Bouwen van een vol gfk F5B zwever

Hoi,

we zijn er weer,even de troep opgeruimd en nu weer het draadje oppakken.
we gaan verder met het stabilo,ook hier weer gespoten mallen.
Voor de vele vragen over het spuiten en afplakken, ik gebruik pat 921 was welke te gebruiken is zonder pva en je dus in de mal met tape kan afplakken.
afb2468.jpg


Nu dus weer de buiten huid uit 25 grams glasmat lamineren met daarop het balsa gevolgd door weer een laag 25grams.
ook maak ik gelijk de carbon ligger in de huid dus alles in een bewerking.
afb2469.jpg


Nu word de gehele omtrek van het stabilo voorzien van een lijmrups uit ingedikte epoxy,met een handige spuitzak.
afb2470.jpg



Nu twee keer kijken niks vergeten alle liggers op de juiste plaats dan kan de mal gesloten worden.
afb2471.jpg



en schroeven maar weer.
afb2472.jpg


na een dag wachten kunnen de mallen worden geopend,dit is spannender als sinterklaas.
en kan het noeste werk bewonderd worden en zou het er zo moeten uitzien(na het nabewerken)


afb2473.jpg

afb2474.jpg

groeten ruud
 
Hoi,

Nog een kleine toevoeging er is een paar keer gevraagd over het knippen van de materialen zoals het kevlar en het glas(in een pm)
Het carbon word gesneden met een rolmes op een plaat PE dit is haast niet te knippen,omdat het onder 45graden moet en het zeer los is geweven.
Met een schaar zou je de mat verschuiven (en carbon 93gr is duur)
afb2475.jpg


voor het van de rol knippen van glas en het kevlar gebruik ik een gewone rechte kevlar schaar en een keramische proton schaar.
kevlar is met beide scharen te knippen alleen is het met de proton aanzienlijk lichter knippen en deze gaat langer mee.
afb2476.jpg

afb2477.jpg


Voor het langs de mal afknippen heb ik gebogen scharen met deze scharen kan je haarscherp langs de mal knippen zonder dat je met je vingers in de knoei komt.
Voor het glas gebruik ik een andere schaar als voor het kevlar,de glasschaar is te licht hiervoor.
Voor de gebogen proton is kevlar geen probleem.
afb2478.jpg

afb2479.jpg


Dit was voor even het draadje over de bouw, ik hoop dat jullie er wat aan gehad hebben en mischien op nieuwe inzichten gebracht.
Hiervoor telt wel dit zijn mijn technieken en ervaringen,en er zullen vast andere methoden zijn.
Dus bijt je er niet op vast en durf te proberen en wees niet bang om eens wat in de prullenbak te gooien,als je maar weet wat er mis ging en er dus van leert.
Mochten jullie materialen/hulp/gereedschappen nodig hebben VRAAG of mail en ik kan je eraan helpen.
groeten ruud
 
Hoi tom,

Na het lossen moet de naad van de romp worden ontdaan van een opstaand randje,ddo r middel van een mes.
Verder de romp openingen schoonfrezen met de dremel.
Van de vleugel en het stabilo moet de gehele omtrek worden ontdaan van de overtollige lijm die tussen de mallen is gekomen,dit is een dun velletje maar toch.
Dit doormiddel van een lange schuurlat,en hierna de roeren losfrezen aan de onderzijde en aan de bovenkant op de schanierlijn inkrassen om het roer gangbaar te maken.
En dan nog wat gaten boren voor de bevestiging.
groeten ruud
 
Hoi Ruud,

Stel je nu voor op een dag maak je een romp en er zit een foutje in, bv. een luchtbel aan de rand.

Hoe werk je dat dan bij?
Kan je hier ook iets meer over vertellen?

Bedankt
Tom
 
vragen,vragen en nog meer vragen.

Vraag 1 als je twee romp delen aan elkaar lijmt ,gebruik je dan alleen epoxy en een goed sluitende mal of komt er an de binen kant ook nog een glasmat over heen.

vraag 2 : knip je direct na het lanineren, dus als de hars nog nat is de randen glad af ?

vraag 3 wat gebruik je om de vacuum zak te sluiten.

het lijkt op de foto op witte siliconen


alvast bedankt. ook ik heb er een hoop van opgestoken
 
Ruud,

Mooie foto's en goede uitleg, ook ik heb weer genoten.
Ik zag dat je voor de rompbouw geen hulpstukje gebruikt om een randje te maken, gebruik je een los strookje glas om de helften aan elkaar te liijmen?

Wat de vraag over de was betreft: Ruud adviseert PAT 921, dit gebruik ik ook, het is echt superwas! Ik heb nu twee rompen, een stabilo en een vleugel gebouwd en als ik de mal op zijn kop hou, valt het produkt er bijna vanzelf uit. Voor de bouw van mijn eerste kist heb ik vijf lagen was aangebracht.

De folie (van de Gamma) voor het vacumeren bevestig ik net als Ruud met acrylaatkit (ook van de Gamma). Geen siliconenkit, siliconen in je mallen is funest! (Ook van Ruud geleerd).

Voor wie dit soort artikelen interessant vindt, kijk ook eens op E-zone.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=141255
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=186917
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=135605]
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=186827&highlight=new+f5b+guys

Groeten,
Jan
 
Hoi medebouwers,

Kijk het leeft toch ik ben dol op vragen om mijn hobby/werk uit te dragen
zodat meer mensen er van kunnen profiteren.
ik heb zelf het wiel grotendeels zelf uitgevonden en een keer is denk ik voldoende.

@gerard zo,n model kost in standaard uitvoering dus zonder carbon d-box
en kevlar romp vanaf € 275,0

@ Tom, Ja een foutje komt weleens voor en dan hangt het er een beetje vanaf.
ik produceer comercieele rompen in loon opdracht en hierbij gaan de kisten met blazen/fouten in de prullenbak.
mijn eigen modellen met kevlar/carbon rompen die worden bijgewerkt met plamuur en 2K gespoten.
Het loont ook niet om een glasromp op te knappen daar de materiaal kosten laag zijn.(dit natuurlijk uit een comercieel oogpunt)

@ janhein
Voor het sluit van de romp(mits onder vacuum gebouwd)delen gebruik ik een kevlar bandje met wat ingedikte hars.
Anders is het bij "gewone"rompen deze worden als ze nog nat zijn gelijk
aan elkaar gezet in de mal doormiddel van of een glasbandje of een uitstekende laag weefsel.
Dus bij een romphelft 1cm laten uitsteken aan de onderzijde en bij de ander de bovenzijde en dan in elkaar haken.

De randen knip ik nog af als het laminaat nat is omdat ik dan gelijk door kan werken,je kan het ook afsnijden als de epoxy begint te harden maar met sommige trage verharders kan dit lang duren.

De vacuumzakken sluit ik met acrylaat kit gewoon kijken voor de goedkoopste soort, het merk maak niets uit.
Gebruik nooit siliconen bij een mal die je nog eens wilt spuiten,als dit in je mal komt en je gaat spuiten dan kratert het weg(fisheye).

@ bertus
De was die ik gebruik is een polymeer was die een zeer goede verbinding met je mal aangaat en zich niet laat verwijderen door plakband.
Nieuwe mallen was ik eerst in met een laag of 5 en tussendoor steeds oppoetsen en na de laatste laag 5 uur wachten.
hierna een product maken en nogmaals een laag opbrengen en dan pas weer als hij slechter gaat lossen(bij mij na +/- 5 producten)
Voor het bewerken van de roertjes maak ik morgen denk ik wel wat foto,s

@ jan
ik heb geen hulpmal bij de rompnaad veel moeite voor weinig profijt.
een glas of kevlar bandje volstaat voor mij

groeten ruud

P.S donderdag worden er weer mallen gebouwd en ook vele foto,s genomen dus een nieuw draadje volgt over mallenbouw.
 
@Ruud

Toppie dit allemaal. Ik heb de afgelopen dagen al meer geleerd dan 1 jaar zelf klooien met hars en was.
Meer, meer, meer.....
 
hahah hier sluit ik me helemaal bij aan.Normal moet ik altijd speciaal tape bestellen in de States om de vacuum zak dicht te krijgen maar Gamma kit werkt dus ook . :-)


Zaterdag dus maar even naar de bouw markt
 
ruud zandvliet zei:
P.S donderdag worden er weer mallen gebouwd en ook vele foto,s genomen dus een nieuw draadje volgt over mallenbouw.

Hoi Ruud, super dit. Veel van geleerd! Die nieuwe mallen....zijn die van de tokoloschi toevallig?

Paul
 
Hoi paul,

Ja het zijn tokoloschi mallen de eerste set is al klaar alleen nog vele lagen was en nog wat bijwerken.
volgende week verwacht ik de eerste klonen.
groeten ruud
 
@ ruud,

Ik heb alleen nog een vraagje wat me niet helemaal duidelijk is. Je zei ergens in het draadje dat je de helften nat aan nat aan elkaar zet. Maar je doet ze ook onder vacuum. Hoelang houd je ze dan onder vacuum, want als je dit te lang doet dan neem ik aan dat je ze niet meer nat aan nat kunt zetten.

Ook vraag ik me af hoe je de balsa aan de achterlijst spits maakt. Want als je dit met een schuurblokje doet, dan schuur je automatisch ook de mal mee (of je moet wel een heel vast hand hebben).

groeten Paul
 
Hoi paul,

Alles wat onder vacuum gaat word niet nat in nat aan elkaar gezet maar later,door een kevlar bandje
voor de romp,en een lijmrups voor de vleugel.

voor het balsa dit snij ik kleiner als de vleugel,aan de achterlijst blijft een randje over van zo,n 5mm
dat zonder balsa blijft.
Het gesneden balsa word voor het verwerken aan de achterzijde licht afgeschuind met een balsa schaaf.
dit scheelt schuren in de mal,en reduceerd het gevaar van je mal beschadigen.
groeten ruud
 
ruud zandvliet zei:
Voor het bewerken van de roertjes maak ik morgen denk ik wel wat foto,s

P.S donderdag worden er weer mallen gebouwd en ook vele foto,s genomen dus een nieuw draadje volgt over mallenbouw.

Ruud, verbazend fraaie toestellen en je hebt er een interessante topic van gemaakt. Kom er nog meer over de mallenbouw?

Ik vraag me overigens nog steeds af hoe je de materialen voor draagvlakken en romp bij het inleggen/aanbrengen in de mallen zo dicht bij de randen krijgt dat beide respectievelijke helften goed aansluiten. Na uitharding schuren/dremelen/vijlen in de mal lijkt me geen optie. Beide helften moeten toch ook opgeruwd worden voordat je ze met ingedikte epoxy samenvoegd?
Kun je hier nog eens iets over vertellen?

3dubbel genieten dit! :worship:

beste groeten, robert
 
Hoi robert,

De mallenbouw is een apart draadje op dit forum.

Het inleggen van de glasweefsels kan redelijk nauwkeurig gebeuren dit moet ook wel omdat alles er onder 45graden inligt.
De overstand word met een speciale gekromde schaar afgeknipt,door de vorm van de schaar kan je tot op de rand knippen.
als er na de vacuumbewerking nog wat op de randen zit dan steek ik dit voorzichtig af met een beitel die iets rond is geslepen,dit om de rand niet te beschadigen.

De randen worden niet opgeschuurd omdat er na de laatste glaslaag aan de binnenzijde voor het vacuum een laag scheurweefsel word aangebracht.
Hierop komt dan ook nog een laag papier om het teveel aan hars op te nemen.
Dit scheurweefsel hecht niet omdat dit nylon is,dit word na het vacuum verwijderd en laat een ruwe laag achter welke een perfecte ondergrond is voor verdere verlijmingen.

Groeten ruud.

P.s geintresseerde in bouw van vleugels zoals beschreven in deze draad kunnen altijd eens komen kijken.
 
Back
Top