Ik heb me een tijdje bezig gehouden met model auto's en vliegtuigen, maar wilde nu een keertje een stoommachine maken. Ik zal er een klein verslag over schrijven voor hen die het intreseerd.
Keteltje. Met hardsoldeer de bout voor het veiligheidsventiel erop gezet.
Op de draaibank een flensje gedraaid om de leiding mooier op de ketel te kunnen solderen.
Het flensje op de ketel
Flensje en leiding op de ketel solderen
De deksels erop gesoldeerd en daarna gepoetst (wat een klus zeg!). Er zitten nog wat krasjes in maar die moeten nog eruit gepoetst worden.
Zo, dan gaan we nu werken aan het ventiel. Ik wil ook nog een flensje draaien op de draaibank om tussen de leiding te zetten zodat je die los kan koppelen en de ketel straks van het geheel kan halen.

Keteltje. Met hardsoldeer de bout voor het veiligheidsventiel erop gezet.

Op de draaibank een flensje gedraaid om de leiding mooier op de ketel te kunnen solderen.

Het flensje op de ketel

Flensje en leiding op de ketel solderen

De deksels erop gesoldeerd en daarna gepoetst (wat een klus zeg!). Er zitten nog wat krasjes in maar die moeten nog eruit gepoetst worden.
Zo, dan gaan we nu werken aan het ventiel. Ik wil ook nog een flensje draaien op de draaibank om tussen de leiding te zetten zodat je die los kan koppelen en de ketel straks van het geheel kan halen.