Bouwverslag 5-assige trekker met dieplader.

6 nodig maar heb ze alle 11 opgemaakt, zat in de flow en handig als reserve!

Lengte en passen maken voor de kruiskoppelingen, komt nog.

104865971_306321510388512_4495219690109447362_n.jpg



Verbinden lukt dmv 'drukpersen' maar draaien kan ook, d'r zit mog minimaal draad op afgeslepen eindjes. Bij eindmontage: locktight!
 
Ik gebruik dit Rx/Tx servo-pcb'tje.
Heb er 2 bijbesteld, o.a. als reserve.

( Per stuk zo'n 7 euro incl verzend. Een I2C uitvoering heb je voor 2,50euro incl verzend )


Deze stuur je via Serial-UART.
HTB1xyYIOgHqK1RjSZFkq6x.WFXaj.jpg

Ben 'handig' geworden in Rx/Tx Seriele-UART comm, heb geen behoefte om I2C op orde te krijgen en te leren.
Heeft z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

( Een I2C uitvoering heb je voor 2,50euro incl verzend )
 
Indien meer Rx/Tx poorten nodig, dan deze:
Schematic-74HC4052.jpg


Dmv van 2 selectielijnen, kies je 1 vd 4 Rx/TX-combinaties.

Dit ic schakelt dus per paar!

Hier duidelijk weergegeven:

CD4052-functional-diagram.png
 
Asje dunner aan uiteinden en afgevlakt.

V1.0 zuw maar zeggen...:koud:
106695100_1220129375046135_6715492713957487529_n.jpg



Theoretisch moet het een schuifas zijn, maar praktisch...
 
Laatst bewerkt:
1 kant kan ook schuiven, voor de test.
Aan 1 zijde tussen 2 inbus-schroefjes in de kruiskoppeling. wat ik ook doe er schuift niets.
Diverse 'draai- en knikpunten' liggen zo mooi t.o.v. mekaar blijkbaar...

De 2 kruiskoppelingen die schuins omhoog gaan naar transmissiebox, krijgen uiteraard wel een schuifas!!!

Opletten met de orientatie vd kruiskoppelingen t.o.v. elkaar!

Ik zie wel eens filmpjes op youtube van off-road-wagentjes, flink hoog op de wielen.
Dan zie je van de diff naar transbox de assen aardig steil schuins omhoog gaan.
Zorg maar dat de kruiskoppelingen goed staan!!
 
micro Update:

Gisterochtend ff uurtje aant klooien geweest.
De 2de as moest nieuwe reactiestang-ophanging-steunen hebben.
Dit ivm plaatsing en ruimteinemen vd motor-en-versnellingsbak.
De 2 nieuwe steuen zijn Iets anders van vorm en bevestiging dan voorheen.

106903234_552254852138318_6505445363196758733_n.jpg


106983823_727474644735968_9025550536641753108_n.jpg
 
De kruiskoppelingen aan de schuifassen zijn ondingen. Vallen pinnetjes uit...
Alles nu met de koperen kruiskoppelngen en vd schuifassen de koppelingen dr af gehaadl en de 2 delen per schuifas
'bewerkt' zodat deze aan de koperen koppelingen passen.

107065226_194676911985671_3237618225358053349_n.jpg





106561739_4661922783833380_8494125981774049283_n.jpg



75246616_748233445941206_8175333407900591799_n.jpg


De 10x4,10x8 schakelbox zit nog niet op de juiste hoogte.
De schuifassen zullen strak nog ietsje steiler staan.
 
Nou stuur ik mn truck redelijk licht aan en zonder grote versnelling en geen idote klimmerij etc...maar in m'n achterhoofd:
"Mmm...het gaan vd ene diff naar de andere diff, en dan heb je te maken met een overbrenging van een groter tandwiel naar een kleiner tandwiel...tja".

Heb weleens diffs gezien met een 'bovenoverbrenging': ingaande as = uitgaande as'.
 
N
"Mmm...het gaan vd ene diff naar de andere diff, en dan heb je te maken met een overbrenging van een groter tandwiel naar een kleiner tandwiel...tja".

Heb weleens diffs gezien met een 'bovenoverbrenging': ingaande as = uitgaande as'.
Inderdaad, dat zijn dan vaak assen met en extra tandwiel reductie tussen de ingaande as en de pinion as; bovendien zijn die dan meestal gecombineerd met een inter-axle differential, dat compenseert tussen de beide assen; ook weer eens met een interlock...Maar ik denk dat dit in de modelbouw niet bestaat.

Voor het grote werk, kijk eens hier, pagina 711 -712
https://books.google.nl/books?id=gpvait_f954C&pg=PA714&lpg=PA714&dq=high+input+drive+axle&source=bl&ots=3PjeLOzTV9&sig=ACfU3U2twd7c2j27VjMX85NbyvQuWFbt1Q&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiti8mZ9bjqAhVF6qQKHc3nCuoQ6AEwEnoECAgQAQ#v=onepage&q=high input drive axle&f=false

Of zoiets:
http://global.dana.com/commercial-vehicles/products/driveline/drive-axles/advantek-40
 
Laatst bewerkt:
Ergens heb ik nog 2 van deze assen liggen ( te groot voor m'n truck ).
Hebben een doorgaande aandrijf-as. Geen diff's maar praktisch zou het wel kunnen.

doorvoer as.jpg


.
 
Doe´s ff normaal, 2 assen an de draai! :banana:
( direct op 5V DC )

:banana::banana:"Dit is een mooi moment":goal:bier::bier:



Motor-Gear staat in 'hoge versnelling'.

Voorste 2 assen nog verbinden en alles goed uitlijnen, diff's nog checken op stof en reinigen!
Boel goed smeren/olien etc.



 
Laatst bewerkt:
Ik had m ook hele ff in de lage gear, en oh wat gaat m'n truck straks mooi gecontroleerd 'kruipen' met de pwm-aansturing.
En natuurlijk heel mooi accelereren naar een hoge snelheid. YES!
 
Back
Top