Bouwverslag eerste stoommachientje

Ik heb me een tijdje bezig gehouden met model auto's en vliegtuigen, maar wilde nu een keertje een stoommachine maken. Ik zal er een klein verslag over schrijven voor hen die het intreseerd.

IMG_0925.jpg

Keteltje. Met hardsoldeer de bout voor het veiligheidsventiel erop gezet.

IMG_0931.jpg

Op de draaibank een flensje gedraaid om de leiding mooier op de ketel te kunnen solderen.

IMG_0932.jpg

Het flensje op de ketel

IMG_0933.jpg

Flensje en leiding op de ketel solderen

IMG_0935.jpg

De deksels erop gesoldeerd en daarna gepoetst (wat een klus zeg!). Er zitten nog wat krasjes in maar die moeten nog eruit gepoetst worden.

Zo, dan gaan we nu werken aan het ventiel. Ik wil ook nog een flensje draaien op de draaibank om tussen de leiding te zetten zodat je die los kan koppelen en de ketel straks van het geheel kan halen.

Ziet er zeker leuk uit!!!
Ben benieuwd hoe die gaat worden.
Word het een stoommachine met wielen die rijdt of gewoon zo eentje die stil staat en iets aandrijft?
Want me pa had een Locomotief en een soort van oliepomp ding op een mooie houten plaat.

Het ziet er best mooi uit hoor.
Maar wat voor materiaal: gebruik je voor de KETEL Messing ???????
En waar haal je zo een diameter dan ??
En hoe lang en wat diameter heeft de ketel.
En met welke druk ga je werken.
mvg
Frederik

@Pieter-paf, nou omdat het de eerste keer is word het gewoon een stilstaand exemplaar op een plankje.

@F.van.Gent, Hij is inderdaad van messing, net zoals het flensje. Buisje is uiteraard koper. Hij is nu getest op 6 bar zonder problemen. Maar bedrijfsdruk ligt natuurlijk lager, 2 bar denk ik.

Oeps, kon toch niet wachten. Dus ventiel gemaakt en flensje gedraaid. In de flens zit in kleine inkeping met daarin een rubber o-ring.

IMG_0939JPG2.jpg

Dit is het ventiel

IMG_0938JPG2.jpg

Ketel met ventiel

IMG_0941JPG2.jpg

Flensje

IMG_0944.jpg

Flensje

Bijna goed, het is een vereenvoudigde versie van de wilesco. Ben relatief onervaren op de draaibank, dus wilde het niet al te moeilijk maken.

Hij is 10cmx4cm

De flens is zeer mooi gemaakt , maar erg jammer "vind ik" dat de bouten niet evenredig zijn. Dit mocht gerust een M2 zijn.
En voor de rest al vorderingen gemaakt??

De flens is zeer mooi gemaakt , maar erg jammer "vind ik" dat de bouten niet evenredig zijn. Dit mocht gerust een M2 zijn.
En voor de rest al vorderingen gemaakt??

Ik denk als dat er niets meer gebeurt
Zijn laatste bericht is van oktober 2012
En sindsdien niets meer gehoort of gezien
mvg
Frederik

Back