Bouwen van een vol gfk F5B zwever

Hoi medebouwers,

Bij deze een draadje over hoe ik m,n voll gfk zwevers bouw.
De foto,s zijn genomen door francios lorrain tijdens een door mij
gegeven workshop waarvoor dank.

Het begint met een stel gespoten mallen,Gespoten met UP vorgelat verdunt met 100% aceton om het gewicht laag te houden.
Vorgelat heeft het voordeel dat het zeer goed hecht aan epoxy zelf na
enkele weken.
afb2292.jpg

afb2293.jpg
 
Hoi,

Hierna begint het voorbereiden het snijden van het benodigde glas,carbon,balsa,kevlar.

De balsa sandwich word gesneden met een template van een vleugelhelft.
Hiermee word in een bewerking al het balsa gesneden voor de vier vleugelhelften.
Ook word gelijk de uitsparing voor de Hm carbon ligger uitgesneden en de uitsparing voor de servo,s.

verder word het benodigde glas gesneden voor de buiten en binnen huid van de vleugel.
Deze huid bestaat uit 58grams glas onder 45graden.
morgen meer groeten ruud
afb2294.jpg

afb2295.jpg
 
Hoi Ruud,

Ik ben benieuwd, hier kan ik nog wel wat van leren :)

De foto's zijn trouwens een beetje platgedrukt.

Gr,

Paul
 
@ ruud


Amai, ziet er knap uit. Is dat het produktiemodel ? eventuele specificaties en prijs? (mag ook gemailed worden)

Thanx

Stevo
 
die kleuren in de mal, is dat voor dat epoxy op kleur te maken ofzo ?
heb nog niet zoveel kaas van gegeten van dat zelf rompen en vleugels creeeren met epoxy :oops:
 
Hoi medebouwers,

Het is weer tijd voor een vervolg.

@paul ja de foto,s zijn wat vervormd ik heb alles geresized met irfanview
En ik moet nog even proberen wat de beste compressie is.

@Stevo Ja dit is een productie model prijs is afhankelijk van uitvoering,kleuren wel/geen carbon d-box prijs begint bij €275.
Span 170cm lengte 90cm profiel sd6060

@ gerard de verf(vorgelat) is in de mal gespoten zodat de onderdelen niet naderhand gespoten hoeven te worden.
je bouwd de vleugel dus van buiten naar binnen op.


@ Tom Ja ik geef ook voordrachten en ook workshops in april weer een over mallenbouw aan twee bouwers uit belgie.

@ jan vliegt je kist al??

oke de mallen gespoten glas gesneden en balsa kernen voorbereid.
Dan word begonnen met het aanbrengen van de buitenhuid van glas 58gr onder 45graden dit voor torsie stijfheid.
Dit doe ik met een roller zodat het glas zo min mogenlijk verschuift met epoxy L285/H287 200min potlife.
afb2314.jpg


Op het glas komt dan 90grams carbon weefsel ook onder 45graden om met de ligger een zeer stijfe D-box te vormen.
ook is te zien dat er een strook weefsel is geplaatst met rode strepen dit is nylon scheurweefsel om later te fungeren als schanier(elasticflap)
Door het gebruik van de roller is het allemaal erg nat en word het eerst drooggerold met een laag papier om het teveel aan hars te absorberen.
afb2315.jpg


Op de nu gereed zijnde buitenhuid word het balsa geplaatst en de uitsparing voor de carbon ligger gevuld met UHM carbon roving.
Dit is +/- 20 meter per onder/bovenkant.
afb2316.jpg


Als dit klaar is dan gaan we verder met de binnenhuid ook dit is glas onder 45graden maar dan 25grams.
Dit alles gebeurd in een bewerking zonder tussen door te wachten of te stoppen dus alles gaat nat in nat.
afb2317.jpg


Nu de vleugel helft klaar is knippen we de randjes mooi strak af met de mal,dit scheelt later weer afwerken.
op de natte binnenhuid komt een laag poreus teflon weefsel, met daarop een dikke laag papier dit om onder vacuum het door de teflon gezogen hars te absorberen.
afb2318.jpg



Nu nog een laag folie erop en het vacuum aanbrengen de onderdruk zorgt ervoor dat het gehele pakket strak in de mal word gedrukt(150mbar)
en het teveel aan hars word opgenomen door het papier.
afb2319.jpg


Dit was het weer voor vandaag morgen verder.
groeten ruud
 
Hoi tom,

De workshops zijn gratis,hierbij word ook verwacht dat je meehelpt om er zo meer van te leren.
Door het te doen steek je er meer van op.
wat ook kan is gewoon een keer komen kijken,daar ik elke dag wel bezig ben met productie.
Hierbij is hulp niet echt welkom daar meestal de tijd dringt.
En het is gelijk een manier om mijn materialen en producten te laten zien.
De workshops zijn in roelofarendsveen.
groeten ruud
 
Hoi,,

Het is weer tijd we gaan weer door met het bouwen.

de vleugel heeft zo,n 12 uur onder vacuum gestaan en we gaan hem voorbereiden om te verlijmen met de onderkant.
Eerst moet er een sleuf worden gemaakt in de buitenhuid van de bovenkant,dit om het mogenlijk te maken dat de huid dun genoeg is om te kunnen schanieren(elasticflap).
dit doe ik door de sleuf aan twee kanten in te snijden tot op het nylonweefsel en daarna weg te steken met een scherpe schroevendraaier.
afb2363.jpg

afb2364.jpg


Hierna worden de liggers gesneden uit een plaat hardschuim met daartussen 3mm kops balsa met aan twee zijden glas onder 45graden.
afb2365.jpg


De uitgesneden ligger word ook nog voorzien van een glaskous,dit om te zorgen dat de ligger niet bezwijkt onder de druk en schuif belasting in de ligger.
afb2366.jpg



hierna worden de liggers in de vleugel verlijmt met ingedikte epoxy(met aerosil en microballoons)met behulp van een spuitzak
Bij de ailerons komen aan beide zijden van de schanierlijn een hulpligger met voldoende afstand om later een dichtlip mogenlijk te maken.
ook is hier een rib geplaatst om bij de servo meer sterkte te hebben.
afb2367.jpg


Nu worden ook de hoofdliggers geplaatst en de ribben bij de vleugelbevestiging.
Alles word voorzien van een rups ingedikte lijm op de liggers en de neus en eindlijst.
afb2368.jpg

afb2369.jpg


Nu word de mal van de onderkant erop geplaatst en vele schroeven aangedraaid,en dan maar wachten hoe het gelukt is.
afb2370.jpg


Moegen weer verder met het stabilo en mischien de romp.
groeten ruud
 
In een woord GEWELDIG!!!!!

Als je ooit eens de moeite wilt nemen graag ook eens over het maken van de mallen zelf :wink:
SUPER
 
Hoi theo,

Momenteel maak ik veel mallen alleen is het moeilijk als ik alleen ben om foto,s te maken.
in april maak ik weer mallen met francios de maker van bovenstaande foto,s.
hij zal vast dan ook vele foto,s maken en die zal ik ook plaatsen met een uitleg.
groeten ruud
 
Hoi Ruud,

Natuurlijk komen er weer vragen, kan je ons ook vertellen welke de mengverhoudingen zijn van de epoxy met aerosil en microballoons?
Je hebt het ook over een spuitzak, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Heb je daar een foto van?

De vorgelat heeft bij u een gele kleur doe je er dan gewoon verf bij en welke verf moet dat zijn???
Kan je hier ook je mengverhoudingen mededelen?

Het rode materiaal dat je gebruikt naast de servo opening hoe noemt dit materiaal en kan dit bij u gekocht worden?

Dan zie ik dat je de mallen dicht maakt maar zie daar ook een paar leidingen lopen?
Kan je ons vertellen wat dit is en waarvoor ze dienen?

Eén ding staat vast de vleugel van mijn 2.10 meter Spitfire ga ik ook zo proberen te maken!!!
Enorm tof initiaftief dat je hier neemt. :thumbsup:

Tot hoors
Tom
 
Hoi,

Het is weer tijd voor het vervolg.
Maar de vragen.

@ tom
De kleuren in de vorgelat zijn pigmenten die er zijn in verschillende kleuren,en die je dus mengt met blanke vorgelat T30 maximaal zo,n 15%.

De mengverhuoding epoxy/aerosil in voor mij een gevoels kwestie dit doe ik al zo lang dat ik de verhouding niet afweeg.
Het belangrijkste is dat het dik genoeg is zodat het niet van je liggers afloopt,maar niet zo dik dat het niet meer lijmt er moet een lichte glans opblijven.

Het rode schuim is geexpandeerd pvc schuim dit komt onder vele namen zoals conticell,herex,klegecell,enz(ik heb dit schuim wel op verzoek)

De leidingen die je ziet zijn voor het vacuum het word aan de neuslijst en aan de achterlijst op twee punten afgezogen.

Voor de spuitzak zie de foto het zijn pe zakken waarvan je het puntje afknipt afhankelijk hoe groot je de rups wilt hebben.
afb2395.jpg


Okee de vleugel laten we even we gaan door met de romp.
daar deze voor F5b is word dit een romp gebouwd onder vacuum in glas/carbon/kevlar.

De romp word bij de vleugelfairing extra versterkt met carbon roving daar deze plaats zwak is door de uitsparing voor de vleugel,en hier de bevestiging is van de vleugel op de romp en ik deze twee graag bij elkaar houd tijdens het vliegen.
Ook worden de hoekjes gevuld met ingedikte epoxy,zoals rond de nacaducts.
afb2397.jpg

afb2398.jpg


Hierop komt dan de eerste laag glas dit is een 110grams atlas weefsel welke zeer fijn is en zich gemakkelijk laat plooien in de hoekjes.
Ik doe dit met redelijk wat hars omdat dit sneller werkt en er nog een laag volgt in kevlar.
afb2399.jpg


Nu dus verder met het kevlar dit is een 160grams weefsel,hieronder zit nog een strook carbon weefsel welke loopt van achterlijst tot aan het motorschot,dit om er een super stijf geheel van te maken.
Als het kevlar is aangebracht in de rompmal dan volgt het afknippen langs de mal.
Hiervoor gebruik ik een speciale gebogen proton schaar,deze heeft een keramische oxide laag welke zeer hard is waardoor zelfs kevlar makkelijk knipt.
Boven de romp is m,n glas schaar te zien,ik gebruik dus twee scharen een voor glas en een voor kevlar.
afb2400.jpg


Als het klaar is ziet de romp er zo uit ,netjes afgeknipt langs de rand en gereed voor het vacuum.
afb2401.jpg


Hierop dan weer teflon weefsel met daarop papier om het teveel aan hars op te nemen.
En gelijk word het weefsel laminaat in de mal gedrukt,je ziet op de foto al plekken in het papier komen van de hars die naar boven komt.
afb2402.jpg


Morgen weer verder,plicht roept.
groeten ruud
 
Hoi Ruud,

Hopelijk vind je mijn vragen niet te lastig. :twisted:

Waarom gebruik je Kevlar ipv Glasmat?
Kan je ons even vertellen wat het verschil is.

Hoelang gaat de romp in het vacuum ook 12 uren?

Tot hoors
Tom
 
Hoi medebouwers,

Sorry maar ik heb de afgelopen twee dagen geen tijd gehad voor het vervolg.
dit doordat ik carbon kuipdelen en spatborden moest maken voor een kawasaki ZX10
Deze moet van het weekend racen en de motor was pas maandag binnen.
Dus een wonder is vericht met het maken van een racekuip en mallen in enkele dagen.
Nu nog opruimen.
groeten ruud
 
Back
Top