Vulmateriaal:
Lang geleden heb ik isolatieschuim gebruikt om positief op te vullen tussen triplex visgraat. Bij het plamuur schuren, wordt de densiteit van het schuim zichtbaar. Tegen de spanten aan schuur je altijd recht (het schuim kleeft tegen de spant en veert minder door). Naarmate je meer naar het midden tussen twee spanten schuurt, veert het schuim meer door. Daar moet je eens een recht vlak van proberen schuren.
Hetzelfde probleem heb ik ooit gehad met het afmallen van een speedbootromp. Visgraat had ik beplankt met balsa en dan afgeplamuurd. Zelfde probleem, in het midden tussen twee triplex spanten veerde de beplanking iets door en het resultaat is een golvend vlak. Dit heb ik opgelost door langs de binnenzijde van de beplankte romp een redelijk dikke laag plamuur te zetten. Zo ontstond een stevige structuur die niet meer doorbuigde bij het schuren.
Resultaat: mijn fotosite " speedboot " topic
Sindsdien zweer ik een beetje bij zachte houtsoorten als opvulling. Meestal balsahout.
Ok dat kost wel iets maar de prijs van een echt dikke balk is ook niet onbetaalbaar => je steekt trouwens veel energie in je positief, dan gebruik ik ook liever ineens goed materiaal.
Spleten tussen balsa en triplex worden allemaal dichtgemaakt met polyester plamuur.
Bij mijn volgende positief ga ik mss nog een stap verder: De laatste keer waren de triplex spanten iets "opgezwollen" en ze waren terug zichtbaar na spuitplamuur zetten. Waarschijnlijk het verschil in uitzetting tussen balsa en triplex afh van vochtigheid. De dunne laag plamuur kan dit niet opvangen en veert mee. Daarom denk ik eraan om, wanneer het model geheel klaar is om de mal te maken, de triplex spanten wat dieper weg te dremelen en terug af te plamuren. Zo zit er een dikke laag plamuur tegen de triplex spant en kan verschil in uitzetting geen kwaad meer....
FYI:Op mijn fotosite wordt onder "extra 300 laser" topic ook een mal gemaakt voor een neus van een vliegtuig.
Demo film:
Het maken van een mal heb ik niet op film, enkel de foto's op mijn site.
Maak best eerst je positief volledig af en beslis daarna waar je de mal gaat delen.
Nu eerst al je energie in positief steken: dit moet immers 100% ok zijn daar je alle fouten in je uiteindelijke model terugvind.
Veel succes,
Kris