Houd wel je gewicht in de gaten. Als een een Hasse S-142 zou hebben, daar kan je nog wel wat in kwijt.
De kiel lijkt me vrij stevig. Afdichten kan je ook met Araldite, maar de 3M lijm is een echt dure aangelegenheid. De lijmsoort is een 2 komponenten acrylaat voor de industie. Ik heb de assen van mijn FL-8 er mee verlijmd aan de ABS romp. Gewoon om te testen hoe dat zou werken... wel dat ging natuurlijk uitstekend.
De verlijming kan 144 watt per aandrijflijn verstouwen.
De schroefaskoker is op 3 punten gesteund. Bij de props, doorvoer romp en bij de kruiskoppelingen/smeertuit.
Bij de schroef een messing V-bok, gelijmd met secondelijm (houd al 5 jaar). Bij de kruiskoppeling geklemd in een subframe waar ook de motoren in hangen.
Sterkere romp...
Je kan met lamineer epoxy, 26gr glasdoek en balsa latjes ook enorme stijfheid in de romp aanbrengen. De balsa dient eigenlijk alleen maar als vul/vorm materiaal tussen 2 lapjes glasdoek. Je maakt eigenlijk een buis/koker constructie.
Maar gegarandeerd een gevlooi en gemier om dat allemaal netjes te doen met al die kleine hoekjes.
Constructiewijze wordt wel toegepast bij de jachtbouw -vulling is dan piepschuim-, maar ook om bijvoorbeeld een epoxyromp van een modelvliegtuig te verstevigen.
Ook zou je koolstof 2mm rondstaf vlieger stok kunnen vast hechten/lassen om de 50 mm in de lengte, en koolstof roving in de spantvorm. Weegt bijna niks en heeft bij uitharden een zeer grote sterkte.
Of slechts alleen roving kruislings gelegd, met mazen van bv 50 mm.
Zie vleugelbouw bij de F3K werpzwevers op dit forum.
Een S-100 stormram om een kasteeldeur mee open te beuken hoeft het natuurlijk niet te worden.
Modelletje moet natuurlijk met beleid gestuurd worden.
Beschadigde lak op welkander zeer stevig model blijft immers evenzeer zonde.
De kiel lijkt me vrij stevig. Afdichten kan je ook met Araldite, maar de 3M lijm is een echt dure aangelegenheid. De lijmsoort is een 2 komponenten acrylaat voor de industie. Ik heb de assen van mijn FL-8 er mee verlijmd aan de ABS romp. Gewoon om te testen hoe dat zou werken... wel dat ging natuurlijk uitstekend.
De verlijming kan 144 watt per aandrijflijn verstouwen.
De schroefaskoker is op 3 punten gesteund. Bij de props, doorvoer romp en bij de kruiskoppelingen/smeertuit.
Bij de schroef een messing V-bok, gelijmd met secondelijm (houd al 5 jaar). Bij de kruiskoppeling geklemd in een subframe waar ook de motoren in hangen.
Sterkere romp...
Je kan met lamineer epoxy, 26gr glasdoek en balsa latjes ook enorme stijfheid in de romp aanbrengen. De balsa dient eigenlijk alleen maar als vul/vorm materiaal tussen 2 lapjes glasdoek. Je maakt eigenlijk een buis/koker constructie.
Maar gegarandeerd een gevlooi en gemier om dat allemaal netjes te doen met al die kleine hoekjes.
Constructiewijze wordt wel toegepast bij de jachtbouw -vulling is dan piepschuim-, maar ook om bijvoorbeeld een epoxyromp van een modelvliegtuig te verstevigen.
Ook zou je koolstof 2mm rondstaf vlieger stok kunnen vast hechten/lassen om de 50 mm in de lengte, en koolstof roving in de spantvorm. Weegt bijna niks en heeft bij uitharden een zeer grote sterkte.
Of slechts alleen roving kruislings gelegd, met mazen van bv 50 mm.
Zie vleugelbouw bij de F3K werpzwevers op dit forum.
Een S-100 stormram om een kasteeldeur mee open te beuken hoeft het natuurlijk niet te worden.
Modelletje moet natuurlijk met beleid gestuurd worden.
Beschadigde lak op welkander zeer stevig model blijft immers evenzeer zonde.
Laatst bewerkt door een moderator: