De romp staat aan de binnenzijde nu weer in de olie, Danish oil, het is lekker werken met dat spul. De eerste lagen trekken er in en opeens begin je 'dikte' op te bouwen en zie je dat het bescherming heeft gekregen. Je hoeft niet erg bang te zijn voor druipers en je kan het eenvoudig over oudere lagen smeren zonder dat je er snel verschil in gaat zien.
Nu dat klaar is kon ik ook weer andere stappen zetten.
Om de romp nog meer stevigheid te geven komt nu ook de dek constructie nu eerder in de romp dan dat ik voorheen dacht. Maar doordat ik toch zie dat de romp werkt en soms spanningsloos op de mal ligt, en soms net iets getordeerd vind ik het slim om de 'doos constructie' af te maken. Ik hoop er de stijfheid er verder mee te vergroten en e.a. mee te stabiliseren. Er komt eerst een balken dek in waar heel dun triplex overheen komt. Daarna moeten dekplanken volgen.
Voor mijn gevoel moest ik het dek 'in de lucht' gaan bouwen en hier hou ik niet van, zeker omdat het een bolling en een zeeg heeft, dus dubbel gekromd. Daarom heb ik een mal gemaakt door middel van lasersnijden. Deze mal kan ik bevestigen aan de originele mal die ik gebruikt heb voor de bouw van de romp. Zo heb ik weer referenties en kan ik ergens naar toe bouwen.
Ook heb ik een mal laten laseren waarmee in het contour van de kuiprand kan gaan maken. Het idee daar is dat ik deze eerst de dekconstructie mee opbouw, waarna ik dan de kuiprand definitief instoom.
En als je dan e.a. laat snijden dan krijg je dit:
En gecombineerd met de romp en de overblijfselen van de originele mal die ik voor de romp heb gebruikt:
Het echte bouwen kan weer beginnen!
Als eerste heb ik de basis van de kuiprand gemaakt met buigtriplex, omdat het toch onderdeel uitmaakt van de constructie die je straks niet ziet durfde ik daar wel een keer gebruik van te maken. Hier zie je de mal die ik daarvoor gemaakt heb. Gelukkig kreeg ik hulp! Door twee lagen buigtriplex aan elkaar te verlijmen krijg je de vorm bijna precies goed, het springt maar een heel klein beetje terug. Door het in de epoxy te drenken is het nog vormvaster geworden, en straks wordt het aan dekbalken gemaakt en zal het geen kant meer op gaan.
Binnenkort het ruwmateriaal realiseren voor de dekbalken in de dwars- en lengterichting en dan maar eens bepalen wat de definitieve werkvolgorde gaat worden.
Zoals altijd, later weer meer...!