Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Ik had nog een vraag aan de S100 kapiteinen hier ;

Hoeveel Ampere hebben jullie batterijen? 4 of 5 neem ik aan?

Abe,

ik zelf gebruik 2* 7.2V 4600mAh NiMH racingpacks van Conrad.
1 pack voor de buiten motoren en 1 pack voor ontvanger middelmotor en overige zaken.

Kan er zo'n 30 min mee varen (lees meer hard dan zacht) en heb nog sap over.

Momenteel:
Lipo 7,4V, 2.400mAh (23 minuten, sap over)
of
Lipo 11,2V, 2.400 mAh
(30 minuten, niet constant volgas, anders smelten m'n motoren door de boot)
of
NMH 7,2V, 4.000 mAh (40 minuten, dan zakt het duidelijk in)
of
Nicad 7,2V,2.500 mAh (24 minuten)

Steeds 1 accu in de boot voor de 2 motoren, ontvanger en servo's.

Ah ok. na 3 / 5 mionuten is mijn 1500 MaH NICAD ook wel leeg. aardig krachtige motoren zitten erin maar weet niet wat voor motoren. geen sticker of niets.

Mijn opzet:

3x 400 met reductie 3:1

±15 min op 2000 mAh lipo 7,4 dat 2x middels relais wisselen van lipo
BEC via externe 2000 4,6V nimh mini accu

Dan moet ik denk ik ook maar een 5 amp. accu aanschaffen. Ik heb zelf wel een 5600 MAH Lipo ding, maar die kan niet op mijn rokraft regelaar denk ik

Waarom niet? Als je maar een liposafe op zet, die begint te gillen/licht gaat geven voordat een van je lipocellen (te ver) leeg is.
Mijn regelaars hangen soms ook gewoon aan Lipo's, zoals je hierboven zag.
"Nema problema", zoals ze in Bosnië zeiden.

Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Ik heb vandaag de S130 weer onder de loep genomen en vervolgens met een gloednieuwe accu erg veel lol beleefd in 't park hier. Ik heb wat staan schuren op de verf en wat onderdelen staan maken/plakken/knipen enzo. Hieronder een aantal Foto's.

Hier 2 foto's van de boot op ''kruisvaart'' zoals Roel dat zo mooi zegt :)

Eventjes dobberen voor een mooie foto ;

En na wat knutselen in de avond, een gaatje voor ontvangerkabel en wat onderdelen voorop gelijmd.

Ik ben van plan morgen verf voor de romp en het dek te kopen, in potjes dit keer, spuitbus beviel niet.

Groeten Abe

P.s : varende kwam ik iemand met een toch wel aardig proffesionele camera tegen. Zij heeft foto's gemaakt en zal ze binnenkort opsturen naar mijn E-mail addres, ik post ze hier later nog wel.

P.p.s : Die 8ste Flottille vlagjes, is daar ook een JPG bestand van ofzo een ander foto formaat? Ik ben van plan ze te laten maken. Roel, ik zag net op pagina 65 dat jij een plaatje hebt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Abe: Stuur een PB met email adres, ik heb een origineel bestand. Als je nog spuitmaskers nodig hebt voor de zijkanten heb ik die nog wel liggen, heb ik ook je adres nodig.

Hallo

@Puffin, wat bedoel je met spuitmaskers? die maskers voor veiligheid bij het inademen van dampen of.. :p

@Mustang, Ik zal eens kijken.

De vlag heb ik per email doorgekregen door Roel, bedankt Roel!

Abe: Spuitmasker is een soort sticker die je op je boot plakt zodat het 8ste logo met zwart op je boot kan spuiten, daarna haal je de sticker er weer af. Het plakt dus tijdelijk. Het is wel ff pielen met de sticker aangezien alles erg klein is en je moet het goed aandrukken. Dan de rest afplakken en een klein beetje zwart spuiten.

Zo'n spuitmasker zou wel leuk zijn ja.. Heb jij toevallig ook nog zo'n vlaggetje van 't 8ste liggen? Ik ben wel bereid ervoor te betalen, ik koop namelijk liever uit nederland dan uit engeland, qua verzendskosten.

Gisteren een 3e :rolling: S-Boot gekocht. M'n 2e heb ik vorige week woor een leuke prijs kunnen verkopen aan een Duitser.
De 3e S-boot wordt weer Brushless aangedreven, ditmaal met iets grotere buitenmotoren, zodat ze niet zo warm worden. Middenmotor wordt waarschijnlijk een Speed 480 of 500 voor langzame vaart.

De inbouw van de buitenste motoren ga ik nu anders doen:
Ik heb van karton een mal gemaakt voor de motorspanten. Die heb ik in beide romphelften gepast en net zolang bewerkt tot ze netjes tegen de rompzijkanten pasten. Worden dus twee motorspanten, van epoxyplaat (printplaat) Als de motoren goed uitgericht staan en de schroefaskokers in beide romphelften gelijmd zijn worden beide romphelften pas aan elkaar gezet. Voordeel: je kan nauwkeuriger de motoren en de assen uitrichten.
Als de romphelften aan elkaar gelijmd zijn, worden ook de motorspanten aan elkaar vastgezet.

@Balrog: Nice modification! Keep on going that way!

@Allen:
Buitenste motoren zijn BMI Spitz 85562 geworden.
1360 omwentelingen per volt, 8A, 80W.
Dus op 7,4V: 10064 RPM, op 11,1V: 15096 RPM.
Een Speed 400 komt daarbij aardig in de buurt, maar heeft minder vermogen.
Een Speed 500 7,2V zit op 17.500 RPM, maar slurpt weer meer ampere's.

We gaan 't zien...

Vanavond de twee buitenste schroefaskokers gesoldeerd, en de ashouder bij de roeren... Zien er netjes uit en hebben vrijwel geen wrijvingsverlies.
Weer de beproefde methode: Messing as (nu 3mm), messing gijlagers van 4 cm lang met binnendiameter 3mm in een schroefaskoker met binnendiameter 3,5mm.

Back