De lijm is droog en alles is schoon gebleven. Het blijft fijn om met houtlijm te werken die gewoon met water weg te poetsen als het na klemmen wegloopt.
Daarom verder kunnen gaan met de knie van de achtersteven. Deze wordt aan de kiel en aan de spiegel bevestigd. Hieronder een schets van de situatie zoals het moet worden.
De knie uit eiken en de bouten gemaakt uit bronzen staf. Er komen M3 moeren op.
Samengesteld ziet dat er aan de binnenzijde zo uit, het teveel aan uitstekende draad wordt later bijgewerkt. De overlengte helpt me met de montage.
(Het berken multiplex, het lichte hout, is onderdeel van de mal waarvan de romp uiteindelijk wordt weggenomen als de romp klaar is met beplanken)
En aan de achterkant vallen de moeren binnen het vlak van de spiegel, de gaten worden later afgeplugd met teak houten proppen. Er zit nu even tape op de achterkant om beschadigingen te voorkomen tijdens het klussen.
Nu nog de bevestiging aan de kiel, dat levert wat meer hoofdbrekers op omdat het onder een rare hoek in de kiel geboord moet worden, nog maar even een nachtje over slapen.
Vraagje aan de meelezers: omdat de moeren in het zicht komen lijkt het me leuk om ook hier weer zo veel mogelijk de 1:1 bouwwijze te volgen. Ik gebruik nu messing ringen en moeren maar in het echt wordt (silica)brons gebruikt omdat het duurzaam is en het hout niet wordt aangetast. Daarom ben ik op zoek naar M3 ringen en moeren in brons. Heeft iemand daar een adresje voor of kan iemand me er aan helpen? Ik heb er max 20 nodig voor alle knieën die in het sloepje komen. Ik wil er uiteraard een kleine vergoeding voor geven.
Later weer meer!