(Bouw)Verslag van de HMS Victory ,De Eendracht ,Titanic, Americo Vespucci

ik ben bij deel 60 , de rest van de kuil en de verschansing van de boot aanbrengen.

we zijn op de helft , heeft 5 jaar geduurd met aantal tussenpozen , maar we gaan weer vooruit , na een aantal groote verbouwingen van de romp en inwendige gedeelte

Timb - meestal volg ik wel wat je bedoeld, maar nu ben ik het spoor ook even bijster. :(

Wat bedoel je met de bootsbalken? Heb je er al een foto van?

We doen hier aan scheepstaal Tim.
Bootsbalken is nu duidelijk, maar wat zijn dan de "kegelvormige steunen"
Hoeft niet te antwoorden hoor; ben ik ondertussen gewend, maar ik blijf proberen.......
Overigens het is "op liggen" en niet "op leggen."
Straks spreken we hier naast "Deagostini taal" nog meer dialecten......

Laatst bewerkt:
Daarom plaats ik liever alleen foto's dan hoef je al die benamingen niet te onthouden ;)

Ja, da's ook een manier natuurlijk, meestal aangewend om het onvermogen te verbloemen
Dit is overigens een citaat van M. van Rossum, tijdens de "Slimste mens" tot vorige week uitgezonden op NPO 2

Ff snel bewerkt, voor men weer denkt dat ik iemand aanval.
Ik bedoel niet dat er mensen zijn met een bepaald onvermogen, maar ik vind het excuus een beetje zwak.....

Ja, da's ook een manier natuurlijk, meestal aangewend om het onvermogen te verbloemen
Dit is overigens een citaat van M. van Rossum, tijdens de "Slimste mens" tot vorige week uitgezonden op NPO 2

Tja dat zou natuurlijk ook kunnen, ik vind het bouwen leuk maar dagen snuffelen in boeken om benamingen en termen te leren is mijn ding niet, en dan is het plezier voor mij zo weg.

Ik vind het jammer dat je er zo graag een stempel op wilt drukken dat iedereen hier historisch correct moet bouwen.

Laatst bewerkt:
ik geef je gelijk robert ,bouwen is veel leuker dan de tekst., en de namen.

zelfde als met pc s, de hardware is veel leuker dan de software.

het bouwen van de computer is intresanter dan windows enz,

voorbeeld met de balken in de kuil.

DSCF3523.jpg

Laatst bewerkt:
de kuil is klaar de balken de trappen en de rand zijn geplaatst en vast gelijmd.

nu de voorkant de reling en later de kompleete bovenrand over de hele boot

de kuil rand is mahonie kleur, de balken heb ik grenen gedaan anders zag je ze nauwelijks.

in de verte vooraan zie je waar ik nu mee bezig ben de reling , ik heb in plaats van de stokjes , 2 mm balsa op de buitenrand gedaan hier kom de 2 mm binnen rand tegen aan en daarboven op komen een platte lat over de hele schips lengte.

Picture 331.jpg

de voorkant reling is schuin af gezaagd, en geschuurd , de voorkant reling is op de juiste dikte en maat.

nu bezig met een stel balkjes en balk die vooraan op het dek gemonteerd worden, en gebeitst worden voor ze geplaatst worden .

de balkjes hebben 1,5 mm gaatjes gekregen en alles is mahonie gebeitst.

de binnenmuren zijn allemaal beuken gebeitst.

de platte lat van 2 bij 8 mm wat op de gehele boot/relling komt te liggen, wordt beuken grenen of eiken gebeitst.

ben bezig met de 2 mm plank op de reling / dek, ik heb de voor / midden deel al gemaakt, nu nog het midden achter deel

Tja dat zou natuurlijk ook kunnen, ik vind het bouwen leuk maar dagen snuffelen in boeken om benamingen en termen te leren is mijn ding niet, en dan is het plezier voor mij zo weg.

Ik vind het jammer dat je er zo graag een stempel op wilt drukken dat iedereen hier historisch correct moet bouwen.

Dat is een misvatting Robert, ik word met enige regelmaat gewezen op het feit dat iedereen moet kunnen bouwen zoals hij wil.
Daar sta ik ook achter (gedeeltelijk....)
Zelf heb ik al eens een behoorlijke "veeg uit de pan" gekregen omdat ik een bepaald blok aan de boegspriet "hoefijzervormig" noemde.
Resultaat: ik heb de juiste benaming geleerd!!!! Met dank aan Pietsan, en dat meen ik.
Maar de benamingen en beschrijvingen van zo ongeveer elk latje wat op dit model gelijmd word kan ik i.i.g. niet volgen!
Wat dan computers er mee te maken hebben begrijp ik ook niet.
Dat zal wel te maken dat hij zijn manier van bouwen de enige juiste vind.
Inderdaad; het irriteert om steeds (voorzichtig!!) een juiste benaming te geven voor een onderdeel en dan te zien dat de bouwer categorisch weigert om iets te leren, en (nog erger!!) de geboden hulp in de vuilnisbak te flikkeren, en domweg geen bijdrage levert aan de doelstelling van een forum; namelijk "elkaar iets te leren, en zodoende deze schitterende hobby te promoten"
Daar hoef je echt geen dagen voor boven de boeken te hangen.........
Ik hoop alleen dat beginnende bouwers en bezoekers van dit forum dit verslag niet zien als de standaard, want dat is het zéker niet.
Maar ja, als je niks van een ander aanneemt en geen enkele serieuze vraag van mij beantwoord zegt dat i.i.g. niks over mij.
Het niet beantwoorden van een serieuze vraag van mijn kant vind ik overigens behoorlijk onbeschoft, en dat mag deze bouwer zich aanrekenen.

Laatst bewerkt:
Back