Bouwverslag Dragon Rapide DH-84-VH-UXG/Riama.

Haha de parapluonderdelen.
De eerste zijn aan de aluminiumbuisjes gelijmd.

109_0069.jpg


109_0067.jpg


En dan deze houtjes met holle kant en tegen aan gelijmd.

109_0045.jpg


Dan krijg je dit.

109_0071.jpg


En na heel veel schuren zien ze er zo uit.

109_0074.jpg


Nou tot zo ver voor vandaag.

Groeten HanDeBouwer.
 
Demontabel

Is het de bedoeling de scharnieren (en dus ook de vleugels) op deze manier makkelijk demontabel te maken?
 
Is het de bedoeling de scharnieren (en dus ook de vleugels) op deze manier makkelijk demontabel te maken?

Alles word later vast geplakt zowel de vleugels als de scharnieren.
Maar dit is makkelijker dan al dat staal buigen etc.
En kan pas aan het eind gemonteerd worden.
lLekker makkelijk met de afwerking.

Groeten Han.
 
Zo na een weekje prutsen alweer wat verder.
Nu passen de struts zo als het moet.
Heb eerst de hele boven kant van de romp op nieuw uitgelijnd.
Hier was in de afgelopen 2 jaar wat mis gegaan.
Waren wat dakspantjes los.
Hier maar gelijk nieuwe voor gemaakt.

109_0111.jpg


En dan nog een vraagje aan de houtje touwtje specialisten.
Moet de boven vleugel 2 graden up staan ten opzichte van de ondervleugel.
Dus met de achterlijst wat hoger.!!!!!!
Of zeg ik het verkeert.

109_0113.jpg


Nu kun je dat op de foto ook niet zien.
Heb de vleugel er ook gewoon opzitten.

Groeten HanDeBouwer.
 
En dan nog een vraagje aan de houtje touwtje specialisten.
Moet de boven vleugel 2 graden up staan ten opzichte van de ondervleugel.
Dus met de achterlijst wat hoger.!!!!!!
Of zeg ik het verkeert.
EDTI!!!
Lees maar niet, gaat helemaal nergens over zal nog wel te vroeg zijn geweest :roll:
Heee Han,

als jij de bovenvleugel een instelhoek wilt geven van 2 graden meer dan de ondervleugel (die overtrekt dus later), dan staat je achterlijst lager dan de voorlijst!

Zet jij de achterlijst hoger zoals je zegt dan veklein je de invalshoek (naar ergens ronde de 0 graden) en zal de bovenvleugel eerder overtrekken!
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee net andersom: wanneer de bovenvleugel een kleinere instelhoek heeft dan de ondervleugel dan overtrekt de bovenvleugel later dan de ondervleugel en visa versa (grotere instelhoek overtrekt eerder). Vaker wordt bij een dubbeldekker de bovenvleugel een kleinere instelhoek gegeven dan de ondervleugel. Dan overtrekt de ondervleugel eerst en heb je een hoogdekker (tijdens bijv. landing) welke stabieler is dan een laagdekker.

Bij een kleinere instelhoek ligt de achterlijst inderdaad hoger.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Yep, is nog vroeg ben er met m`n hoofd niet bij :rolling:

Ik "begrijp" dit verkeerd:
Moet de boven vleugel 2 graden up staan ten opzichte van de ondervleugel.
Dus met de achterlijst wat hoger.!!!!!!

Een vleugel die 2 graden up staat heeft dus een instelhoek van 2 graden positief tov de ondervleugel en dan staat de achterlijst lager!!

Dan overtrekt deze dus eerder!


Ah, nu ik het nog eens lees en niet meer snapte begrijp ik Han nu wel :roll:

Han bedoelt dat hij de bovenvleugel achterlijst hoger zet dan de die van de ondervleugel terwijl de voorlijst gelijk blijft (dus ipv beide afstanden op zeg 150 mm wordt nu de achterlijst geplaatst op 155mm en de voorlijst blijft op 150mm).

Dan krijg je dus geen "up" maar een "down" oftewel minder instelhoek op de bovenvleugel tov de ondervleugel.


Snapt iemand het nu nog?!?!?! denk dat ik maar weer aan het werk ga, kan ik daar snappen wat ik niet begrijp :lol:

Grt,
Berto.
 
Laatst bewerkt:
Bij een dubbeldekker kunnen de vliegeigenschappen beinvloed worden door het verschil in instelhoek van boven- en ondervleugel. Bij bijvoorbeeld WOI modellen heeft de ondervleugel vaak een grotere instelhoek, maar bij aerobaticmodellen heeft soms juist de bovenvleugel meer instelhoek.

Maar de instelhoeken van boven- en ondervleugel van jouw Riama zijn gelijk Han:

wing.sized.jpg


dihedral = v-stelling
incidence = instelhoek

Groeten, Ramses
 
Kijk nu gaat er bij mij ook weer een lichtje branden.
Dat had ik ooit eens opgezocht in mijn woordenboek.
En heel lang geleden een discussie op mijn chat gehad.
Bouw wel volgens bouwplan.
Als er goeden reden zijn om het anders tedoen kan dat nog hoor.
Voorlopig zit de vleugel nog niet vast.

Toch wel makkelijk zo'n forum.

Groeten Han.
 
Zo nu de andere struts.
Alle gaten geboord.
En even gekeken hoe dat gaat worden.

109_0117.jpg


Zo nu alle verbindingen bedenken.

Groeten HanDeBouwer.
 
Naar mijn idee net andersom: wanneer de bovenvleugel een kleinere instelhoek heeft dan de ondervleugel dan overtrekt de bovenvleugel later dan de ondervleugel en visa versa (grotere instelhoek overtrekt eerder). Vaker wordt bij een dubbeldekker de bovenvleugel een kleinere instelhoek gegeven dan de ondervleugel. Dan overtrekt de ondervleugel eerst en heb je een hoogdekker (tijdens bijv. landing) welke stabieler is dan een laagdekker.

Bij een kleinere instelhoek ligt de achterlijst inderdaad hoger.

Groeten, Ramses
Ramses, even een Off topic zijstapje maar terzake waar het jouw reactie betreft. Ben jij nog ergens info tegengekomen die uitspraken doet over een dubbeldekker waarvan de ondervleugel een 'inverted gull wing' is? Heeft die configuratie een gelijke instelhoek of ook een kleinere instelhoek voor de bovenvleugel?

I.c. gaat het mij om de Fleet 50 K waarvoor ik die info nog niet heb kunnen vinden.
Han, excuses voor het vervuilen van jouw draadje. Ik verheug me keer op keer op een nieuwe aanvulling van je activiteiten aan deze kist!

Bob
 
Weer war verder.
Hele mooie stangetjes gemaakt.
Jaja van de PLU!!!!!
Wel een werkje maar zelf maken is altijd leuker dan duur kopen.
Zal van de week foto's maken van hoe..
Camera stelt niet goed scherp op kleine dingen.
Daarom moeten jullie het even hier mee doen.

Het begint toch iets teworden.

109_0146.jpg


Zo nu nog een bevestiging aan de romp bedenken.

Groeten HanDeBouwer.
 
@ Bob: PB!

Han, da`s een hele slimme oplossing van die plu!
Je hebt me op ideeen gebracht!

Groeten, Ramses
 
Han ik zie dat jij van die kabel oogjes gebruikt

full


Staat er belasting op tijdens het vliegen ?
Ik heb deze constructie ooit bij mijn bücker gehad en daar knapte ze op een gegeven moment af. Ik heb ze zelfs van rvs geprobeerd.

Ik heb er wel wat van geleerd een Bücker vliegt ook zonder boven vleugel verrassend goed zelfs
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Han,
Ik volg al een poosje stil uw draadjes en met bewondering. Ik weet niet of het hier al is gezegd maar in brussel is er een legermuseum(gratis) waar een dragon Rapide gerestaureerd wordt. Er staat een gigantische collectie vliegtuigen. Ik vond het echt de moeite waard om er eens rond te kijken. Succes met de bouw!

Gr Geert
 
De oogjes worden nog vervangen voor wat dikkere.
Moet ik eerst ergens opscharrelen.

En de dragon in brussel is de Dh 89. niet de 84!!!

Maar dit is wel leuk.
Hier ben ik nu dus mee bezig.

YDU8520090620002.jpg


Groeten Han.
 
Back
Top