Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

@Balrog: I'll hope you'll find another S-100-hull.
I heard they became difficult to find!

De romp is aan de binnenzijde qua waterdichtheid gereed. Kiel volgegoten met epoxy. Motorspant van printplaat afgewerkt. Tussen-asje voor de middenmotor gemaakt: 2mm schroefaskoker van Graupner doormidden gezaagd, en beide zijden zo'n 3 cm van het lager ingekort. Deze stukjes in een messing buisje geperst en vervolgens dichtgesoldeerd.
Voordeel: de plaatsing van de middenmotor is makkelijker, terwijl door de lagers van de Graupner-assen het verlies minimaal blijft.
Middenmotor wordt een Speed 480 of een Speed 500, ben ik nog niet uit. Wordt gebruikt voor langzame en kruisvaart.
Hieronder een test-opstelling met een Speed 400. De tussenas komt vast in de boot te zitten.
assencpl.jpg

Deze dames gaan de buitenste assen aandrijven. Het lijken verschillende motoren, maar zijn toch dezelfde. Alleen het achterste deel is verschillend.
T.b.v. koeling? Ik weet 't niet.
motoren.jpg

Ze worden op een epoxy (printplaat) hulpspant geplaatst wat straks met 2C lijm in de romp wordt verlijmd.

Hi Balrog,

Very very impressief. Did you make your conversion from a drawing or did you use a conversion kit? I always wanted to make a S38 but the conversion kit wasn't availeble when I wanted to build it.

Ik heb nu een paar keer gevaren met mijn S100 en 1 van mijn twee accus is "op", was al oud dus dat snap ik dan. Nu vroeg ik mij af of ik ook met 8,4v i.p.v. 7,2 v kan varen. De motoren kunnen het wel aan, Speed 400 gingen volgens de beschrijving op het doosje tot 9v. Mijn ontvanger staat ook op de huidige 7,2v, nu is mijn vraag: Kunnen de ontvanger en servo's wel op 8,4v? Is er een snelheidswinst te verwachten? Ik heb de motoren m.b.v. ventilatoren gekoeld, dus dat zou goed moeten gaan.

Greetings, groeten,
Erwin

Erwin: Zou ik niet doen, 7,2 vind ik al veel. Als het goed is kun je van je regelaars - als ze een BEC hebben - 6V naar je ontvanger en servo's lijden. Dus geen directe lijn tussen accu en ontvanger. Een losse BEC kan ook.

Nu vroeg ik mij af of ik ook met 8,4v i.p.v. 7,2 v kan varen. De motoren kunnen het wel aan, Speed 400 gingen volgens de beschrijving op het doosje tot 9v. Mijn ontvanger staat ook op de huidige 7,2v, nu is mijn vraag: Kunnen de ontvanger en servo's wel op 8,4v? Is er een snelheidswinst te verwachten? Ik heb de motoren m.b.v. ventilatoren gekoeld, dus dat zou goed moeten gaan.
Greetings, groeten,
Erwin

Hoi Erwin.
Ontvanger op 7,2V is niet verstandig. Op enig moment ga je rook zien. En aangezien elektrische apparatuur op rook loopt (als de rook eruit is, is het apparaat stuk) kan je problemen verwachten. 6V kan, maar 7,2 is in feite teveel van het goede. Als je dan bedenkt dat een goeie Nicad/NiMh na het laten wat meer dan 7,2V bevat... Beter de BEC van een regelaar gebruiken, mits je niet al teveel servo's er aan hebt hangen.

Een (standaard) Speed 400 op 8,4V kan, mits:
- de motor niet teveel belast wordt (geen lerp van een schroef er aan hangen)
- kortstondig (niet 15 vol gas over de plas jakkeren)
- Na het varen temperatuur van de motor controleren. Meer dan handwarm: oppassen. Heet (AUW!!!!) foute boel, korter full speed varen of een kleinere schroef plaatsen.

Mijn (standaard) Speed 400's hebben het twee jaar uitgehouden in de S131, terwijl ik ze aardig "gemarteld" heb; soms op 9,6V gevaren met speedschroeven... :eek: Na bijna twee jaar waren ze op en overleden.

Balrog, nice work, :worship::worship::worship:

wish you all the best to find a S100 kit for a reasonable price.:)

BTW: What happend to your Report in the Polish forum, it seem that it does not exist anymore???? :confused::confused::confused:

kind regards

Christian

Mijn accu loopt via de snelheidsregelaar naar de ontvanger en servo's. Tot mijn verbazing had ik geen batterijvoeding nodig. Ik neem aan dat de snelheidsregelaar 6V naar de ontvanger en servo stuurt. Zal de multimeter er eens op zetten. Ik heb er drie kleinere "speedschroeven" van Robbe opzitten, zou dus moeten lukken. Over schroeven gesproken, hoe kom ik achter de meest optimale schroef? Gewoon diverse setjes kopen en proberen? Wordt een duur grapje. Ik begreep altijd dat je schroeven niet te groot mogen zijn. Wat is het verschil tussen 3 blads- en tweeblads schroeven? Ik heb ook driebladsschroeven gebruikt, maar er zat weinig snelheidsverschil tussen de twee types...

Groeten uit Arnhem,

Erwin

Erwin:
Tweebladsschroeven zijn vrijwel altijd "speedschroeven".
Brede bladen, veel spoed, veel vermogen nodig om snel rond te krijgen.
Driebladsschroeven hebben meestal wat minder spoed, bladen zijn minder breed.
Minder vermogen nodig, maar ook minder snelheid.
Vuistregel is dat de diameter van je schroef nooit de diameter van je motor mag overschrijden. Mits de schroef direct is aangedreven, dus zonder vertraging.
Illustratie: ik heb onder mijn S131 twee driebladspropjes van Deans Marine hangen (buitenste motoren) en een tweeblads speedschroef onder de middenmotor. (alle motoren Speed 400)
De buitenste motoren geven een leuk vaartje... Maar pas als ik de middenmotor op toeren breng, komt de boeg goed omhoog en wordt het echt een "Schnellboot".
Maar: alles heeft z'n prijs: na een aantal minuten full speed kan je bijna een eitje bakken op de middelste speed 400. Die heb ik dus al vervangen:o
En met ampere's ging hij ook niet zuinig om, vergeleken met de buitenste motoren.
M'n volgende S-100 heeft als middenmotor een speed 500. Iets "ampere-vriendelijker" met een 32mm speedschroef.
Buitenmotoren zijn brushless buitenlopers. Daar komen de drieblads schroeven van Raboesch op.
Kortom: buitenmotoren kruisvaart, binnenmotor erbij vol gas.

Zojuist de laatste hand aan de voorstuwing en besturing gelegd.
Ik heb standaard-servo's voor de Lürssenroeren gebruikt en die naar voren geplaatst, vlak achter de Kalotte. Besturing geschiedt via Sullivan-kabels.
De servo van het middenroer zit in het achterschip.

Middenmotor (Speed 500) nu ook geplaatst.
Die drijft de as aan via een tussen-as met dubbele cardan.

Zender ingesteld (Hoe was het ook alweer?????) zodat beide Lürssenroeren met het middenroer meelopen. Lürsseneffect op de rechterknuppel geprogrammeerd.

Momenteel een enorme puinhoop in de romp van draden die kriskras door elkaar lopen. Moeten we nog even gaan "kuisen"...
Daarna foto's.

man man waar halen jullie de tijd vandaan, om al dat moois te bouwen.
Voorlopig mag ik het de komende 5 maanden in de avonduren doen met de studieboeken.

Blijf jullie ondertussen wel volgen.

Kies dan ook een vak...:rolling:

Je kunt ook een boek voor je zetten tijdens het bouwen????

LOL, ooit gestudeerd voor electronicus, de theorie weet ik nog, echter niet echt in de praktijk werk kunnen vinden, ben daarna meteen het prille begin van de automatisering in gerold.

Met dank aan Bill Gates nu om de 2 a 3 jaar terug in de boeken, om bij te blijven, Het meeste in de avonduren, na werktijd dus.
Kan wel merken dat er wat jaartjes zijn bijgekomen wordt moeilijker om me nog te concentreren na een werkdag

Tja inderdaad wel een vak geleerd, maar een andere professie in geslagen

Dat is voor mij ook de reden geweest om veiligheidskunde te gaan studeren... In elk vak moet je bijblijven en jezelf scholen, maar in de ICT gaan de ontwikkelingen zo ontzettend hard dat je om de haverklap de sigaar bent.

Maar: troost je Paul: op m'n 40e ben ik begonnen met een HBO-studie, die ik op m'n 43 klaar had. Vervolgens op m'n 46e de volgende (nou ja, post HBO dan) en op m'n 49ste de volgende. En vorig jaar de laatste afgerond.
Dus ja, ook ik heb m'n portie studie achter de kiezen. Voordeel bij mijn studies is dat ik een deel in de baas z'n tijd kan doen. Een van mijn eindscripties ging over een project waar ik beroepsmatig toch al mee bezig was... Dat was de makkelijkste scriptie die ik ooit gescheven heb!:D

Dat "even kuisen" duurde toch wat langer dan gedacht. Ik had twee bakjes in elkaar geknutseld voor de servo's van de Lürssenroeren, en die aan de zijkant van de romp, onder de plaats van de Kalotte, gelijmd. Bij nader inzien niet mooi en functioneel. Gedemonteerd (slopen doen we niet) en een multifunctionele bak gemaakt voor zowel de servo's van de Lürssenroeren als voor de accu's. Daarna moet je uiteraard weer de Bowdenkabels naar de roeren goed afstellen... Dat duurde een avondje.

Vervolgens zitten denken over plaats van de ontvanger. Uiteindelijk komt die achter de brushlessmotoren, boven de Speed 500E op een kunststof platformpje. Ook de overbekende ventilator kreeg een plekje: Op het epoxy motorschot voor de BL's. Daar koelt hij de BL-regelaars, de BL-motoren zelf en (een beetje) de Speed 500E. Het ding is demontabel; staat met twee steuntjes klem op het motorschot.

Vandaag de hele handel permanent gemaakt, en vastgezet waar nodig.
Het resutaat:
kRUaWc40zx4[/media] - Engineroom of my new Type S100 Schnellboot

De foto's:
Voorschip:
101101voorschip.jpg

Middenschip:
101101middenschip.jpg

Achterschip:
101101achterschip.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb een documentaire gevonden op YouTube
hier vertelt men het verhaal na de overgave van Duitsland, geeft ook wat foto's die ik nog niet eerder heb gezien.

Deel 1

Deel 2

Indrukwekkende films, Paul! Ik denk de 2 meest bekende Schnellboote...

And now for something completely different:

Ik kreeg van Maarten vorige week een stel van die kleine magneetjes. Vanmiddag bezig geweest met te prakkedenken hoe ik m'n achterdek waterdicht zou maken met die magneetjes.
Terwijl ik nadacht, een beetje spelen met die dingen en op een gegeven moment: :idea:
Waarom twee van die dingen niet gebruiken om geschut te laten draaien?
Het principe is simpel:
Een mini-servo met een servo-vertrager. Op de servoschijf een magneetje plakken.

De 20mm op het voordek zodanig modificeren dat hij vrij kan draaien.
(Messing buisje in de bodem van de kuip zetten en 1,5cm boven de kuipbodem uit laten steken, rondom waterdicht afkitten.

Messing stang door het buisje, het kanon er bovenop vastlijmen en zorgen dat 't geheel soepel draait. Onderdeks een magneet aan de messing stang lijmen. Vervolgens de servo-met-magneet zodanig opstellen dat een draaiing van de servo ook een draaiing van het kanon bewerkstelligd. Vandaar ook die servo-vertrager, anders krijgt Heinz de boegschutter pijn aan z'n schouders en dat willen we niet... Voordeel van dit systeem? Geen moeilijke overbrenging van de servo naar het geschut...
Het principe op een filmpje:
1wdLDcK1mZE[/media] - magneetaandrijving.MOV

slim bedacht Roel, alleen nu werk je bijna wrijvings loos.
Ik weet niet hoe het zich gaat gedragen als er meer massa achterzit.

degene die je daar hebt zijn wel wat breekbaar, ze hebben ook dikkere magneten

btw de magneten kun je bij supermagnete - De sterkste magneten ter wereld
Heb ik ze ook weg

btw, deze lijkt me wel wat voor jou, plaats deze tegen de stapstenen in Amersfoort, en zorg dat de binnekant van je romp is voorzien van magneten, en wel zo dat deze altijd worden afgestoten door degene in onderstaande link.

supermagnete - Q-51-51-25-N: Blok 50,8 x 50,8 x 25,4 mm

Paul vergeet ook niet een paar op de toch al magnetische paal in de vaar vijver te monteren, en geef er een aan dat jochie van zondag.

Roel: Heb dit getest voor een radar installatie voor de plisie boot, werkt onbelast, niet belast. Het beste resultaat is twee magneten op een platte disk en twee op de contra disk. Echter dat was te groot voor het radar. Voor het voorgeschut zou je schijf onder de kuip kunnen monteren en een erin, vier of totaal 8 betere magneten werken wel. Alles moet wrijvingsloos draaien anders gaat het erg schokkerig. Een losse as door de kuip met wat vet en een servo eronder gaat ook prima en minder kans op storing.

Back