Bouwverslag Arthobby IBIS 3M electro

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door fgroen, 9 nov 2012.

1. fireforx309

fireforx309 Guest

klopt, arthobby maakt redelijk mooie all-round toestellen... dat wel...
    ik sta er nog steeds versteld van.

vind de houten vleugeltjes ook strak uitzien

2. FPV

FPV

Lid geworden:
    23 mei 2010
    Heb je soms foto's van de cockpit kap?
    Ik heb zelf een Thermik RES maar ben aan het kijken voor nog een model met een kap die ik eventueel kan gebruiken voor het monteren van een pan servo en camera. De kap moet dus niet al te dun/zwak zijn en goed vast zitten, en het liefst niet van carbon.

3. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Hmmm. kap is van carbon en het is de bedoeling om hem gewoon met twee plakbandjes vast te zetten. Zo te zien wordt er aan geen criterium voldaan. :rolleyes:

De kap past wel verschrikkelijk mooi, zuigend zogezegd.

4. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    De bouw is begonnen

Ik heb de kerstvakantie een beetje nuttig besteed (tussen al het gefeest door).

In deze post de vleugels. Die zijn af en gelakt. De lak moet een aantal dagen uitharden, en hoe langer ze daarvoor de tijd hebben, hoe beter het is.

Allereerst de koorden van de tippen en de daarbij hordend koorden van de middenpanelen van flinterdun glasmat voorzien. Voornamelijk om de schuimkern te sealen en voor de later op te brengen lak te beschermen.

Daarna moeten de CFK pennen in de tippen gelijmd worden. In principe kan je ze ook gewoon los laten, ze passen erg precies en qua speling maakt het vastlijmen niets uit. Alleen heb je natuurlijk wel 4 losse onderdelen die je kwijt kan raken als je ze niet vastplakt.

Ik heb voor de zekerheid de middenpanelen ook op de pennen geschoven tijdens het lijmen om er zeker van te zijn dat de CFK pennen precies uitgelijnd zullen zijn. Ook schilderstape om de pennen om te voorkomen dat er epoxy op de pen komt.

De steekverbinding past perfect:

Hierna was de roemruchte verbinding van de middenpanelen aan de beurt. Ik heb een deel gewoon plat op een vlak bureau geplakt met tape, en een stuk bakpapier onder de wortel waar de lijmverbinding gaat komen. De koorden moesten nog op twee plaatsen uitgehold worden om plaats te maken voor twee hardhouten klosjes, die elk 15mm de vleugel in steken (per kant). Hier komen later de schroefgaten doorheen om de vleugels op de romp te schroeven. Eerst de hele boel droog passen en zorgen dat het tweede middendeel onder de juiste hoek (arcsinus (100/1500) = 3,8 graden) tegen het eerste middendeel aan past en dat de juiste ophoging paraat ligt om tijdens het lijmen het tweede paneel onder die hoek te ondersteunen.
    Dan de hele boel goed van epoxy voorzien (natuurlijk wel eerst de randen van de koorde intapen met schilderstape om te voorkomen dat er epoxy op het fineer komt) en de boel goed uit laten harden. In feite zit de vleugel op dit moment gewoon "koud aanelkaar" gelijmd, en is het beter om hem niet van de ondergrond op te tillen. Als de epoxy is uitgehard, het schilderstape aan de bovenzijde verwijderen en twee nieuwe stroken plakken die gecentreerd 55 mm uitelkaar liggen.
    Er gaan dan twee lagen GFK mat tegelijk op Eerst een 35mm brede mat "zwaar" weefsel en daaroverheen een laag "Medium" weefsel. Dat "medium kon ik niet in de kit vinden, maar ik had zelf nog een mooi stukje liggen. :rolleyes:
    Om het te verlijmen gewoon de vleugel tussen de twee stroken schilderstape goed insmeren met 20 minuten epoxy (30 zou voor het mooi nog beter zijn, maar de handleiding zegt 20 minuten epoxy) en dan gewoon de matten erop leggen. Daarna met keukenpapier de matten aandeppen zodat ze verzadigen met epoxy. De overtollige epoxy wordt automatisch door het keukenpapier geabsorbeerd.

Ook deze verbinding weer goed uit laten harden (ik heb het gewoon een nacht laten liggen) en daarna kun je de vleugel van het werkblad nemen.

Dan omdraaien en zorgen dat de vleugel in het midden is ondersteund. Wederom met schilderstape een strook afzetten (ik heb de onderzijde iets anders gedaan dan de bovenkant, de tweede glasmat is aan deze kant 80mm ipv 50mm breed), in dit geval 85mm. Wederom hetzelfde lijmproces, ik heb hiervan een fotootje geschoten:

Ook deze verbinding weer ruimschoots de tijd gegeven om helemaal uit te harden, en de resulterende verbinding is inderdaar verrassend sterk.

Ik zie ook nu war er in feite gebeurt: de hele huid wordt in feite met elkaar verbonden tussen de twee panelen. De CFK/hout ligger ligt gewoon kops tegen elkaar en wordt op deze manier alleen op druk belast, wat hij prima aankan.

En voilà, een hele vleugel. Het is toch wel een behoorlijke lap:

Daarna de vleugel voorzien van drie lagen cellulose lak (met vuller, komt van Art Hobby). Stinkt als een bunzing. Niet helemaal perfect qua kleur, maar wel mooi glad:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Terwijl de vleugels staan te drogen, is de romp aan de beurt.

Ik heb een begin gemaakt met de klos voor het kielvlak. Hierin zit de hoogteroerservo in geïntegreerd. Is een beetje een klus om voor elkaar te krijgen. Had daar ook wel wat balsa "scraps" voor nodig die niet in de kit zaten. Het servootje past er zuigend in, ik heb in feite de doos rond de servo opgebouwd. Een schroefje en een aandruklipje zullen volstaan om de servo op zijn plaats te houden.

De hele boel wordt op de achterlijst gelijmd, waarna het deel van de achterlijst boven de servo weer wordt weggezaagd. Op die manier ben je 100% zeker dat de achterlijst perfect recht is.

6. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Mooi geworden zeg.
    Maar ook de speakers mogen er zijn. Soup Ceramique van Tony Gee?

Rick

7. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Thanks. Speakers zijn niet precies de soup, ik heb de C2-79 middentoner erin zitten, niet de C2-89 laag/mid volgens Tony. Dus een "echte" opus-clone, naar Milestones recept van Mark Heijligers. Maar met DEQX en Classé CAV-150 in plaats van passief filter een klasse apart in vergelijking met de echte Opus. :music:

Maar goed, dat was een beetje :offtopic: ;)

8. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Nog heel even :offtopic:
    Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit welke speakers er in zitten ... in deze opstelling. ;-)

Dirk.

9. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Ja, zeker gezien er geen versterker op is aangesloten. :rolling:

Ze staan op het moment "in opslag", gaan op termijn naar de woonkamer.

Weer :eek:ntopic::

Gister de klos in het kielvlak gelijmd en vervolgens aan de achterkant een licht glasmatje erin gelijmd. Zelfde spul als op de koorden van de tippen, werkelijk flinterdun glasmat.

10. fireforx309

fireforx309 Guest

rare opstelling om een servo kwijt te raken.... zie ik het goed, komt die achter het ruddertje gepropt?

ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit ziet!

11. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    :D

Dat zie je goed. Eigenlijk een hele elegante oplossing. De aansturing is helemaal weggebouwd. Desalniettemin kom je er heel makkelijk bij door de constructie van het scharnier van het richtingsroer.

Ik heb afgelopen week-end voornamelijk aan de staart gewerkt. Het begint aardig vorm te krijgen. Ten eerste zoals gemeld het scharnier van het richtingsroer. Dat is het best te illustreren met een paar plaatjes:

In het kielvlak zijn twee GFK plaatjes gelijmd met gaatjes op 7,5mm boven de verzonken achterlijst. Ze steken 3,5mm achter de achterkant van het kielvlak uit.

Het richtingsroer kwam voorbereid met twee sleuven (waar die GFK plaatjes invallen) en een ingelijmde binnenstuurkabel in de neuslijst van het richtingsroer. Dit hadden de heren van Arthobby wel slim gedaan. Eerst een 2mm sleuf in de neuslijst gefreesd, dan die stuurkabel erin gelijmd en dan weer opvullen met balsa. Daarna rondschuren en je moet twee keer kijken hoe ze dat buisje in het hou hebben gekregen. :eek:

Je zet het roer dus op de GFK pennen en steekt vervolgens de verenstalen pen in het richtingsroer. Loopt als een zonnetje. :zon:

Op deze manier is de hoogteroerservo nog prima bereikbaar en is het al met al een prima oplossing.

Ook nog de stuurstang voor het hoogteroer gemaakt en de servo vergrendeld met een plaatje triplex:

Loopt mooi. Prima servootjes ook, die Hitec 65MG's. Erg tevreden mee.

Ook maar de stoute schoenen aangetrokken en de staartboom op de juiste lengte gezaagd. Past allemaal als een bus en weinig potentiele variatie mogelijk qua instelhoegverschil als ik de driedelige romp inelkaar plak. De aansluiting van de staartboom op de romp-pod is konisch en past maar op een manier, het kielvlak past erg zwaar, en dat kan dus ook geen kant op.

Een idee van de romp:

Ben momenteel met het stabilo/aansturing hoogteroer bezig. Later meer.

mvrgr, Fokke.

12. fireforx309

fireforx309 Guest

en dan die mooie neus met een zaag verminken ;)

nee serieus, ziet er netjes uit allemaal! ben benieuwd naar het eindresultaat.
    arthobby heeft voor mij 1 groot pluspunt, en dat is dat het zo mooi beplankt is allemaal ;) ik vind hout zalig!

heeft de stabilo een symmetrisch profiel?

13. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Stabilo is vlak met afgeronde neuslijst en taps hoogteroer.

Geen zorg, neusje gaat er er wel mooi uitzien, heb een low-drag spinner van Art Hobby erbij, die sluit perfect aan (als ik er tenminste geen gehakt van maak). :hammer:

Ik heb vanavond het hoogteroer aangesloten. Niet erg spannend, gewoon de stuurstang op de juiste plaats 90 graden omgezet. Dat "op de juiste plaats" heb ik wel een paar keer nagemeten.... ;) Loopt allemaal mooi, hoogteroer haalt ruimschoots de nodige uitslag.

14. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Het is even stil geweest hier, ben de afgelopen tijd bezig geweest met veel kleine klusjes aan het vliegtuig.

Heb de neus afgezaagd, en het schot erin gezet.

Dat ging in eerste instantie niet zo soepel. Het zagen wel, maar het inlijmen minder. Toen ik droog paste, zat het schot muurvast, omdat het glas aan de binnenkant bijzonder ruw is. Dus ik de stoute schoenen aangetrokken, de boel met epoxy ingesmeerd en het schot met een M6 bout in het motorgat (om het schot goed uit te kunnen richten) op zijn plaats geduwd. Echter, niks wrijving en stroefheid meer, het gleed alle kanten op. Gelukkig voor "the point of no return" de actie afgebroken en alle epoxy weer met keukenpapier verwijderd. Na 24 uur een nieuwe aktie met M6 draadeind, karosserieringen en moertjes, zodat het schot netjes parallel aan de zaagsnede is uitgericht.

Daarna stuurkabel in kielvlak en kielvlak aan staartboom gelijmd, opening in vleugelzadel gedremeld.

Ook de vleugels maar van gaten voorzien voor de M4 bouten waarmee de vleugel op de romp wordt gemonteerd.

Het begint aardig vorm te krijgen. Wat er nog moet gebeuren:

1) Bokje maken voor richtingsroerservo en dat in de romp lijmen
    2) Richtingroerkabel pas maken
    3) Staartboom vast lijmen aan pod
    4) Rolroeren en flaps afzagen en scharnieren
    5) Kabelboom in vleugels maken
    6) Rolroer en flap servo's aansluiten aan de roeren
    7) Romp uitbalanceren, bepalen waar wat komt zonder noodzaak voor extra ballast
    8 ) motor en RC inbouwen in de romp

Ik zit nog te twijfelen of ik twee oortjes aan de romp maak voor de antennes (heb een MPX DR7 M-Link, met twee antennes) of de antennes binnen de romp houd. Op zich is de romp 2,4GHz vriendelijk, maar er zitten her en der wel een paar CFK gordingen in. Tevens zal het wel een beetje een dradenboel in het Rc gedeelte worden, wat de ontvangst ook wel kan verstoren ben ik bang.

15. GdeGroot

GdeGroot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Ben je er al uit hoe je de airelons laat scharnieren?

Ik heb er een gezien met kit scharnieren.
    Super strak! En werkt prima.
    Ga zelf mijn Serenity 2.5 ook op deze wijze maken.

Gerhard

16. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Kit scharnieren heb ik geen ervaring mee. Ik heb volgens aanbeveling van AH gewoon een rolletje scharnierentape mee laten komen.

Ik ben wel geïnteresseerd in kit scharnieren, misschien niet voor deze kist (of wel??) dan wel voor een volgend projekt.

Moet je geen speciale kit hebben voor die scharnieren? Ik lees hier af en toe een beetje wilde verhalen over.

17. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Weer iets verder. Een bokje gemaakt voor het richtingsroer, in de romp gelijmd en de stuurkabel pas gemaakt. Heb de z-bend met mijn nieuwe z-bend tang van Lindinger gemaakt. Dat stuk gereedschap had ik vorige eeuw al aan moeten schaffen! Absolute aanrader.

Het roer loopt als een zonnetje, en met de hitec servo is het een leuke kwispelstaart geworden. :thumbsup:

18. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    Romp is klaar

Gisteravond de staart maar aan de pod gelijmd. :)

Daarna rudder servo geinstalleerd en de kabel mantel van de stuurkabel afgesteund tegen de binnenkant van de romp met een stukje scrap balsa.

Volgende etappe is de roeren van de vleugels. Later meer!

19. fgroen

fgroen

Lid geworden:
    12 aug 2008
    T'is een tijdje stil geweest rond de Ibis, maar tussen de bedrijven door toch een beetje doorgeklust. Het zijn allemaal van die dingetjes die wat minder "zichtwerk" zijn.

Allereerst de roeren van de vleugels gesneden. De verkasting zat al onder de beplanking gelijmd, dus daar hoefde verder niets aan te gebeuren:

Wel goed de lineaal vasttapen zodat de snede mooi recht wordt. Dwarssneden met een fijnzaag.

Ik moet zeggen dat de scharnierentape van Art Hobby (een soort elastische transparante plakband van 3M) werkelijk fantastisch werkt. Ik moet eens uitzoeken welke soort het is, of gewoon nog een paar rolletjes bij mijn Poolse vrienden bestellen.

Daarna de servoluiken geopend. De Arthobby boys hebben wel een kanaal voor de bekabeling door de vleugel lopen, maar de openingen voor de servo's zaten niet in het schuim. Voor het uithakken van de servo-gaten heb ik eens iets anders bedacht dan stanley mes en punttang. Ik heb een stukje verenstaal (1mm) haaks omgezet, en een kant met schilderstape van een "handvat" voorzien. Vervolgens de andere kant met een aansteker roodgloeiend stoken en door het schuim heen halen. Werkt als een tierelier.

Servo's zitten met 5 minuten epoxy vastgelijmd, alle bedrading direkt gesoldeerd. Er is gewoon geen ruimte voor stekkers in de vleugel. Alle vier de servo's zitten op een enkele Multiplex stekker. De draden voor de rolroeren lopen onder de flapservo's door naar de uiteinden van het vleugel binnenpaneel en eindigen in deze 3-polige Deans stekkertjes:

Ook die stekkers zitten met 5 minuten epoxy in de vleugel gelijmd.

Volgende stap is het monteren van de rolroerservo's in de tippanelen.

Ik heb intussen het zwaartepunt al een beetje bekeken (85mm achter de voorlijst) en dat lijkt met een 2200mAh accu redelijk dicht achter de motor mooi uit te komen.

Later meer.

20. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Ik denk dat het dan gaat om de brede variant van Blenderm. Een medische tape die normaal gebruikt wordt om verband vast te zetten. Is soms los, maar vaak per doosje van 12 bij een (online) Apotheek te bestellen. Hobby King verkoopt de rolletjes ook los sinds kort.

Het is inderdaad prachtig spul voor scharnierende vlakken en ook zeer vochtbestendig.

Deel Deze Pagina