Bouwverslag De 7 Provincien 1910

Ooeps, ik dacht dat op wat afwerking na je schip klaar was. Kan je zien hoeveel verstand ik ervan heb.... Doet er niet toe ik heb kwijl genoeg voor al deze schepen.

Ik zie trouwens dat iemand de moderne Seven Provinciën aan het maken is. Is er ook iemand die de Seven Provinciën uit het VOC tijdperk maakt / heeft gemaakt / binnenkort gaat maken?

@ Jahre,

Kwijlen is goed,om zo beter dat wij schepen bouwen ;-)Varen in kwijl,yes!!;-)
Ik dacht niet echt dat Paul al klaar was,zoals hij al zei,moet nog het een en ander erop(geschutten enz).zou fraai zijn zo snel klaar,lol.

@ Paul,en Jahre,

Jo,ik ga wel vlot maar zij hoeft niet morgen klaar te zijn.
Op het ogenblik ben ik aan het Bakdek bij,en het Boeglofwerk,duurt nog even.
Dan heb ik genoeg werk op mijn werk,dus ook niet veel tijd deze dagen om te bouwen.
Dan moet ik me nog eigen maken met mijn nieuwe GSM,vanwege de Digitaalkamera,voor de fotos van het bouwverslag tot nu toe.

Maar eh paul,komt er echt niet meer rook uit je generator?

Groet,John

Hallo aan iedereen,

Zo na een 2 weken pauze wat bouwen betreft,het werk eist ook af en toe meer uurtjes van ons,weer een update van mijn kant.
Staan gebleven was ik bij het lofwerk voorop de boeg,oorspronkelijk wilde ik dit deel in het geheel solderen,maar heb een kombinatie genomen tussen hoe het lofwerk achter aan het schip is en messingdraad,en de wapenschildjes geplastificeerd en daarna het geheel met een goudkleur voorzien(Revell)

my.php

Nadat dit deelklaar was ben ik begonnen met het bakdek.
Daar moest ik ankerkluizen uit onderlegschijfjes maken,kettingstoppers uit messingdraad en aluminiumpijp enz,enz.
De ventilatiekokers zou ik eigenlijk uit Dortmund mee hebben gebracht,maar hadden ze jammer genoeg niet in schaal 1:75.
Dus dan weer zelf is de man en zelf maken,hiervoor heb ik aluminiumpijpjes gezaagd en voorzien van eindkappen uit hout(wenge)deze erop gelijmd daarna afgeschuurd(maschineel)en uitgefreesd met een proxxonbooetje,dan gegrond,geschuurd en afgelakt.

Hiernaa kwamen de 2 stuks 28 cm kanons aan de beurt(geen foto jammer genoeg van de bouw)deze zijn gemaakt van 2mm triplex voor de zijkanten en bovenkant.
De grondplaat van het geschut is uit triplex 5mm sterkte.
Het kanon zelf vervaardigd uit aluminiumpijp en is in elkaar gelijmd met UHU-Hart.
Verder zien we nog 2 kleine davids aan de zijkanten van de boeg gemaakt uit messing.

Voorts zien we nook nog de bijden bordessen aan de zijkant van het schip,gemaakt messingdraad,messingspijkertjes,gesoldeerd,dan zoals bij de "westergang"voorzienvan horgaas en het geheel in kleur geschilderd en aangebracht.

Verder ook de 6 Zonnenzegel(Tentdoek)houders,steunen als driepoot gesoldeerd uit messingdraad.

Het bakdek is hiermee voor het eerste klaar,een latere bijdrage komt nog als het tentdoek word aangebracht,maar dit komt tamelijkaan het einde van mijn bouwverslag.
Zo,volgende stapword het achterdek en de rest van de zijkanten van de romp.

Tot de volgende keer maar weer,Grtz John

Hallo John,

Hij gaat lekker zo! Mooie kanons geworden. Even een vraagje; laat je de ankerketting in blank messing? Persoonlijk zou ik het ook zwart maken maar dat is een kwestie van smaak. Jij zet de tropentent er dus wel op. Zelf zit ik nog te twijfelen, misschien alleen een gedeelte op het loopdek omdat deze toch al zo kaal is.

@Koentjuh,

John bouwt de vergrote ontwerpversie van de Regentes-klasse (ofwel die van de Hertog). Het verschil? Uiterlijk de kalibers van de kanons, dubbele schoorstenen, lofwerk, wetsergang, vliegtuigkraan en het achterschip.
De maten; BRT (brutoregisterton), lengte, breedte en diepgang en ook de pk's verschillen. Maar voor de leek lijken ze sprekend op elkaar.;) Krijg nog vaak te horen dat mijn Holland dezelfde is als de Hertog, want ze zijn toch grijs hoor je dan. Ofdat elke sleper dezelfde is!?:confused:

groeten Paul

@ Koentjeh,

Daar heeft Paul absoluut gelijk in zijn beschrijving over de verschillen van onze schepen,doch echter geen verschil in de pracht en glorie deze "oude Dames". ;-)

@ Paul,

Ja bij mij komt het tentdoek erop,maar dat had ik al eens gezegd in de loop van mijn bouwverslag tot nu toe?? ;-)
Het word in ieder geval zo dat ik het uit en op kan rollen,dus het doek komt er in zijn geheel op,maar rol haar op anders zie je niet zoveel van het schip zelf.

Misschien een tip voor jou,maak het doek zet het erop,en rol het op,zo is het aanwezig,het laat zich uitrollen en het ziet er niet zo "kaal"uit.Hoewel ik zeggen moet dat "kale"valt best wel mee hoor.

grtz,John

tropentent

Hallo John,

Op de Holland en de Zwarte Zee III had ik dit principe al toegepast, echt doek opgerold en vastgebonden...

dscn1792cn4.jpg

groeten Paul

ps. Inderdaad twee mooie "oude dames"

Gijs,

Let jij een beetje op je woorden, kleine knul! Kan begrijpen dat je het mooi vindt maar doe dat in andere bewoording.

groeten Paul

@ Gijs,
Ja daar heeft Brükkenpiloot gelijk in. ;-)
En daar ik je Duits een beetje opfris:Hering(haring)word geschreven met een"H"in plaats van een"T" ;-)
Nieuwe spelling zeker of niet?;-)

Grtz,John

Hallo iedereen,

Vandaag presenteer ik jullie het achterdek van mijn schip,met alles wat er bij hoort,poller,dekluiken,kaapstander,kabelkanaal,driepootstaanders voor het tentdoek(zonnenzegel)en natuurlijk het 2 de dominante 28 cm kanon.

my.php

Hier uit een ander zichtpunt,waar ik begonnen ben het schip te "verouderen)dus roest hier en daar,maar beperkt tot "vuilroest"dus niet echt doorgeroest.
Dat heeft de volgende reden:De 7 Provincien werd penibel in staat gehouden,en was ook regelmatig voor onderhoud in het dok,of werd zelfs uit Dienst gesteld voor groter onderhoud.
Dus vandaar de beperking van mijn kant.

Zoals jullie goed kunnen zien bij de "westergang"of "walkway".

Door de zon ziet het er een beetje licht van kleur uit,het geheel is echter donkerder van kleur,zo ook het "roest en vuil".
Hier de Boeg van het schip,

Dan nog de romp zelf van links voor gezien;

Denk dat de volgende fotos met meer schaduw zullen zijn en men het nog beter kan zien,maar voor nu moet het zo ook doen.
Gebruikt heb ik hiervoor olieverf,kleine harde penseeltjes,en mijn vingers.
Heb het roest en vuil beperkt op 1 kleur Umbra,door het dikker of dunner op te zetten bereikt men ook een donkere of lichtere tint.

Dit was het eerst maar weer,tot de volgende keer.

Grtz,John

Hoi hoi John,

Raad eens wat ik onlangs op de kop heb weten te tikken?? Ik vertel het je zo.

Je gaat er vlotjes tegen aan. Staat fantastisch die Westergang. Dat alleen al is een reden om dit schip te bouwen, om maar te zwijgen van de historie. Ik ben al erg benieuwd naar haar eerste proefvaart.

Weet je het al? Ik heb het boekje Scheepshistorie deel 2 van Lanasta nu ook. Toch wel een grote aanwinst wat ik al eerder zei, vooral de maten van de verschillende sloepen. De bouwer Jt. Mulder schreef ook mede aan het boek waaruit ik de Holland en de Hertog bouw. Ook een topbouwer!

groeten Paul

Hai,hai,

Heb nog een paar fotos geschoten bij ander licht(in de huiskamer)het roest en het verweerde komt zo beter over.
Kijken jullie;

my.php

Het is gemakkelijker te doen als het schijnt,belangrijk is:durven,durven,durven.
Het goede eraan is;het is olieverf,als het er niet uitziet,kan het er weer afgeveegd worden.
Goede tip van Paul.Thanks!

@Paul,

Ja dank je wel,neem dat graag als kompliment?!
Zo,dus heb je nu toch het boekje?
Is toch mooi of niet?Heel eerlijk onder ons gezegd:zonder dit boekje had ik de 7 Pr.niet gebouwd,gewoonweg dat de tekening slecht duidelijkheid geeft over het een of ander.
Bij iedere stap die ik bouw,is dit boekje mijn begeleider,zonder gaat echt niet.
Bij deze nogmaals dank voor de goede tip,het was het geld waard.

Jo,ik ben ook benieuwd op de eerste proefvaart,duurt nog ff,maar in ieder geval voor ik op vakantie ga.

Grtz,John

Hallo aan iedereen,

Na een paar weken pauze,zeer warm weer en veel werk,nu weer een update van mijn schip.
Laatst was ik bij de zijkanten van de rompgebleven,en daar moest nog het een en ander gedaan worden zoals:bevestigingsboom voor de sloepen,statietrappen,het derde anker enz.
Het anker ging helaas nog niet,is besteld maar nog niet aangekomen,maar de rest is zover.
De Statietrappen zijn gemaakt uit messingspijkers,messingdraad,messingplaat 0,3mm,en als taraptreden teakhout zie foto:

URL%5D

Zoals jullie kunnen zien was ik ook al begonnen met de kooiverschansingsrekken,dit was niet zo eenvoudig daar de tekening en het boekje van de NVM niet echt veel uitkomst geven over deze bouwdelen.
Daar moest het Internet echte diensten leisten,en het zoeken begon en gevonden werd het uiteindelijk,makaber maar een stukje geschiedenis kwam dan ook nog.Heb een foto gevonden waar een vliegtuigbom is ingeschlegen op het bakboorddek van de 7 Provincien.
Dit betekende het einde van de Muiterij,maar daar kon ik deze rekken goed zien.

URL%5D

Heel eerlijk gezegd kon ik met deze verschansingsrekken op een oorlogsschip anno 1909 niets aanvangen,ik dacht altijd zoiets vind je alleen op schepen uit de 17 eeuw?

Maar goed,zo werd dan ookbegonnen met de trappen die van het Bovendek naar het Brugdek lopen en een verbinding tussen deze deks gelijmd zijn daar bovendek en brugdek als sandwich zijn gelijmd op en onder de onderliggende dekshuizen

Op het moment ben ik bezig de Kommandotoren te bouwen,daar deze door het Brugdek gaat en daar word vast gelijmd voor ik het geheel met een laatste laag lak voorzie.
Dit om alenige zonnententen aante brengen,zoals bij bv. de kooiverschansingsrekken,over de lengte van het bovendek,waar de liggers aan de verschansingsrekken grenzen.

De Toren is gemaakt uit massief Beukenhout,en als ovaal geschuurd aan een schuurmaschine(bandschuurmaschine)dan in de grond,geschuurd weer in de grond,dan grijs en een laag Nanolak

URL%5D

Het Bordes om deze toren is ook gemaakt uit messingdraad,messingplaat,en messingspijkers,en dit is de laatste stand.

[IMG=http://img301.imageshack.us/img301/56/snc00039.jpg][/IMG]

Moet nog het een en ander gebeuren.
De voorste waterkering is ook al klaar,zoals de pantserwand op het brugdek,waar naderhand de reddingsvesten gemonteerd worden.

Oke,dit was het eerst maar weer.
Hopen we dat de temperaturen weer ietwat omlaag gaan zodat we weer zin hebben om te bouwen,maar zal wel.

Dan tot de volgende keer maar weer.Groet aan iedereen.

Hallo everybody ;-)

Zo na het update van gisteren het update van vandaag.
De kommandotoren is,op de 2 trappen na die van de achterkant van de toren overgaan naar de brug.
Deze komen er pas op als de brug zover is en ik dsn de verbinding kan maken tussen deze 2 delen.

Na de toren aangepast te hebben,en het bordes uit messing gemaakt was,was het nog niet klaar,de roosters(zoals bekend neem ik hiervoor horgaas)de ingangen achter de toren,de pantserkap.
Deze kap is vast gelijmd op de toren,wat bij het origineel niet het geval was.
Hier bevonden zich bij een strijd de kommandant,roerganger,seiners,artillerieofficier en gaven vanuit deze toren de bevelen,de kap kon doormiddel van schroeven omhoog gedraaid worden zodat er een kijkspleet onstond.

URL%5D

De traptreden zijn uit teakhoutfineer gemaakt,die dubbel op elkaar zijn gelijmd.
De rest der delen zijn dan in het grijs gezet en na droging door het brugdek gestoken en vastgelijmd in het brugdek.
Dit om naderhand de gehele opbouw afneembaar te maken.

Oke,tot de volgende keer maar weer.
Groet,John

Messing spijkertjes

"Dutch"
Je kan fantastisch bouwen maar waarom die messing spijkertjes (en vooral die kopjes!) bij je soldeerwerk? Dat is toch niet nodig met jouw kunde?
grt
Hawser

Hallo John,

Je hebt de vaart er weer in! Zijn die statietrappen ook afneembaar? Is wel handig bij vervoer, bij de Holland heb ik deze afneembaar gemaakt en straks ook bij de Hertog alleen bouw ik die in een later stadium vanwege de "teerheid" hiervan.

Je schreef dat in de commandotoren de roerganger en seiners in zaten, dat klopt niet. Hier zat de vuurleiding in die instructies doorgaf aan de kanons. De roerganger stond gewoon op de brug en de seiners ook die de sein/morselampen en semaforen (seintoestel in de voor mast met een soort armpjes) bedienden.

Verder kan ik niet wachten tot je het brugdeel af hebt, dat is toch het gezicht van het schip.;)

groeten Paul

Back