@Maarten:
Ja, "Van Lürssen" is weer alive and kicking.
Schroeven ben ik nog niet uit. Schroefassen worden voorzien van M3 draad. Dan kan ik de Raboesch-schroeven gebruiken (erg mooi!) maar eventueel ook Graupner speedschroeven (voor de nodige "puf")
Een en ander hangt af van de verbruikstesten tijdens de maiden.
@Fred:
Da's ook een manier... Ik houdt het simpeler, zoals je las.
In de schroefasuithouder bij de roeren zit nu ook een messing glijlagerbus. Daarvoor moest de kunststof uithouder een héél klein beetje uitgevijld worden; misschien dat er 0,2mm materiaal uit is gehaald.
Gisteravond laat de schroefaskokers + uithouder statisch op verlies getest:
Eerste test:
Het verschil tussen de "losse" motor en de motor met schroefas in koker + uithouder was 0,3 ampere.
Daarna een beetje Brasso op de lagers gedruppeld en de motor weer laten lopen.
Resultaat: glanzende einden van de schroefassen en na 5 minuten (rustig)draaien een verlies van 0,2 Ampere.
Vervolgens de assen en lagers schoongemaakt en vaseline in de askoker gedrukt en weer laten draaien;
Eerst een verlies van 0,4A, na vijf minuten (en wat vetspetters op m'n werkblad) terug op 0,2 A.
Vervolgens ook bezig geweest met de roeren.
De "Lürssenruder" wilde ik iets verder naar voren zetten, om zo meer ruimte te hebben voor de aansturing.
Ik heb nieuwe gaten geboord, 7mm verder naar voren en iets meer naar buiten.
Voordeel: meer ruimte voor de roerhoorns inwendig en een grotere efficiëntie voor de Lürssenruder. (meer roerwerking)
Of het Lürssen-effekt nu ook nog optreedt, moeten we zien, anders heb ik twee extra remkleppen achterin voor het geval we eens hard op het "ho-ijzer" moeten. In de buurt van een stapsteen bijvoorbeeld...8O