Bouwverslag Arthobby IBIS 3M electro

Zojuist de bestelling bevestigd. Mijn winterprojekt wordt de bouw van een Arthobby IBIS electro.

util.php


Mijn vloot ontbeert nog een echte thermiekfloater, en dit vind ik een heel leuk vliegtuig, qua specs en qua looks. Momenteel heb ik een MPX Blizzard (Elektro en zwever), Cularis, een Kyosho Ciero (een hele leuke 2M floater die geweldig vliegt alleen geen rolroeren en flaps), Pilatus 2M van Rippin (voor aan de helling) en een jipjappie Jamara Discus. Ik denk dus dat de IBIS een mooie aanvulling gaat zijn.

Ik heb ook nog naar F5J kisten gekeken, maar die lopen wel erg in de papieren als je een leuke kist met lage vleugelbelasting wilt hebben. Plus die banaanrompen met de vleugel op een pylon... niet helemaal mijn ding. Als ik aan wedstrijden deel zou nemen ga ik 100% voor "vorm volgt functie", maar nu wil het oog ook wat.

Qua prijs en het gebodene is de Ibis een interessant toestel. De toekomst zal het leren. Will keep you guys posted!
 
Ik denk dat deze kist met de juiste motor en laag gewicht geen slecht figuur zal slaan met een F5J wedstrijd:grin:.

Mooie kist en ben benieuwd hoe die vliegt straks.

Terence


edit.

Net nog even gekeken op de site van Art Hobby, ik zou zeker de flaps erin maken, kan je mooi met die kist ook doellandngen maken, en thermiek en speedstanden programmeren.
 
Ik denk dat deze kist met de juiste motor en laag gewicht geen slecht figuur zal slaan met een F5J wedstrijd:grin:.

Mooie kist en ben benieuwd hoe die vliegt straks.

Terence


edit.

Net nog even gekeken op de site van Art Hobby, ik zou zeker de flaps erin maken, kan je mooi met die kist ook doellandngen maken, en thermiek en speedstanden programmeren.

Die F5J gedachte speelde stiekem ook wel een beetje in mijn achterhoofd. Ik neem aan, dat voor een f5j wedstrijd geen "dé kist" zal bestaan. Afhankelijk van het weer zal het ene vliegtuig boven het andere te verkiezen zijn lijkt me zo. Ik weet niet of de echte fanatiekelingen meerdere wedstrijdkisten hebben....

De Ibis zou op 1570 gram uit moeten komen. Ik heb gewoon de motor ook bij Arthobby besteld, dus ik zou niet ver van het streefgewicht af moeten zitten. Met het vleugeloppervlak van 52dm2 kom je dan op 30gram/dm2.

Die flaps gaan er zeker inkomen, is op mijn Cularis ook een erg nuttige feature. Zowel tijdens het vliegen als tijdens het inparkeren. ;)
 
Fantastisch mooie kisten hebben ze. Ik zag ze afgelopen beurs in Dortmund voor het eerst. De afwerking en kwaliteit is indrukwekkend. De vliegeigenschappen zijn, naar horen zeggen, ook erg goed. Hopelijk kun jij dit straks bevestigen. Ikzelf heb toen een tijdje bij de Serenity zitten gapen.

Ze hadden ook een hele mooie laksoort om de vleugel af te werken. Zit dat er ook direct bij?

Blijf dit draadje zeker volgen :)
 
Arthobby maakt inderdaad hele mooie modellen.

Alle modelen zijn super gebouwd en natuurlijk zeer licht.
Ik heb overlegd of ik dan toch liever een Evolution-EV van Arthobby koop in plaats van een NAN Orion, maar uiteindelijk ben ik toch bij een CFK/GFK model gebleven.

Hier nog een paar foto's van de Arthobby op de beurs.

arthobby-1.jpg


arthobby-2.jpg


arthobby-3.jpg


Groetjes,

Jordy
 
ooit koop ik me er nog eentje van art hobby, het heeft me weken dwars gezeten dat ik men Boar had weggedaan :) echte all-round kistjes die van art hobby
 
Hij is binnen!!!

Gister werd-ie afgeleverd. :xmas:

Ook ik was verrast met de grootte van de doos. En hij zat nog in een dubbele doos ook. Alles netjes verpakt, niks beschadigd:

full



Kon het natuurlijk niet laten om de boel uit te pakken. De vleugelpanelen zien er erg mooi uit, superstrak. Ook de romp pod en staart mogen er zijn. Tot nu toe erg in mijn nopjes.

full


full


full


Ik ben braaf geweest en heb gewoon alles bij Art Hobby besteld. Had misschien een paar euro kunnen schaven aan een HK regelaartje of zo, maar de spinner die erbij zit (de low drag spinner van AH) is een juweeltje, en dit past allemaal zonder mokken.

Ik moet nog wel zelf de neus van de romp zagen en het motorspant inlijmen. Ook heb ik een beetje mijn bedenkingen bij de verbinding van de twee binnenste vleugelpanelen. Die moeten in feite "koud tegen elkaar" met alleen twee hardhouten blokjes op de plaatsen waar de schroeven door de vleugel heen komen (ter montage op de romp) Dan gaan er twee lagen glasmat over de lijmnaad heen (een smalle relatief zware mat en daaroverheen een bredere lichtere glasmat). Dit doen ze zowel bij de zweefversie als de elektro versie, de zweefversie moet je aan een hoogstart kunnen hangen met die constructie. Voor mijn gevoel is dat een beetje wild.

Als iemand hier ideeen over heeft hoor ik het graag. Ik hink nog een beetje tussen "als de leverancier het zo ontworpen en getest heeft zal het wel goed zijn" en: "ik moet hier iets stevigers inwurmen, maar heb zeer zeker geen zin om die vleugels open te maken".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat van die vleugelverbinding viel mij op de beurs ook op. Ik heb dit toen ook aan hun gevraagd en zij verzekerden mij dat dit echt een zeer sterke verbinding zou opleveren.
 
Ik denk ook dat het wel zal houden. Het model is niet zo heel groot, en het grote voordeel van deze verbinding is dat de krachten erg goed verdeeld worden over de hele koorde. Geen pieken in de overdracht van de buigkrachten....

Dirk.
 
wil je duidelijke fotos maken van het lijmen van de vleugels met die verbindingen? ik ben benieuwd hoe deze verlijmd worden...

en dat zou veel verduidelijken natuurlijk.
 
ooeehh, daar zou ik me niet veilig mee voelen... zo tot tegen de buitenlaag...
zeker niet bij een 3meter zwever...

als er nu een ligger in zou zitten en het blokje (sleutel) daar tegen gelijmd zou kunnen worden , dan zou ik het wel vertrouwen.

en dan komen er nog bouten door die blokjes?

maar aangezien ik nog geen verhalen heb gehoord van sneuvelende vleugels, zal het wel houden zeker?

al zou ik niet voluit durven knallen aan de lier op op de helling.
 
Maar hij is ook niet bedoeld om 'volop te knallen'.
Hij is bestemd voor F5J.
Ik ga met mijn auto ook niet continu in circuit-stijl rijden. Dat houdt hij ook geen jaar vol ...
 
Onderschat niet de sterkte van deze verbinding. Deze kisten worden al jaren zo verkocht en gebouwd. Het lijkt me heel sterk dat de ontwerper hier niet serieus naar heeft gekeken en weet hoe sterk de verbinding wel of niet is.
 
hij is niet altijd bedoelt voor F5J... hij heeft oorspronkelijk zelfs geen motor in de neus...
het is niet omdat er iemand een elektro in duwt dat het model F5J is. :)
je hebt de optie hem elektro te maken... net als de AVA bv is.

en ik doelde op ELK model van arthobby, waar er wel bij zijn die ze lieren of op de helling vliegen.

het lijkt me gewoon zwak.

al moet ik zeggen dat mijn boar het aardig deed aan de elastiek. maar deze vleugel had ook nog is bespanning rondom de vleugel zitten.

ik ben benieuwd, want ik zat ook te kijken om een model te kopen van Arthobby om te thermieken evenals op de helling te kunnen vliegen.

het zijn allessinds mooie modellen...
 
......

maar aangezien ik nog geen verhalen heb gehoord van sneuvelende vleugels, zal het wel houden zeker?

al zou ik niet voluit durven knallen aan de lier op op de helling.

Ze zijn niet geschikt en bedoeld om een F3B zoom start te maken met een 1.1 KW lier.

Alle normale stevige lierstarts en helling omstandigheden zullen ze uithouden, ze zijn al zoveel maal gebouwd en gevlogen.
Ik heb de Serenity van Reto Blumer zien vliegen op de helling en hij is het tegendeel van een voorzichtige vlieger.
Als je hem netjes bouwt volgens opgave is er geen centje pijn.

Rick
 
Thanks!

Dank voor alle feedback! Het zal inderdaad wel loslopen, en ik was ook niet van plan om er een hotliner van te maken, de Ibis wordt veel meer mijn thermieksnuffelaar. Boven blijven terwijl mijn vrienden eronderuit kakken. :D

Dus... Wordt braaf volgens de bouwbeschrijving gebouwd. Ik zal jullie met zoveel mogelijk beeldmateriaal op de hoogte houden.
 
Niet twijfelen aan die vleugelverbinding. Die is supersterk!
Ik heb de "Sierra" van Art-hobby gebouwd en vlieg er nog steeds mee.
(2.5m en voorganger van de evolution).
Zalig allround toestel, zowel voor hellingvliegen als voor een sleepje achter de Mentor. Heel plezant :cool:

Succes met het bouwen!
 
Back
Top