Bouwverslag 3D geprinte "rubber boot"

Na lange tijd weer een oude hobby opgepakt en weer begonnen met modelbouw / modelboten.

Omdat ik meestal doe wat anderen niet doen heb ik besloten om een boot te printen met mijn 3D printer en die radiografisch te maken. Het ontwerp is gedownload en de printer is nu bezig met het eerste stukje.
3d-rubber-boot.png

Natuurlijk gaat dit niet werken, maar mijn eigenwijze wilskracht moet het volgens mij lukken. Behalve de boot zal er ook een buitenboordmotor gemaakt moeten worden en natuurlijk alles aangesloten enz.
Niet te vergeten dat er ook nog iemand in moet zitten die de motor bediend.

Welke motor, welke zender, hoe sterk moet de servo zijn, spatwater moet worden afgevoerd (zelf lozend system?) ........ momenteel meer vragen dan oplossingen, maar stap voor stap gaat het vast lukken.

Mijn idee is om in de "drijvers" te voorzien van NiMH cellen zodat ik voldoende ruimte over heb om de rest "weg te werken".
Het mooie van alleen een idee hebben, maar nog geen spullen (behalve mijn 3D printer die al wat jaartjes mee gaat) is dat je veel hebt om over na te denken en gaandeweg het process veel aanpassingen te kunnen maken.

Eerst de printer een paar dagen aan het werk zetten, dan de verschillende stukken lijmen, insmeren met Epoxy omdat 3D prints net niet waterdicht zijn en dan een drijf test.

Dit project zal vast meer tijd in beslag namen dan vooraf bedacht, maar geen haast.
Ik hou jullie op de hoogte en in de tussentijd: tips en ideeën zijn welkom.

Heb er ooit eentje varend gemaakt op schaal 1/32 en is een 15 cm lang.
Je grootste uitdaging is de romp zo licht mogelijk maken met een zo groot mogelijk drijfvermogen.
Ik heb toen geopteerd de buiten boordmotor als roer te gebruiken en een afzonderlijk schroefje onder
20201129_213157.jpg 20201212_201938.jpg 20201212_202220.jpg
succes met je project

Inmiddels alweer een stuk verder en de keuze is gemaakt om het een realistisch lijkende Zodiac Medline 500 van te maken, voor het gemakt schaal 1:10. Behalve een paar overzicht tekeningen en foto's niets zinnigs beschikbaar.
De afgelopen tijd dus flink in de weer geweest om foto's uit te printen en met een meetlat maten te bepalen. Dit geheel getekend in Tinkercad zodat de 3D printer het één en ander kan gaan printen.

De romp (3 delen) is na ongeveer 60 uur printen klaar en de printer is nu druk met het dek en de stuur console. De komende 2 dagen zal ik de 3d printer nog wel even horen ;)
Image.jpeg

Voor je de printer laat verder draaien,lijm deze romp eerst eens aan elkaar en kijk hoeveel gr je hem kan beladen. Daar dan de elektronica componenten en motor van aftrekker, krijg je een idee hoeveel je dek en infrastructuur nog mag wegen.

Bedankt voor de tip, maar ik had al het één en ander berekend. Zoals het er nu uitziet heb ik met alleen het drijfvermogen van de v-bodem nog ongeveer 1/2 kilo over (romp en accu). Het zwaarste wat er bij komt is de buitenboord motor, ik verwacht dat het goed uitkomt omdat ik het drijfvermogen van de drijvers niet in mijn berekening heb meegenomen.

We zullen zien .........

Even een kleine update. Ik mag mijn boot officieel een Zodiac Medline 500 gaan noemen en het logo van Zodiac er op zetten. Heb ze aangeschreven met mijn plannen en gevraagd of ik het logo mocht gebruiken voor het geval de boot op het internet zichtbaar was.

Ze waren enthousiast en stuurde zelfs het officiële logo toe :cool:

... ik verwacht dat het goed uitkomt omdat ik het drijfvermogen van de drijvers niet in mijn berekening heb meegenomen.

We zullen zien .........
En die drijvers leveren juist een aanzienlijk deel van de opwaartse kracht op...
Als ik jou was, zou ik de berekeningen opnieuw gaan doen, en de drijvers incalculeren.
Pas dan kun je op een betrouwbare manier vaststellen hoeveel je 'hardware' mag wegen én het juiste zwaartepunt van je boot vaststellen.
Want je buitenboordmotor komt helemaal achteraan, dat moet voorin gecompenseerd worden om de boot goed op de waterlijn te krijgen.

• Like
Reactions: Apk
We zijn weer een stapje verder. Alle cruciale onderdelen zijn geprint en gelijmd ........ nu wachten tot de epoxy droog is en dan de eerste te water lating ....... Ik heb er vertrouwen in, maar het blijft natuurlijk spannend. Gelijk ook kijken hoeveel gewicht ik kan toevoegen.
Waar de waterlijn ligt ....... met één persoon in de zodiac zijn de drijvers net in het water, met 8 personen in de zodiac aanzienlijk lager. Er is dus wel wat marge.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat alles wat nat wordt in een dun laagje epoxy komt omdat 3D geprint een klein beetje water op kan nemen.

Zodiac Medline 500 - romp.jpeg

Ze drijft !!! Zowel leeg als met 2KG (lood).
Test 1 is geslaagd en ik kan dus verder gaan met ......... ze lekt op de naden. Was natuurlijk te verwachten en ik was al van plan om haar in de Epoxy te zetten omdat 3D geprint nooit volledig waterdicht is.

Weer een stapje verder.

Bijlagen

• Drijf-test1.png
    Drijf-test1.png
    258,6 KB · Weergaven: 14
Back