bouwtekening op hout

Wie heeft een handige manier om een bouwtekening over te nemen op hout zonder de tekening uit te knippen en op te plakken?
Met carbonpapier zou een mogelijkheid zijn maar dat spul heb ik niet. Is het nog wel te koop?

Wie heeft een handige manier om een bouwtekening over te nemen op hout zonder de tekening uit te knippen en op te plakken?
Met carbonpapier zou een mogelijkheid zijn maar dat spul heb ik niet. Is het nog wel te koop?
carbonpapier is in elke creabea knutselwinkel nog te koop. Eventueel bij een basisschool langs gaan, die hebben dat in grote aantallen liggen.

Een tip die ik van iemand kreeg (nooit uitgeprobeerd though), je heb van die wieletjes met punten erop. Mensen die naaien gebruiken dat om een patroon in stof te zetten. Dit schijnt ook te werken op balsa. Nooit zelf uitgeprobeerd, op eigen risico.

Maar los daarvan, waarom niet gewoon kopietje maken, uitknippen en opplakken? Dan zie je ook meteen hoe je je hout het efficiëntst (< spel je dat zo?) gebruikt

Het is een bouwtekening van 91 x 185cm. Even kopietjes maken is er dus niet bij.
Uitknippen is natuurlijk wel de makkelijkste manier maar ik wil proberen om de tekening te sparen.
Tsja , en anders mischien dan toch maar een dure kopie van de hele tekening laten maken.

Ik ben wel benieuwd hoe andere modelbouwers dit doen.

tja gewoon de ouderwetse manier zou ik zeggen als je geen carbon hebt.

tekening tegen de raam plakken en ander vel eroverheen plakken en overtrekken maar die hap. moelijker kan het toch niet zijn.

Ik maak van de kleine delen inderdaad een kopie en plak deze met Pritt op het balsa, maar dan hebben we thuis ook wel de luxe van een eigen kopieerapparaat. De Pritt hardt niet echt snel uit, waardoor je het object gauw uit kunt snijden, en het papier er gelijk weer vanaf kunt trekken. Grote zijkanten van een romp meet en teken ik uit op het balsa voordat ik ga snijden. Werkt ook prima, maar je moet wel nauwkeurig zijn. En rondingen voor vleugels o.i.d. doe ik dan met 1 of 2 A4-tjes.

je kan ook de tekening op het hout houden, en dan om de zoveel cm een gaatje prikken met een speld, waarna je naderhand alles aan elkaar gaat tekenen met bv. een potlood

probeer eens met een strijkbout ( warm )

Iets meer informatie Simen. :)
Maak een kopie met een gewone kopiëer machine.
Leg de kopie met de tekeningzijde naar beneden op het hout en druk het aan met een goed warme strijkbout.
Hierdoor zal de toner weer smelten en een afdruk achterlaten op het hout. Werkt prima en is redelijk nauwkeurig, in ieder geval nauwkeurig genoeg om er een goed vliegend model mee te bouwen.

Goeie tips heren, Toppie !

Ik heb de tekening op de plank gelegd en de lijnen van de rompzijkanten met van die metalen prikbord prikkers doorgeprikt op het hout. Bij rechte lijnen alleen de snijpunten geprikt en in een ronding de prikjes dicht bij elkaar. Daarna op het hout gewoon de gaatjes volgen met potlood ( bij de rechte lijnen even een liniaal erlangs ) en uitzagen maar !
De rompspanten kon ik kopieren en met behulp van de tip van Ernst op het hout strijken. Wel opletten dat je niet te veel heen en weer strijkt want dan heb je kans op dubbele lijnen.

Tot nu toe ben ik best tevreden over het resultaat. Na een middagje knutselen heb ik nu de rompzijkanten incl de dubbelers en de rompspanten klaar.

kopietje

Het is een bouwtekening van 91 x 185cm. Even kopietjes maken is er dus niet bij.
Uitknippen is natuurlijk wel de makkelijkste manier maar ik wil proberen om de tekening te sparen.
Tsja , en anders mischien dan toch maar een dure kopie van de hele tekening laten maken.

Ik ben wel benieuwd hoe andere modelbouwers dit doen.

Ik laat een kopietje maken bij de plaatselijke drukker en dan uitknippen en plakken met foto plaksel, daarna kan ik de uitgezaagde delen weer ontdoen van het papier wat erg goed werkt. Bij de plaatselijke drukker kost een kopie van dit formaat ongeveer 9 eurie`s.

groet Thomas

Ik laat van mijn tekeningen een copie maken in een Copy center. Vervolgens knip ik de onderdelen uit en breng ze met een hete bout over op het hout. De toner van het Copy-center wordt op het papier gebrand. Je kunt dus met warmte een deel van de toner weer zacht maken.

Hier het verslag (in bericht 3} van de methode;

Bouwverslag laagdekker

Verder is carbonpapier in de Brunawinkels te koop.

Back