Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

frame283endoftheneveren.jpg

frame284dryfitjpg.jpg

frame285vooraanzichtjpg.jpg

Ziet er heel mooi uit Nick nog even verf erop en hij is klaar ;-)
Moet er nu nog veel toegevoegd worden aan de romp?

Het ziet er allemaal met de dag beter uit !!!

Jouw romp is wel extrem fel opgeschuurd of bedriegt de foto zo fel ?

Jullie machientjes zijn straks veels te mooi om mee te vliegen ;);)

Grtjs,
Ronny

Laatst bewerkt:
@ Arien (Tiger2),

zoals in het bouwverslag hebt kunnen lezen zit de bouw eigenlijk nog maar halfweg...
er moet dus nog héél wat weggenomen en heropgebouwd worden om de Vario-romp een beetje schaal te krijgen.
't Is hier bijgevolg nog niet gedaan met het Cobra-bouwavontuur.

@ Ronny (corsairk),

'k heb mijn romp idd nogal fel opgeschuurd,... te fel eigenlijk. Ma, dat komt later wel weer OK.

Heligroeten,

Nick

JA JA ,
Er is nog zeer veel werk vooraleer de laagjes verf kunnen geairbrusht worden ..
Ik kan het weten sé ...

- De Turbine omkapseling ..
- De 'nep'panelen ..
- De opstapjes voor de piloten ..
- De Wings en de Wingtips ..
- De verlichting ..
- De mechaniek inbouw ..
- De Cockpit ..
- De druppel ..
- De antennes ........

Maar den Nick heeft dit alles al perfect gemindmapt , en dit gaf als resultaat nog zeker een 300 tal uurtjes vooraleer de COBRA af is ...

Maar Nick , je bent SUPER goed bezig , en ik vindt dat we allemaal ZEER GOED bezig zijn .... de schaalheli's die hier allemaal gebouwd worden zullen een prachtige line up geven op de vele meetings die er nog aan komen , het zal voor de meeste onder ons nog even duren maar ik peins dat 2013 het jaar van de waarheid zal worden ...

Dus Nick .... KEEP UP THE GOOD WORK ....

Grtz
Ronny

Thx Ronny, voor het oplijsten van de 'things to do'. Het einde van onze werkzaamheden is bijlange nog niet in zicht,... we zijn amper halfweg. Volgens mijn planning hebben we, als alles goed gaat, nog ruim een jaar te gaan... wat natuurlijk niet wil zeggen dat we 2012 vliegloos gaan doorbrengen...

'k Wens dan ook alle schaalhelibouwvrienden héél veel modelbouwgenot toe in 2012 en 'k hoop dat er ook in 2012 nieuwe vriendschappen mogen ontspruiten uit onze gemeenschappelijke passie.

Heligroeten,

Nick

Het lijkt idd een eindeloze lijst als je bedenkt wat er nog allemaal moet gebeuren, maar da's het plezier ervan hé :-)
Blijkbaar sta je voor enkele belangrijke ingrepen, gelukkig kun je bij Ronny wat inspiratie opdoen.. Ik ken het gevoel; een mooie romp kapotzagen vanwege wat "foutjes", maar de voldoening achteraf is wel enorm..
Ik zou zeggen...succes ermee!

Didier

De Ronny en ikzelf doen aan kruisbestuiving hé Didier, doch deze keer ga ik een heel andere weg op... 'k zou mijn turbineomkapseling willen maken in glasvezel, ma helaas is er op het gehele internet geen halve link te vinden naar zaken in Vlaanderen die hiertoe de nodige spullen in huis hebben. In Nederland en andere buitenlanden vind je al wat je wil, maar aangezien ik totaal niet vertrouwd ben met de verwerking van epoxy en glasvezel zoek ik een winkel in Vlaanderen waar deze spullen te koop zijn en waar je tevens terecht kan voor wat advies.
Vandaar ook hier, in mijn eigenste draadje de vraag: is er iemand die weet waar we in Vlaanderen als modelbouwer terecht kunnen voor raad, advies, materiaal en gereedschap om via de plug-mal methode in glasvezel te modelleren.
Als de "gouden" link er komt zullen een aantal Vlaamse schaalhelibouwers heel dankbaar zijn. De bezorger van die tip krijgt alvast een eervolle vermelding op de nieuwe epoxy turbine-omkapseling...

Heligroeten,

Nick

Amai , Amai , Amai ,

Nick ik ben er zeker van da de dit tot een goed eind gaat brengen , ik zelf heb op SAFE gespeeld en heb de romp in de originele toestand gelaten ... daar ik ook geen verstand heb van deze methode die jij gaat gebruiken om de turbineomkapseling te maken ...
Ik hoop dan ook ten volle dat er zich 1 iemand aanbied om wat INFO en SUPPORT te geven om U te helpen , zou toch eigenlijk geen probleem mogen zijn met zoveel kennis in dit Neder en Belgenland ...
Ik volg dit uiteraard met volle aandacht ..... het kan voor ons allen een zeer grote aanwinst zijn qua bouwinfo ...

Grtz

Ronny

Voor epoxy en glasvezel in Vlaanderen.
Vosschemie
De hoofdwinkel in lier heeft heel veel, zelfs speciaal voor de modelbouw.
Ze zijn zelfs ooit een demonstratie van sommige produkten komen geven op onze botenklub.

Ik ken een bedrijf in Lommel, CDL, daar verdelen ze materiaal van Vosschemie. Maar dit is misschien iets te ver voor jou, Nick. Ergens bij jou in de buurt moet dit toch ook te verkrijgen zijn !!!

grtjs,
Ronny

Hey hey meedenkende en tip gevende modelbouwkameraden,

nen dikke mercie voor jullie tips.
Ik had de voorbije dagen verschillende zoekpistes gevolgd om te weten te komen waar in Vlaanderen we aan epoxy- en fiberglasspullen kunnen geraken en blijkbaar leiden alle wegen naar Vosschemie.
Zelf was ik die firma ook al tegengekomen, maar dacht verkeerdelijk dat ze enkel produceerden. Ze werken met een netwerk van retailers in de Benelux. Dus we kunnen her en der terecht om aan de juiste spullen en adviezen te geraken.
De verkooppunten in Lier en Brugge zijn voor mij het meest performant.
Jammer genoeg is alles (zowel in Lier, als in Brugge) tussen kerst en nieuw gesloten.
't Zal dus voor volgende week zijn. Ma, ondertussen knutselen we verder aan de Cobra. Afwachten is geen optie want er is nog genoeg te doen.

Enne, ... zoals beloofd worden de nicknames van de tipgevers vermeld op de nieuw te bouwen turbineomkapseling.

Heligroeten,

Nick

Als je nieuwe zaken wil uitproberen is't normaal dat als de ene vraag is opgelost er zich sibiet andere aandienen...

Vraag 1:
Wat is de beste manier om de triplex spanten bij een plug op te vullen?
styropor, roofmate of met balsa?

Vraag 2:
Kennen of hebben jullie linken naar demofilmpjes over het maken van pluggen (kwestie van een beetje inspiratie op te doen ivm mogelijke werkmethodes).

Heligroeten,

Nick

Als je nieuwe zaken wil uitproberen is't normaal dat als de ene vraag is opgelost er zich sibiet andere aandienen...

Vraag 1:
Wat is de beste manier om de triplex spanten bij een plug op te vullen?
styropor, roofmate of met balsa?

Vraag 2:
Kennen of hebben jullie linken naar demofilmpjes over het maken van pluggen (kwestie van een beetje inspiratie op te doen ivm mogelijke werkmethodes).

Heligroeten,

Nick

Hei Nick ,

Peter Coers hier op het Forum ( Vliegende schaalmodellen ) heeft piepschuim gebruikt ...
Misschien kan je hem eens vragen hoe en wat ...
Even de LINK ... f16-dual-schaal-1-5-a-2

Grtz

Ronny

Laatst bewerkt door een moderator:
Vulmateriaal:

Lang geleden heb ik isolatieschuim gebruikt om positief op te vullen tussen triplex visgraat. Bij het plamuur schuren, wordt de densiteit van het schuim zichtbaar. Tegen de spanten aan schuur je altijd recht (het schuim kleeft tegen de spant en veert minder door). Naarmate je meer naar het midden tussen twee spanten schuurt, veert het schuim meer door. Daar moet je eens een recht vlak van proberen schuren.
Hetzelfde probleem heb ik ooit gehad met het afmallen van een speedbootromp. Visgraat had ik beplankt met balsa en dan afgeplamuurd. Zelfde probleem, in het midden tussen twee triplex spanten veerde de beplanking iets door en het resultaat is een golvend vlak. Dit heb ik opgelost door langs de binnenzijde van de beplankte romp een redelijk dikke laag plamuur te zetten. Zo ontstond een stevige structuur die niet meer doorbuigde bij het schuren.
Resultaat: mijn fotosite " speedboot " topic

Sindsdien zweer ik een beetje bij zachte houtsoorten als opvulling. Meestal balsahout.
Ok dat kost wel iets maar de prijs van een echt dikke balk is ook niet onbetaalbaar => je steekt trouwens veel energie in je positief, dan gebruik ik ook liever ineens goed materiaal.
Spleten tussen balsa en triplex worden allemaal dichtgemaakt met polyester plamuur.

Bij mijn volgende positief ga ik mss nog een stap verder: De laatste keer waren de triplex spanten iets "opgezwollen" en ze waren terug zichtbaar na spuitplamuur zetten. Waarschijnlijk het verschil in uitzetting tussen balsa en triplex afh van vochtigheid. De dunne laag plamuur kan dit niet opvangen en veert mee. Daarom denk ik eraan om, wanneer het model geheel klaar is om de mal te maken, de triplex spanten wat dieper weg te dremelen en terug af te plamuren. Zo zit er een dikke laag plamuur tegen de triplex spant en kan verschil in uitzetting geen kwaad meer....

FYI:Op mijn fotosite wordt onder "extra 300 laser" topic ook een mal gemaakt voor een neus van een vliegtuig.

Demo film:
Het maken van een mal heb ik niet op film, enkel de foto's op mijn site.
Maak best eerst je positief volledig af en beslis daarna waar je de mal gaat delen.
Nu eerst al je energie in positief steken: dit moet immers 100% ok zijn daar je alle fouten in je uiteindelijke model terugvind.

Veel succes,
Kris

Epoxy en glasmatten

Hallo Nick, de producten die je van vosschemie moet bestellen zijn die van R&G, dit zijn namelijk de beste producten om te gebruiken voor de mallen. Ik geloof zelf dat die in Brugge alles van R&G hebben, anders kun je ook rechtstreeks bij hen bestellen, die doen er niet moeilijk over, dan moet je zelf geen grote hoeveelheden nemen, ik gebruik de losmiddelen en loswax van vosschemie, en de epoxy en glasmatten van R&G, daar ik zelf al mallen gemaakt heb van enkele jetmodellen. Ze hebben zelfs foto's van hoe je alles moet doen op hun site.

Pascal.;)

Thx voor de adviezen jongens. Ik kan weer verder.
De bouwvorderingen worden hier zoals gewoonlijk enkele keren per week gepost.
Indien ik den decor dreig in te gaan, dan reageren jullie wel tijdig.
'k Kijk er naar uit om de plug-mal-model technieken uit te proberen...

Heligroeten en nogmaals thx,

Nick

PS. linken naar interessant beeldmateriaal over deze kwestie blijven natuurlijk welkom.

Heligroeten,

Nick

Hallo Blue Bird,

Al een hele tijd volg ik ademloos je draadje over je helicopters. Op dit moment staan er ook 1 piloot achter me, (van een Bell 412 EP dat wel) zijn heli staat achter op dek LOL en ook deze man is zeer onder de indruk daar deze veel naast cobra's gevlogen heeft.

Hieronder een linkje van 1 van de 8 filpmjes op youtube die ik samen met een vriend wel eens gebruikt hebben om te glassen. Heel leerzaam en zelfs het maken van een plug wordt behandelt, hopelijk heb je er wat aan.
How To Mold Fiberglass & Composites. 1 of 8 - YouTube

Back