Bouwverslag Batavia 1628 door Clemens

Ik zal mij eerst maar eens voorstellen. Ik ben Clemens en woon op Kreta sinds 2003 en ben vanaf begin Januari 2024 begonnen met de bouw van de Batavia van Kolderstok.
Ik stuurde Hans van Nieuwkoop, (Kolderstok zoals jullie wel weten) enkele foto's.. Deze melde mij gisteren dat het misschien wel leuk zou zijn als ik eens een kijkje op modelbouwforum zou nemen. Dan kan ik daar mijn voortgang tonen.
Hier ben ik dan.
In het verleden, 45 jaar terug, heb ik de Mayflower en de Galleon Neptune gebouwd. (zonder zeilen).
mayflower.jpg

Mayflower
Galleon_Neptune.jpg
Galleon Neptune.
Deze foto's zijn niet de mijne. Maar komen van het Internet als voorbeeld.
bouwdoos_klein.jpg

De bouwdoos.
Omdat ik al vanaf Januari 2024 bezig ben met de Batavia, zal ik hierna wat beeld materiaal posten.
Ik hoop dat jullie ervan kunnen genieten en dat we elkaar van nuttige informatie kunnen voorzien.

Laatst bewerkt:
Voor dat ik info en foto's ga plaatsen wil ik jullie nog wel melden dat een groot deel van mijn inspiraties komen van een 3D weergave website welke ik via mijn zoon, welke in Lelystad woont, heb gekregen.
Dit is https://my.matterport.com/show/?m=8MMqvWkQQe8
Ook het bijbootje heb ik aangeschaft en daar ben ik mee begonnen. Er zijn vele foto's, maar ik doe het even in 3 stappen. ;-)
bij_boot_01.jpg
bij_boot_02.jpg

bij_boot_03.jpg

Deze is later nog gebeitst en is nu wat donkerder van kleur.

Ook hier een warm welkom en succes met je bouw. Je hebt er al 2 mooie modellen staan!
Helaas zijn deze oude modellen in 1990 vernietigd. Tijdens een verhuizing zijn ze nergens meer terug gevonden. Is mij tot op heden nog steeds een raadsel. Maar ik heb nu weer een nieuwe uitdaging. In de tussen tijd heb ik wel vele motorfiets modellen gemaakt van diverse HD's.

Zo, nu maar wat gegevens over de romp. En het beplanken.
kiel_01.jpg kiel_02.jpg kanon_poorten_01.jpg kiel_03.jpg kiel_04.jpg
Zoals jullie zien heb ik vooraf de kanon poorten aangebracht. Bij het beplanken heb ik dan netjes alle delen direct "uitgezaagd" en deze bewaard om later op dezelfde plek de kanon luiken te plaatsen.

De volgende stap was het aanbrengen van de laatste beplanking, zie dat de kanon poorten direct vrij zijn gelaten.
Bij de 2de foto heb ik uiteraard eerst de onderdelen in de juiste "bocht" gebogen en eerst geschilderd alvorens deze aan te brengen. De mast staat alleen als decoratie even op de plek.
Je ziet aan de romp allemaal wasknijpertjes hangen. Dit is om te voorkomen dat het "touw" waarmee de kanon luiken kunnen bewegen niet in de romp verdwijnen.
overzicht_001.jpg overzicht_002.jpg
Tegelijker tijd was ik ook met de verschillende dekken bezig.
dek_001.jpg

Voor dat ik info en foto's ga plaatsen wil ik jullie nog wel melden dat een groot deel van mijn inspiraties komen van een 3D weergave website welke ik via mijn zoon, welke in Lelystad woont, heb gekregen.
Dit is https://my.matterport.com/show/?m=8MMqvWkQQe8
Ook het bijbootje heb ik aangeschaft en daar ben ik mee begonnen. Er zijn vele foto's, maar ik doe het even in 3 stappen. ;-)
Bekijk bijlage 599249 Bekijk bijlage 599250
Bekijk bijlage 599251
Deze is later nog gebeitst en is nu wat donkerder van kleur.
Leuk, die 3D presentatie!

Ook heb ik wat foto's met details. Zowel in progress als klaar.
details_001.jpg details_002.jpg
Ik heb geen gebruik gemaakt van de voorgesneden deurtjes, maar heb deze zelf gemaakt van resthout van de dek planken. (had niet gezien dat deze in de voorgesneden onderdelen zaten.)
details_003.jpg details_004.jpg details_005.jpg details_006.jpg
De knechten worden geverfd met penselen van "Army Painter" bestaande uit 1 of 3 haren per penseel. En een hele grote loep.

Hoi Clemens

Welkom op het forum. Wat ben je al ver in zo'n korte tijd en prachtig werk zeg! Ik ben ook bezig met de Batavia en iets minder ver. Ik ga je volgen

Helaas zijn deze oude modellen in 1990 vernietigd. Tijdens een verhuizing zijn ze nergens meer terug gevonden. Is mij tot op heden nog steeds een raadsel. Maar ik heb nu weer een nieuwe uitdaging. In de tussen tijd heb ik wel vele motorfiets modellen gemaakt van diverse HD's.
De niet leuk-knop bestaat hier niet.

Back