Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Hallo mijne heren.
Hier weer een vraag voor jullie allemaal.
Zelf de roeren gemaakt??? zo ja hoe en wat voor afmeteingen.
Verder ben ik benieuwd naar jullie oplossing van het probleem schneebootweiss.
Als er iemand is die me aan een goed idee kan helpen voor de roeren,ben ik hem zeer dankbaar.Zoals geschreven in mijn profiel,ben ik echt een nieuwkomer aan het botenfront en dit is pas de tweede RC boot die ik ga bouwen.Heb ooit in 1997 de Banckert gebouwd met redelijk resultaat,maar dat is dus even geleden.In de tussenliggende periode van alles gebouwd.Kijk maar eens op m,n fotoalbum.Vooral het detailleren en weatheren vind ik prachtig om te doen.Ga dan ook echt uitzoeken of de commandobrug en zo voor verbetering vatbaar is.Voorlopig nog even in de rust i.v.m. m,n rug,maar zie nu al weer uit om weer te beginnen. Bij voorbaat dank voor jullie medewerking en tot horens maar weer.
mvg Harry.

Harry,

ik heb ze zelf gemaakt, ze hebben dezelfde grootte als de originele plastic gevallen.
ze zijn gemaakt van messing staf (3mm), waar ik 1mm dik messing plaat heb gebogen, dit goed gesoldeerd, en de openingen gevuld.

Schellboot weiss, tja we hebben het allemaal geprobeerd, en toch zeer verschillende schnellbootweiss gecreeerd.

zelf heb ik Tamiya Flat White met Tamiya Flat Black gemengd, je hebt niet veel druppels zwart nodig. ( het moet een vies wit worden, kunt nu als voor beeld de sneeuw buiten gebruiken ;) )

Ook heb ik een ander recept voorbij zien komen 1 pot Flat White (XF-1) en 1 pot Sky Grey (XF-19), heb dit niet getest, maar lijkt mij ook een mooie uitkomst.

suc6 met je bouw

Harry: voor de roeren heb ik 3 Graupner kant-en-klaar-roeren (laf hé?) gebruikt;
1 groot roer als middelste, 2 kleintjes als Effektruder.
Van het grote roer heb ik wel 1cm afgezaagd aan de onderkant.

Schnellbootweiss: Wat ik nu gebruik is: Een potje Tamiya flat white, met 2 druppels flat black.
Hou er rekening mee dat de schepen weliswaar gloedjenieuw van de werf afkwamen, maar na een paar weken operaties op zee beschadigingen enz bijgewerkt moesten worden met "wat er voorhanden was".
In werkelijkheid hadden met name de iets oudere scheepjes waarschijnlijk een lappendeken aan soorten "schnellbootweiss" over de romp.

Ik heb gewoon wit gebruikt en flink geweatherd. De blanke lak vergeeld iets en goed vies maken is mij afwijkend genoeg. Gezien je T34 gaat dat wel lukken. De roeren heb ik gemakt van messing plaat op een as gesoldeerd en groter gemaakt dan de kit versie. Kijk maar op mijn site genoeg foto's aldaar. Wat de romp betreft spuit ik eerst een donkere laag en dan de witte laag. Direct na het spuiten veeg ik een beetje staalwol in de lengte richting over de verf, geeft een mooi effect. Wat Roel al zei, eenmaal in service kregen ze alle kleuren wat maar voor handen was, van wit tot grijs.

S151 - 158

Heren,

Na onze discussie van een aantal dagen geleden ben ik wat gaan snuffelen en zoeken over de Schnellboten.
Ik las dat de S151 t/m de S158 boten waren die bij Gusto in Schiedam waren besteld door de Nederlandse marine en na mei 1940 door de Duitsers zijn geconfisceerd en afgebouwd.
Na verloop van tijd zijn ze op de Middellandse Zee ingezet als het 7e flottille.
Dit vind ik nou een leuk gegeven en voor mij een reden om één van deze boten te bouwen.
Weet iemand hoe ik aan meer informatie, tekeningen, etc. van deze Schnellboten kan komen?

Lodewijk

Bedankt mijne heren voor de informatie.
Moet maar eens bij Graupner kijken voor de roeren omdat zelf maken niet gaat i.v.m.mijn stuurloze linker hand. Ja ik heb drie airbrushes en een Revell geluidloze compressor.
Dat spuiten wordt ook nog wat met dat lamme handje. Ja ben linkshandig.Maar wat ondersteunen met rechts,wat trouwens altijd goed is als je airbrusht.
Nogmaals dank. Harry.

Heren,

Na onze discussie van een aantal dagen geleden ben ik wat gaan snuffelen en zoeken over de Schnellboten.
Ik las dat de S151 t/m de S158 boten waren die bij Gusto in Schiedam waren besteld door de Nederlandse marine en na mei 1940 door de Duitsers zijn geconfisceerd en afgebouwd.
Na verloop van tijd zijn ze op de Middellandse Zee ingezet als het 7e flottille.
Dit vind ik nou een leuk gegeven en voor mij een reden om één van deze boten te bouwen.
Weet iemand hoe ik aan meer informatie, tekeningen, etc. van deze Schnellboten kan komen?

Lodewijk

Voor zover ik weet moet je dan bij het gemeente archief van Rotterdam informeren. Er is echter weinig bewaard gebleven uit die donkere periode.

electronica Sir Kay

full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb geprobeerd wat pics op
de draad te zetten,maar niet helemaal gelukt.
Alle electra is van Action Electronics
Deze man Dave Milbourn is de helping hand zelfe en hun service is onovertroffen.Mooie mixers om twee tot drie motors aan te sturen.Heb alles in dat doosje gebouwd,alleen de ESC buiten met dubbelzijdig er op geplakt. Zie maar eens op hun site.
Voor betere foto's loer even in mijn album. Een goede nacht vrienden.

Laatst bewerkt:
Tof beeld materiaal!
Gelukkig zit er een "klereherrie-uit-knop" bij!!! :-)

Deze link zeker ook al gekeken???
[URL="
- German S Boats in WW2[/URL]

Afgelopen zaterdag de airbrush maar weer eens ter hand genomen.
De romp heeft haar definitieve beschildering gekregen: Schnellbootweiss met een lichtgrijs camouflagepatroon er overheen.
Zoals jullie zien: weer geen "bestaande" of gedocumenteerde boot.
Om redenen die ik al eerder noemde: geen discussies over details die niet op het model zitten maar wel op het origineel gezeten zouden hebben.
De waterlijn moet nog geschilderd worden.

In principe is het model nu gereed voor haar "Jungfernfahrt", maar aangezien het geen ijsbreker is, moeten we daar nog even op wachten. (Vannacht wéér 10 graden vorst...:shock:)
Ondertussen kunnen we verder gaan met de details.

De "sexy" boeg...
86868064.jpg

Zij-aanzicht
59248859.jpg

Voordek en brug:
57017754.jpg

Ziet er top uit Roel!!!

Lekker snel gewerkt!!!!
Vind zelf de como erg mooi gelukt en staat super!!!

Zelf de afgelopen week wat zitten stoeien met een opel-blitz-1-35-a
Steeds even voor ik de nachtdienst in ging wat aan gedaan maar da's een ander topic...

@ roel: Erg mooi gedaan die camo! Helaas moet je met de proefvaart nog even wachten totdat het water weer vloeibaar geworden is. Mijn bouwactiviteiten schieten niet echt op, zit nog steeds te modderen met de schoefassen en de schroeven. (ben opzoek naar twee rechtsdraaiende en een linksdraaiende speedschroef) Ik zit ook een beetje te wachten op de ombouwset om er een S38 van te maken. Zag net trouwens in een boek dat de S38 types op het achterschip een 40mm Bofors kanon hadden, groot ding. Iemand een idee hoe ik daar aan kan komen, zelf maken is lastig, je moet dan een voorbeeld of tekening hebben? Of kan ik de opstelling (1 maal 37mm en 1 maal 20mm) van de S100 houden en alleen het stuurhuis vervangen?

Ik hoop van de zomer toch iets te hebben om mee te varen.:p

Groeten en verder veel bouwplezier, ik volg de vorderingen op de voet,

Erwin

ps: vergeet niet je vliegbrevet te halen, gezien de motoren die er in zitten!;)

Torpedo's lanceren

Ik zag een leuk filmpje van het model met lancerende torpedo's, gaan jullie daar nog wat mee doen?
grt
Hawser

Zag net trouwens in een boek dat de S38 types op het achterschip een 40mm Bofors kanon hadden, groot ding. Iemand een idee hoe ik daar aan kan komen, zelf maken is lastig, je moet dan een voorbeeld of tekening hebben? Of kan ik de opstelling (1 maal 37mm en 1 maal 20mm) van de S100 houden en alleen het stuurhuis vervangen?

Er is meer wat je moet vervangen / anders doen om een S38 te krijgen. De luiken voor en achter zijn anders bv. (met 3 patrijspoorten erin). De Bofor zit ook op de PT boot en Italeri heeft hem ook los als veldgeschut en op een een wagen uitgebracht, niet duur en zo op het schip te plaatsen. Ik wacht nog met mijn tweede S100 tot de zomer als hopelijk die set uitkomt.

@ roel: Erg mooi gedaan die camo!
Thanks!
Helaas moet je met de proefvaart nog even wachten totdat het water weer vloeibaar geworden is. Mijn bouwactiviteiten schieten niet echt op, zit nog steeds te modderen met de schoefassen en de schroeven. (ben opzoek naar twee rechtsdraaiende en een linksdraaiende speedschroef)
De schroefassen en schroefaskokers zijn inderdaad een probleem.
Als je ze nog niet hebt of hebt ingebouwd, adviseer ik het volgende:
Koop 6 schroefaskokers + schroefassen met M2 draad op het eind (bijv Robbe Stevenrohr/110+Welle D2X160 bestnr 1-1452)
P1001_1-1452.jpg

Ook een stuk messing koker die strak om die Robbe koker past.
Bepaal de lengte van je schroefaskokers en maak 3 stukken messing op de lengte die je nodig hebt, minus de afstand tussen voorzijde uithouder van de schroefas en einde schroefaskoker. (2,5 cm) Dan zaag je drie fabrieks-schroefaskokers doormidden. De droe andere houdt je intact en schuift ze in de messingkoker, totdat ze aan één zijde 2,5 cm uitsteken. Dat wordt de buitenzijde. Aan de andere kant van de messingkoker schuif je een halve Robbe schroefaskoker die een klein beetje uitsteekt; het lager aan de buitenzijde. Als alles de goeie lengte heeft in relatie tot de motoren (de schroefas van de middenmotor kan korter zijn vanwege de grotere diepte in de romp) lijm of soldeer je de diverse stukken schroefaskoker en messingbuis vast. Je hebt dan drie schroefaskokers van behoorlijke lengte die ook nog eens een keer aan de buitenzijde twee maal gelagerd zijn. Weinig kans op lekkage door de schroefaskokers dus! Als schroefas een stuk RVS 2mm waar je op het eind M2-draad op laat snijden.
Ik heb messing 2mm gebruikt, maar wellicht ga ik dat nog vervangen door RVS.
Voor twee tientjes ben je dan klaar. Da's waarschijnlijk goedkoper dan schroefaskokers 'op maat' te laten maken.
De Robbe schroefaskokers passen exact in de uithouders van de buitenste schroeven; de messing buizen niet meer; die zijn te dik. Vandaar dat de Robbe kokers iets moeten uitsteken.

Ik zit ook een beetje te wachten op de ombouwset om er een S38 van te maken. Zag net trouwens in een boek dat de S38 types op het achterschip een 40mm Bofors kanon hadden, groot ding. Iemand een idee hoe ik daar aan kan komen, zelf maken is lastig, je moet dan een voorbeeld of tekening hebben? Of kan ik de opstelling (1 maal 37mm en 1 maal 20mm) van de S100 houden en alleen het stuurhuis vervangen?

Erwin

Ik ga ook varen op de 35 mHz. Zal wel mogen met dit ding...;)
40mm Bofors is in 1:35 tekoop, zoals Maarten als schreef. Jos Toonen (onderzeeboothoekje) heeft er een op z'n Gato staan, een heel mooi ding met veel etswerk. Foto's staan er ook op.

@ roel: Erg mooi gedaan die camo! Helaas moet je met de proefvaart nog even wachten totdat het water weer vloeibaar geworden is. Mijn bouwactiviteiten schieten niet echt op, zit nog steeds te modderen met de schoefassen en de schroeven. (ben opzoek naar twee rechtsdraaiende en een linksdraaiende speedschroef) Ik zit ook een beetje te wachten op de ombouwset om er een S38 van te maken. Zag net trouwens in een boek dat de S38 types op het achterschip een 40mm Bofors kanon hadden, groot ding. Iemand een idee hoe ik daar aan kan komen, zelf maken is lastig, je moet dan een voorbeeld of tekening hebben? Of kan ik de opstelling (1 maal 37mm en 1 maal 20mm) van de S100 houden en alleen het stuurhuis vervangen?

Erwin

Erwin. kijk eens op de volende site. Mooie messing schroeven en ook kant en klare assen voor de schnellie. Heb mijn spul daar ook vandaan,maar had problemen met de assen. Na overleg met de bouwer en schrijver van het artikel in het winternummer van Model Boats. Zit het nu perfekt. Hij volgt niet de helefairing,maar gaat door de romp heen en past dan de fairings aan.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Haary.K

Back