorkomen. Daarnaast kan ik dan ook wat tekortkomingen in het ontwerp verbeteren. Zo heeft het weinig zin om het onderste dek een dekrondte te geven, samen met een redelijke zeeg. Het gaat je nooit lukken een dek op een dubbel gekromd oppervlak mooi te bevestigen. En zo zijn er nog wat zaken die voor verbetering in aanmerking komen.
Maar ik ben op het moment niet erg productief door een gebrek aan concentratie om dingen echt goed te bouwen. Dat moet eerst weer terugkomen, en het laat zich moeilijk voorspellen hoe snel dat zal gaan.
Groet,
Ad