Bouwverslag 17de eeuws brik "nog geen naam"

Beste allemaal,

Ben met de bouw begonnen van de romp van de grasshopper. Ik heb de tekeningen
uit het boek van E.J Petrejus "oorlogsbrik irene" de irene was voordat de nederlanders het overnamen de HMS Grasshopper alleen wil ik zelf er wat anders van maken. Het boek gaat hier heel erg bij helpen want er staan echt hele handige tips in. Alle hulp en info is trouwens van harte welkom.

Vandaag de spanten uitgezaagd met de elektrische figuurzaag.

full

full

full

Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Ik neem aan dat je dit schip bedoeld.
Heb hopelijk de juiste foto geplaatst, zodat we weten waar we het over hebben;)
Misschien handig om de schaal en evt. afmetingen te vermelden?
Mooi werk, weer een Historisch schip er bij:cool:

full

Succes en groet, Germt

Het gaat om de HMS Grasshopper die werd gekaapt bij texel en in dienst genomen door de nederlanders. De nieuwe naam die ze kreeg was irene.

Ik gebruik echter alleen de tekeningen voor de romp. Ik wil graag een 17de eeuws schip bouwen naar mijn eigen smaak.

De grasshopper is te bestellen in amerika bij SC&H models maar dan krijg je een kunstof romp en is overigens erg duur, deze is op schaal 1:24, die van mij word schaal 1 :32 ongeveer 94 cm lang. Ga hem zelf bouwen vanaf tekening. Het is eigenlijk een beetje een begin project heb al heel lang niet meer aan modelbouw gedaan dus zie wel hoe of wat.

Laatst bewerkt:
Hallo Nelis,

Als de ruimte ervoor hebt, bouw dan in 1:24, een grotere romp zeilt beter en kan meer wind verdragen dan een romp van nog geen meter.
Daarnaast heb je meer toelading voor je bediening van de zeilen en roer.

Let ook even op je 'speling', hier is een grashoper een machine die hopen maakt van gemaaid gras...

Groeten, Jan.

@ pompebled

Ik ben nog niet zo thuis in de houtbouw dus probeer het eerst op een kleinere schaal totdat ik genoeg ervaring heb opgedaan.

bedankt voor de tip.

groet niels

Ik neem aan dat je dit schip bedoeld.

Germt, kan het dat je het fotoalbum waar deze foto instaat op privé hebt gezet. Foro is namelijk niet (meer?) te zien. De bb-code met verwijzing naar een albumfoto staat er echter wel als je naar de onopgemaakte tekst kijkt.

Groet,

Ad

Update

Vandaag de kiel uitgezaagd en de spanten er los opgezet. van de week de spanten verder uitzagen en alles netjes schuren en afschuinen. en dan de bouwwerf in orde maken zodat we de spanten kunnen lijmen.

full

full

@ Ad,

Klopt, ik had weer eens een foutje gemaakt, maar hier is hij weer;)
full

Zo aan het spantenplan te zien gaat het inderdaad om dit schip.
Leuk dat dit schip hier gebouwd gaat worden!!

@Nelis
Ziet er goed uit hoor, alles nog in dry-fit.
Waarschijnlijk ken je deze truc al, maar de spanten mooi haaks op de valse kiel lijmen gaat heel goed met lego blokjes;)

Groet, Germt

Even kort een Update (foto's volgen nog)

De spanten zijn verder uitgezaagd en op de kiel verlijmd. Ook heb ik een verstevigende lat aangebracht boven de spanten rond om het schip, hier komt uiteindelijk de verschansing op. De lat is verder uitgebouwd naar achter naar de spiegel toe zodat dit een sterk geheel is geworden. Nu alles netjes afschuinen en schuren zodat we kunnen gaan beginnen met de beplanking.

Het geheel is nu al een behoorlijke stevig frame waar makelijk mee te werken is.

Ik hou jullie verder op de hoogte en zal even nog wat foto's maken.

Mvg Niels

Mooi schip dat je bouwt Nelis, je eerdere berichten waren aan mijn aandacht ontsnapt maar nu ik je gevonden heb ga je vorderingen verder volgen.
Ad's advies voor een bouwplank en om en om beplanken is heel verstandig want de romp trekt krom voor je het weet. Eventueel eerst het dek erop kan ook aardig helpen.
Bouw ze

Andy

@ Ad en Andy

Ja ik ga zeker nog een bouwplank maken had een handige tip gekregen van Ton (Uit Putten). En het om en om planken ga ik ook zeker doen heb al heel wat tips op internet gevonden aangezien dit eigenlijk mijn eerste houtbouw project is zijn alle tips van harte welkom.

Snelle Update

Ondertussen de bouwplank gemaakt en de zijkanten met geschutspoorten
aangebracht.

Volgende stap het beplanken van de romp.

Hier nog wat foto's

full

full

Update: Winterstop voorbij !!

De temperatuur in mijn tuinhuisje is weer wat aangenamer geworden waardoor we gelukkig weer verder kunnen bouwen :D.

Inmiddels begonnen met het beplanken en na een rij van 5 latjes begaf
de plankenbuiger het :cry:.

Eens kijken of deze nog te redden is. Eerlijk gezegd geen idee hoe dat ding in elkaar zit. Morgen de boel eens ff door meten op het werk.

Zijn er nog andere leden die dit eerder hebben meegemaakt??

Grt Niels

De temperatuur in mijn tuinhuisje is weer wat aangenamer geworden waardoor we gelukkig weer verder kunnen bouwen :D.

Inmiddels begonnen met het beplanken en na een rij van 5 latjes begaf
de plankenbuiger het :cry:.

Eens kijken of deze nog te redden is. Eerlijk gezegd geen idee hoe dat ding in elkaar zit. Morgen de boel eens ff door meten op het werk.

Zijn er nog andere leden die dit eerder hebben meegemaakt??

Grt Niels

Nooit meegemaakt maar volgens mij gaan elektrische apparaten of snel of nooit stuk. Heb je nog garantie?

Andy

Ps leuk dat je uit de winterslaap ontwaakt ben, heb je nu ook "modelbouwhonger"?

Back