Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Hoi Patrick.

Even op de vraag van de pb.
Ik heb gewoon populieren triplex gebruikt van 4 mm.
Ipv 3mm berken/vliegtuigtriplex.
Is vele malen goedkoper en lichter.
Is tekrijgen bij de bouwmarkt.
Tenminste hier in Epe.

Zo nu snel weer verder.

Han.

Hoi Patrick.

Even op de vraag van de pb.
Ik heb gewoon populieren triplex gebruikt van 4 mm.
Ipv 3mm berken/vliegtuigtriplex.
Is vele malen goedkoper en lichter.
Is tekrijgen bij de bouwmarkt.
Tenminste hier in Epe.

Zo nu snel weer verder.

Han.

Okee,
Ik heb hier nog een plaat berken triplex staan van 1.2mx0.9m en 3mm dikte dus daar kan ik dan gewoon het middenstuk van de vleugel van maken ipv van aircraftply.

gr Patrick

het middenstuk van de vleugel

Wat is het precies voor onderdeel?

Klinkt me nou niet in de oren als een onderdeel wat je uitkiest om eens fijn mee te experimenteren,
om te zien of inferieure kwaliteit triplex de belastingen ook houdt . . . :nooo:

jan.

Wat is het precies voor onderdeel?

Klinkt me nou niet in de oren als een onderdeel wat je uitkiest om eens fijn mee te experimenteren,
om te zien of inferieure kwaliteit triplex de belastingen ook houdt . . . :nooo:

jan.

Hoi Jan,
Het gaat om het middenstuk van de vleugen tot en met het gedeelte waar de retracts komen te zitten,de leading edge wil ik wel van vliegtuigtriplex maken ne de vleugelribben van goede kwaliteit berkentriplex.
Het gedeelte rondom de retracts ga ik zowiezo verstevigen omdat daar behoorlijke krachten op komen.
Dus de leading edge en de twee andere spars worden van vliegtuigtriplex gemaakt want deze lopen in de vorm van de gullwing.

Gr Patrick

Ik wil je geen extra werk bezorgen, maar ik zou het wel interessant vinden om een foto van de tekening van de vleugel te zien, waar je in aanwijst (pijltjes oid.) welke delen je van bouwmarkt-triplex ( = zfn. waaibomenhout) maakt, en welke je van vliegtuig multiplex maakt . . .

jan.

Ik wil je geen extra werk bezorgen, maar ik zou het wel interessant vinden om een foto van de tekening van de vleugel te zien, waar je in aanwijst (pijltjes oid.) welke delen je van bouwmarkt-triplex ( = zfn. waaibomenhout) maakt, en welke je van vliegtuig multiplex maakt . . .

jan.

Hoi,

De plaat berkenhout die ik gebruik betsaat uit 4 lagen en is 3mm dik dus het valt denk ik niet onder de catagorie waaibomenhout...
Ik denk dat de plaat die ik heb onder multiplex bestaat en het hout dat ik normaal bij Hobby-inn haal bestaat uit 5 lagen.
De plaat berken die ik heb die hadden ze bij de bouwmark niet in hun standaard assortiment zitten dus deze hadden ze vor mij bestelt.

Gr Patrick

Hoi,
Vandaag begonnen aan vin met het richtingsroer.
De vin moet gebouwd worden op de romp en niet op een tafel.....
Dit word zo door Ziroli aangegeven in de beschrijving.
Dus ik heb de romp in de breedte waterpas gelegt en zo kan ik de de hooftstaander ook recht kan zetten om vadaaruit verder te bouwen.
1148249454007eaac2.jpg
.

Gr Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Patrick,

Ik zou waar de retracts komen niet besparen op het dikte van het materiaal(triplex).
gebruik liever triplex ribben op de plaats waar retracts komen en zeker geen balsa !!!Waar de retracts worden vastgeschroefd kun je maranti triplex gebruiken,dat is een triplex soort die heel erg goed samengeperst is.
De grote kisten komen toch al gauw op zo'n gewicht van 11 a13 kg.
Aangezien er enorme krachten op komen tijdens de landing,vergis je daar niet op!!
Gewicht maakt bij grote kisten niet zoveel uit.Ze vliegen daardoor beter.
Ik heb verschillende jongens bij ons bij de club zien crashen bij de landingen die ze maakten(grote kisten 1:4/1:5),retacts braken spontaan uit de vleugels.
Echt ik zou daar niet op bezuinigen qua materiaal!!

succes met de bouw,wordt een mooie kist!!

Groet Jasper

Laatst bewerkt:
Hoi Patrick,

Ik zou waar de retracts komen niet besparen op het dikte van het materiaal(triplex).
gebruik liever triplex ribben op de plaats waar retracts komen en zeker geen balsa !!!Waar de retracts worden vastgeschroefd kun je maranti triplex gebruiken,dat is een triplex soort die heel erg goed samengeperst is.
De grote kisten komen toch al gauw op zo'n gewicht van 11 a13 kg.
Aangezien er enorme krachten op komen tijdens de landing,vergis je daar niet op!!
Gewicht maakt bij grote kisten niet zoveel uit.Ze vliegen daardoor beter.
Ik heb verschillende jongens bij ons bij de club zien crashen bij de landingen die ze maakten(grote kisten 1:4/1:5),retacts braken spontaan uit de vleugels.
Echt ik zou daar niet op bezuinigen qua materiaal!!

succes met de bouw,wordt een mooie kist!!

Groet Jasper

Hoi Jasper.

Ik ga zeker geen balsa gebruiken voor het middenstuk van de vleugel,dit gedeelte word gemaakt van berken multiplex(4laags) en de ribben waar de retracts komen moeten zowiezo versterkt worden.
De leading egde en de andere tussenspanten worden gemaakt van vliegtuig triplex want die bepalen het model van de vleugel en deze vangt dus oa de meeste krachten op.

Gr Patrick

Hoi,

Gisteren weer een pakketje uit Amerika gekomen met wat Robart spulletjes.
11482494cf50709532.jpg
.
11482494cf50735836.jpg
.

Gr Patrick

Hoi,

Zo vandaag weer aan de Corsair gewerkt,
Oa het richtingsroer af gewerkt voor zover mogelijk.
Ik wacht nog op wat kleine spulletjes voor het hoogte en richtingsroer voor de aansturing omdat ik deze geheel in de romp wil houden.
De stuurhaken die er op komen zijn van de Top flight giant Corsair.
Vandaag even het stabilo en het roer ff vastgezet met wat spelden en zo begint de Corsair al wat model te krijgen.
11482494eadc854f86.jpg
.
11482494eadc892ea7.jpg
.
11482494eadc90a48e.jpg
.
11482494eade275869.jpg
.

Gr Patrick

Wat een plaatje zeg!
Ik vind het erg mooi worden, al dat mooie houtwerk!
En die spullen van Robart zien er ook erg leuk uit om te ontvangen!!!

Fijne dagen toegewenst!!

Hoi,

Zo vandaag begonnen met de plaatsing van het retract tailwheel.
Alvast een gat gemaakt om vandaaruit verder te gaan werken.
114824950150b4595e.jpg
.
Vandaar uit de juiste plaats bepaalt van het tailwheel.
114824950150b7218d.jpg
.
Dan van grenen latjes de montageblokken gemaakt en dan de helycoils inlijmen en natuurlijk eerst even passen alvorens ik ze erin lijm.
114824950150ba17ad.jpg
.
114824950153800376.jpg
.
1148249501537cb528.jpg
.
11482495015382ab3d.jpg
.
En terwijl de montageblokken aan het drogen zijn ben ik ook alvast begonnen met de plaatsing van de luchttank welke ik dusdanig wil plaatsen zodat ik deze ook weer eruit kan halen als deze evt defect zou gaan wat ik overigens niet verwacht maar je weet maar nooit...
114824950156da3ad1.jpg
.

114824950158e6aa27.jpg
.
114824950158e936a1.jpg
.
Zo morgen weer verder want als je vakantie hebt dan moet je er gebruik van maken.

Gr Patrick

Hoi,
Vandaag het retracttailwheel gemonteerd zodat ik kan kijken waar er nog uitsparingen moeten komen en 2 carbonbuisjes in de rompspanten gelijmt waar de luchtslangetjes doorheen kunnen zodat deze niet los in de romp liggen en makkelijk te vervangen zijn mocht dit nodig zijn,en tevens het tweede zadel van de luchttank geplaatst.
114824950f098d4ebc.jpg
.
114824950f0990cbf1.jpg

114824950f099373c0.jpg
.
Ondertussen mijn Edge op de lader gezet zodat we morgen kunnen vliegen.

Gr Patrick

Super joh...
Ik heb alleen één vraagje, hoe heb je de gaatjes kunnen boren voor die carbon buisjes? Heb je een boortje die daar tussen past?

Super joh...
Ik heb alleen één vraagje, hoe heb je de gaatjes kunnen boren voor die carbon buisjes? Heb je een boortje die daar tussen past?

Hoi,
Ik heb daar geen speciaal boortje voor,ik heb de gaatjes van 5.5mm een beetje schuin erin geboord en dan een voorzichtig de 5mm buisjes een klein beetje wringen en met een beetje geduld past het allemaal net het enige nadeel is dat de buisjes niet helemaal evenwijdig lopen maar met de beplanking ertegen aan zie je het niet meer.
De buisjes zijn vastgezet met een paar druppeltjes ca lijm.

Gr Patrick

Back