breedte spanten versus uitlijning spanten
Het heeft even geduurd, figuurzaag falen, Sinterklaas, Kerstdiner voorbereiden, maar nu zijn alle tussenspanten ook klaar. (smoesjes tellen niet)
Toen ik de eerste tussenspanten geplaatst had, had ik het idee dat de breedte van de tussenspanten goed was om, in combinatie met de echt getekende hoofdspanten, een vloeiend verloop van de huid te krijgen.
Maar hoe meer spanten ik plaatste, hoe meer ik het idee kreeg dat de tussenspanten, o.a. qua breedte niet goed waren.
Hieronder wil ik beschrijven hoe ik dat idee kreeg.
Jullie advies hoe verder te gaan is zeer welkom.
Uitlijning test 1
Voor de hoofdspanten en de middelste tussenspanten heb ik vulstukken gemaakt.
Op deze vulstukken staat naast de hartlijn ook hoogtelijn 4 aangegeven.
Op de spanten staat ook de hartlijn en hoogtelijn 4 aangegeven
Vervolgens de spanten op de bouwplank gemonteerd.
(de latjes waarmee de vulstukken haaks op de bouwplank geplaatst zijn, waren, door de bouwmarkt, niet allemaal haaks geschaafd, vandaar wat vulkartonnetjes om de vulstukken toch haaks op de bouwplank te krijgen).
Kiel op de spanten gelegd.
Vervolgens met een recht latje aan stuur- en bakboordzijde verloop van de spantbreedte gecontroleerd.
Hier en daar was wat speling tussen latje en spant.
Met patroonpapier hoogtelijn 4 overgenomen van tekening omdat deze hoogtelijn zowel aan stuur- als aan bakboordzijde getekend is.
Patroonpapier dubbel gevouwen over hartlijn en op lichtbakje gelegd.
Er is wat verschil tussen hoogtelijn bak- en stuurboord !.
Bij een aantal hoofspanten zo'n controle ook uitgevoerd.
Volgens mij, waren niet alle hoofdspanten op tekening symmetrisch.
Uitlijning test 2
Alhoewel het breedteverloop tussen spanten 1B en 4 redelijk recht is, toch besloten om een betere controle mal te maken.
De met het patroonpapier overgenomen hoogtelijn 4 een beetje uitgemiddeld om links en rechts tot een gelijk vloeiend verloop te komen.
Een mal gemaakt voor de hele lengte van de romp en voor het deel tussen spanten 1B en 4.
De mallen voorzien van pootjes zodat ze op juiste hoogte op de bouwplank kunnen staan.
De hoofdspanten en de middelste tussenspanten B staan met een vulstuk vast op de bouwplaat.
De tussenspanten A en C heb ik met elastiekjes tijdelijk vastgemaakt aan de kiel.
Voor bepaling van de spantbreedte zou dat, volgens mij, voldoende goed moeten zijn.
De korte controle mallen tegen de spanten geplaatst.
Aan stuurboordzijde raakt de mal vrijwel alle spanten.
Aan bakboordzijde, is er op die hoogte 4, bij een aantal spanten speling, tot wel 3 mm.
Met kantelen van zo'n te smal spant zou er aan weerszijde 1,5 mm materiaal bij moeten komen.
Ik zou ook de te brede spanten een stuk smaller kunnen vijlen.
Voor mij hoef ik niet de exacte tekeningvorm van de romp te krijgen.
Voorlopig wil een vloeiend verloop van de romp krijgen.
Mijn idee is om, op de te smalle spanten een vullatje te lijmen.
Bij het in model schuren (zwaai) van de spanten worden deze spanten dan ook mooi vloeiend meegenomen.
Bij de kiel blijkt ook dat de hoogte van de spanten niet vloeiend verloopt.
Hier wil ik gewoon van de te hoge spanten materiaal afschuren.
Ieder ander idee om toch een mooi model te krijgen is welkom.
Groet Bertus.