Bouwverslag Batavia

Wanneer je kijkt bij de “echte” Batavia zie je dat de planken inderdaad iets doorlopen. Aan de buitenkant zitten de houten figuren hier tegenaan genageld.
Ik ontdekte dit pas toen ik alles al gelijk had afgewerkt maar denk dat dit straks makkelijk kan worden aangepast met een vulstukje links en rechts. In jouw geval zou ik even de figuurtjes er tegen aan houden zodat je een idee krijgt hoever de planken moeten doorlopen.
Dat zie ik eigenlijk niet? Straks loopt alleen het berghout door.

Bijlagen

• Screenshot_20250302_132116_Chrome.jpg
    Screenshot_20250302_132116_Chrome.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 37
Hoi Ed,
Ik zelf had ook per ongeluk alles tekort afgewerkt. Later heb ik daar een "vul stuk" gebruikt waar het ornament tegenaan kwam.
Dus zoals Ronald aangaf, even je ornament er naast houden dan kan je grof weg aftekenen en afkorten.

1000039157.jpg
Ja, en toen lag er een geschutspoortje met achterhout los in de romp. Verder onderzoek en toen zag ik het.....door het aanbrengen van de pinnetjes is al het achterhout aan stuurboord losgekomen. Dat is door de te lange pinnetjes weggedrukt.
Gelukkig geeft bakboord kant nog ruimte om te proberen alles weer op z'n plek te duwen.

Bekijk bijlage 611739 Ja, en toen lag er een geschutspoortje met achterhout los in de romp. Verder onderzoek en toen zag ik het.....door het aanbrengen van de pinnetjes is al het achterhout aan stuurboord losgekomen. Dat is door de te lange pinnetjes weggedrukt.
Gelukkig geeft bakboord kant nog ruimte om te proberen alles weer op z'n plek te duwen.
Dit is iets waar ik straks ook op moet gaan letten Ed! Voorzichtig boren voor de kanonlopen dus….

Het blijft net schaken en een aantal stappen vooruit kijken. Omdat de openingen van de geschutpoortjes tegen de onderrand van de erboven gelegen berghout lijken te komen is er (bijna) geen ruimte meer voor monteren van de luikjes. Ik heb daarom de poortjes aan de binnenzijde van de bovenrand verdikt om zo de opening op de juiste positie te krijgen.
1000039280.jpg
1000039281 (1).jpg

Even advies gevraagd bij hetvolgende. Ik zie nu dat het berghout dat boven de geschutspoorten loopt, ca 3 tot 4 mm te laag uitkomt tov de markeringen op de spiegel. Wat is de beste strategie nu.....?
1000039351.jpg

Dag Ed, als ik de positie van het berghout vergelijk met die van mijn Batavia zie ik niet veel verschil….deze loopt bij mij op dezelfde lijn als de gele strip op de zijgalerij. Bovendien heb ik gemerkt dat je al snel te hoog uit gaat komen met de reling van de bak omdat er boven dit berghout nog 4 latjes van 4 mm. en 1 latje van 6 mm. moeten worden geplaatst. Een schaal 1 op 72 matroos kan dan al snel niet meer over de reling kijken, dit in tegenstelling tot de replica Batavia waar dit wel kan….IMG_0660.jpeg
Groeten Ronald

...tot en met de gele pin loopt het berghout netjes mee met de markeringen. Als ik de eerstvolgende lat precies laat stroken net de markeringen op de spiegel dan loopt deze scherper omhoog dan het berghout
1000039353.jpg

Aangezien de zijgalerijen op die plek worden geplaatst is er wel wat plek om instekers weg te moffelen. Het belangrijkste is denk ik dat de zijgalerijen aan de achterkant goed uitkomen op de spiegel. Zeker ter plaatse van de holle wulf!

Aangezien de zijgalerijen op die plek worden geplaatst is er wel wat plek om instekers weg te moffelen. Het belangrijkste is denk ik dat de zijgalerijen aan de achterkant goed uitkomen op de spiegel. Zeker ter plaatse van de holle wulf!
Roland, dank voor je reactie. Ik denk er aan om het berghout tpv de laatste drie spanten voorzichtig los te halen, iets omhoog te halen en op de juiste markering op de spiegel te monteren. Daaronder ontstaat dan ruimte voor een insteker. Een insteker tussen de berghouten lijkt mij minder fraai

Back