Bouwtips nodig: piepschuim-model, bevesteging vleugel-romp

Hallo,

Ik zou graag een model uit piepschuim bouwen. De vleugels, de romp en de staart zijn allemaal al uitgesneden. Mijn grote PROBLEEM is: hoe zet ik deze allemaal aan elkaar, zodat ze in de lucht niet allemaal uit elkaar vallen? Enige constructie-voorstellen? Ik was aan een centrale balsa-constructie aan het denken, waar alle belangrijke zaken aan vastzitten, bv vleugel, motor, batterij, ... en dan daarna de reeds gesneden delen op deze constructie plakken. Help aub...

Hier zijn enkele gegevens:

Span: 1000mm
Koorde: 150mm
Lengte: 550mm

regelaar: 23g
servo's: 2x 9g = 18g
ontvanger: 15g
accu:150g (1100mAh NiMH)
motor: 75g (Speed 400 7,2V)
propeller (6x4)

max gewicht = 600g

Alvast bedankt!!!

Goede piepschuim heeft niet veel extra's nodig ...
Moet op zich al stevig genoeg zijn ...

Bij een dunne vleugel een koolstof staafje als versterking.. tegen onnodig doorbuigen...
(zie "kant en klare" Piep vlieggevallen)...

maak dmv koolstofdraad en epoxy een koolstof staaf. dat 'touw'/draad/vezelige koolstof wordt hard als je het in epoxy dompelt. dat geef een enorme sterkte aan het schuim

deze constructie gebruik ik in de vleugel in de spanwijdte zowel in een gleuf boven als onder aan de vleugel. deze lijn loopt zit op 1/3de van de vleugelvoorrand en is dus meteen ook je evenwichtspunt

In het midden van de vleugel zou ik een massief koolstof staf lijmen met een doorsnede van ongeveer 5 mm en een lengte van ongeveer 40 cm.
Zo'n massief koolstof staf van 1 meter is voor een paar euro te koop in een vliegerwinkel.
Je kan de romp ook nog een beetje verstevigen met koolstof maar ik weet niet of dat wel nodig is.
Je kan de onderdelen verlijmen met constructielijm.
Deze lijm schuimt een beetje uit en is daarom erg geschikt om (piep)schuim mee te lijmen.

Luuk

bedankt voor de reacties!

ok, een carbonstaaf als ligger. toch zou ik graag ook carbon of balsa in de romp verwerken, aangezien het gebruikte piepschuim niet zo stevig is hoor... :?
het grootste probleem zit'm in het bevestigen van de vleugel aan de romp... mss met elastieken, maar 'k weet niet juist hoe.

Grtz

hoogdekker? laagdekker?

in geval van hoog dekker moet je zoiets zien te maken:

constructie.JPG

Welk/wat voor model is het eigenlijk? Heb je misschien een foto? Dat zou veel helpen.
Verder zou ik niet voor een massieve koolstofbuis gaan, maar voor een holle. (Wel iets grotere dia dan 5mm dan) :)

En wat voor piepschuim praten we over?

Voor dit formaat en type (1m trainertje) had ik helemaal geen koolstofbuis gebruikt, maar gewoon alleen de vleugels met wat balsa bekleed (en een balsa voor- (eventueel achter-)lijst.)

V-stelling zou ik verder sowieso WEL toepassen...gewoon de benodigde tiphoogte vaststellen, en bij het verlijmen van de twee vleugelhelften de v-stelling meteen aanbrengen, en de vleugel in het midden wat verstevigen met een glasmatje.

Overigens staat de vleugelbevestiging ook op de tekening aangegeven. Op de romp ter hoogte van het vleugelprofiel zie je twee (houten) pennen door de romp lopen. Hieraan kan je straks de elastieken bevestigen. ;)

En ik zou ook geen koolstofbuis voor de romp gebruiken...beter versterk je deze, wanneer nodig, gewoon met wat licht glasweefsel en hars.

hehe, die 4 houten pinnentjes had ik al wel ontdekt hoor, maar als je deze gewoon in mijn piepschuim zou steken, en de elastieken dan aanbrengen, dan vliegen ze er gewoon uit :wink: Spijtig genoeg...

Dit is het eerste model dat ik zelf bouw, en bespannen met balsa kan ik dus helemaal niet, ook een "glasmat" ken ik niet :oops:

Volgens mij breken de vleugels meteen door wanneer ik er geen koostofbuis in verwerk... maar 'k geraak stilaan in de war :? Wat wel, wat niet...

Grtz

the_raven_EAP zei:
hehe, die 4 houten pinnentjes had ik al wel ontdekt hoor, maar als je deze gewoon in mijn piepschuim zou steken, en de elastieken dan aanbrengen, dan vliegen ze er gewoon uit :wink: Spijtig genoeg...
Hoe zouden die er uit moeten vliegen dan? :? Je lijmt ze sowieso vast...maar dan nog...de krachten komen niet eens in die richting waardoor ze los zouden kunnen schieten. :?
Dit is het eerste model dat ik zelf bouw, en bespannen met balsa kan ik dus helemaal niet, ook een "glasmat" ken ik niet :oops:
In dat geval zou ik iemand zoeken die je het een en ander kan uitleggen, of je voorbereiden op veeeel leeswerk...
Volgens mij breken de vleugels meteen door wanneer ik er geen koostofbuis in verwerk... maar 'k geraak stilaan in de war :? Wat wel, wat niet...
Grtz
Als je alleen piepschuim neemt wel ja...maar als je de vleugel ook bekleed met wat 1.5-2mm balsa en vervolgens bespant met wat oracover is ie een stuk sterker. ;)

Bij het verlijmen van de twee vleugelhelften gewoon iets van 52mm hoogte onder de vleugeltippen zetten. :)

Nee, dat kan niet. Maar zoals ik zei is een koolstofbuis voor de vleugel ook niet nodig. Gewoon alleen indekken met wat 1.5-2mm balsa.
Als je niet weet hoe dat moet:

In dat geval zou ik iemand zoeken die je het een en ander kan uitleggen, of je voorbereiden op veeeel leeswerk...
;)
Je zou langs een club in de buurt kunnen gaan, of met google het internet afstruinen naar bouwverslagen, website's met handige tips etc etc
Ook op dit forum is wel interessante info te vinden over het snijden en indekken van piepschuimvleugels. Je moet zelf alleen wel wat research willen doen. ;)

hehe, die 4 houten pinnentjes had ik al wel ontdekt hoor, maar als je deze gewoon in mijn piepschuim zou steken, en de elastieken dan aanbrengen, dan vliegen ze er gewoon uit Spijtig genoeg...

Je moet ook twee pennen nemen, die je door de romp steek en aan beide kanten 1cm laat uitsteken.... als je deze goed vastlijmt vliegen ze er echt niet uit...

als je de thaise beschrijving goed gelezen had ;-) wist je dat ze in de vleugel een houten (grenen o.i.d.) latje ter versterkin opgenomen hebben (zie tekening)

hallo,
indekken met balsa wil ik niet doen. dan gaat mijn vlieger veel te zwaar uitvallen... Wss zal ik gewoon een constructie van koolstofbuisjes nemen als romp (kaal) met daarop de vleugel en de staart... Hopelijk vliegt het dan nog ook :?

@ Dirk:
het piepschuim is echt te zwak, ik heb het trouwens al uitgeprobeerd...
Maar nu ik geen piepschuim meer ga gebruiken in de romp, zal ik daar geen last meer van hebben...

Hoe maak ik dan die V-stelling ? Is verlijmen met epoxy echt wel sterk genoeg?!?

Grtz

Het is altijd goed om adviezen kritisch te bekijken....maar ben je nu niet een beetje eigenwijs/koppig? Niet dat ik alle wijsheid in pacht heb, absoluut niet, maar waarom zou je (relatief dure) koolstofbuizen gaan gebruiken, wanneer dit helemaal niet nodig is? Koolstof is echt geen 'magisch materiaal' wat altijd voor een sterkere constructie zorgt hoor. Sowieso denk ik dat, v.w.b. de vleugel, het bekleden met balsa sterker is dan alleen een koolstofbuis. Schuim kan beter tegen compressie dan tegen trekspanning en met alleen een koolstofbuis komt het schuim van de vleugel alsnog onder trekspanning te staan.

En v.w.b. de v-stelling heb ik je al uitgelegd hoe je dit het beste kan doen...even lezen dus. ;) (En ja het verlijmen met epoxy (en een glasmatje) is sterk genoeg.)

En voor de romp kan je, zoals ik ook al eerder vertelde, indien nodig, het schuim aanzienlijk versterken door deze met wat licht glasweefsel te bekleden. Maar als je ook hier niet weet hoe dat moet, wordt het een lastige opgave tenzij je iemand zoekt die je hiermee kan helpen, of dat je zelf eerst eens wat 'research' doet....

hehe, ik ben inderdaad wel wat koppig :)
Ik zal de balsa-bekleding overwegen. Mss dat ik de romp ook uit balsa ga bouwen... Ik weet het echt nog niet. Het irritante is, dat ik niet aan mijn vlieger kan beginnen bouwen, want de examens komen eraan. En ik weet van mijzelf dat als ik aan iets begin, dat het afgewerkt moet zijn, voor ik er mee stop... Wat dus niet gunstig is, tijdens de examens :(

Grtz

En ik weet van mijzelf dat als ik aan iets begin, dat het afgewerkt moet zijn, voor ik er mee stop...
Als ik je één (in mijn ogen gouden) tip mag geven: gooi deze mentaliteit zo snel mogelijk overboord.
Ongeduld en modelbouw gaan NIET samen....
Stel kleine doelen....rond die doelen ook gewoon af....en maak je geen zorgen over dat het snel klaar moet zijn...dat zorgt er alleen maar voor dat je dingen gaat 'afraffelen'.....en ik spreek uit ervaring. :oops:

Ik denk dat dit een 'innerlijke strijd' is waar elke modelbouwer wel last van heeft...

Back