Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Altijd leuk om een ‘oude avatar’ te up-daten, Klaas. Die oudere tankers blijven mooi.Al een tijdje liep ik met het plan om de roerhak zo aan te passen dat het roer voor onderhoud kan worden verwijderd. Intussen bedacht hoe mijn avatar ruggelings neer te leggen zonder dat de opbouw klem kwam. Kwam een klapkrat tegen die wel van dienst kon zijn. En vandaag weer waarmee ik uit de voeten kon. Zonnetje op het balkon en een lekker windje, Dus tankertje uitgeruimd en ruggelings op de krat om te kunnen boren en tappen. En hier ligt ze.
![]()
Voorboren met 1 mm, daarna 1,5 mm en in 3 stappen getapt met M2. Lukte zonder smeren en de tappen
konden tussen de vingers terug worden gedraaid, Daarna met 3 en 4 mm boor de gaatjes gesoevereind. Dun en scherp figuurzaagje (met dank aan juwelier Swemmer) in de beugel, schip in stabiele zijligging en met beleid zagen. En waar ik het meest tegenop zag ging als een speer.
Bekijk bijlage 554341
De twee gaatjes in het stuk aan de romp opgeboord naar 2 mm. Boutjes erin en de koppen wat afgevijld. Tussen beide foto's hierboven zit een half uur tijdsverschil. Dus werfbaasje weer blij.De zaagsnede was zo dun dat ik er maar geen vulling in heb gelegd. De verticale delen van de snede lopen wel dicht met verf. hieronder een foto genomen van de zijkant. Inbouwen van de apparatuur kan aan het bureau en is niet aan tijd gebonden. Op 6 oktober moet ze uitgedokt zijn want dan mag ze mee naar de Kronenburger See. Gr. Klaas.
Bekijk bijlage 554342
wel.
Nog
Wat een leuk verhaal Klaas, geeft mij/ ons inzicht in de bouwer Klaas en zijn kennis opbouw. Vindt het leuk dat je ook de fouten benoemd want ook daar leren we van. Het is duidelijk dat de liefde voor het schip in je bloed zit.Na een vaarbeurt stootte ik per ongeluk het onderste deel van het schroefraam. Dat was al eens eerder gesneuveld en met een U-vormig gebogen RVS plaatje verstevigd. Nogmaals op die manier repareren zinde me niet. Het oude schroefraam met roerhak was gemaakt van 4 mm multiplex. Maar gelukkig lag er nog een stukje zeewater bestendig aluminium van 5 mm dik. Daaruit een nieuwe roerhak gezaagd en gezorgd dat die voor het schroefraam over een lengte van 10 cm in de balsa romp werd verankerd. Makkelijker geschreven dan uitgevoerd. Eerst het oude schroefraam los gemaakt. Daartoe 2 rijen 1 mm gaatjes net naast het multiplex geboord. Het oude spul verwijderd en pas gemaakt voor het nieuwe deel. Toen alles mooi aansloot en een taatspot was geboord voor de roerkoning, het geheel ingelegd met epoxylijm. Het geheel zag er gelikt uit, maar toch weer niet goed (genoeg) nagedacht. De hak was niet demontabel voor onderhoud aan het roer.
Moet dat er ooit uit, dan maar eens zien of de hak Z-vormig kan worden doorgezaagd. Eerst een paar 1,5 mm gaatjes boren en daar M-2 draad in tappen. Gelukkig heb ik een paar maanden geleden van de juwelier een pakje heel dunne figuurzaagjes gekregen. Na verbouwing van zijn winkel is de werkplaats zichtbaar en ik ben een belangstellend type. En soms wordt dat spontaan gewaardeerd. Wel net voor mijn vrouw een ketting gekocht, dus kon het eraf. Nu had ik een perfect varend scheepje. Helaas niet voor lang en lag opeens een meter of 5 van de wal stil. Dreef gelukkig naar de kant en thuis gezocht naar de oorzaak. Niets kunnen vinden, maar voor de zekerheid mijn laatste Philips motortje ingebouwd. Het verwijderde motortje open gemaakt en toen bleek wat er aan de hand was. Koolborstels en collector waren niet best meer. Ook geen wonder want die liep op 9,6 Volt en in de (batterij)recorder kwam er hooguit 6 Volt op. En werd er nooit van voluit vooruit naar achteruit geschakeld. Verder waren het ideale dingen en zeer spaarzaam met stroom. Nog even met het idee rond gelopen om er zo'n origineel bedoeld Distler motortje in te zetten. Maar dat is het niet geworden.
De zelf gebouwde regelaar had al eens het veld moeten ruimen voor een CTI exemplaar met BEC. Kon de ontvanger-accu naar de recycling en werd het laadcircuit aan boord opeens een stuk eenvoudiger.
Dit circuit bestaat uit een paar onopvallende pennen aan dek. Onder dek tussen pen en + kant van aan-uit schakelaar een 12V 3 Watt lampje. Het lampje zorgt voor de stroombegrenzing van de lader. Aan de andere pen zit een diode, die is aangesloten op de – kant van de schakelaar. De accu zit aangesloten op de middelste aansluitingen van de schakelaar. Op de overblijvende pennen zit de motorregelaar aangesloten. In een van de draden zit ook een 10A zekering. Aan de pennen sluit ik een 18 Volts adapter aan. Doordat er een diode in het laadcircuit zit maakt het niet uit of de adapter gelijk of wisselstroom levert.
Bekijk bijlage 609655
Een Distler motor werd het dus niet, maar met de laatste Philips aan het werk toch maar gaan denken hoe verder indien....? Zou ik eens op de nieuwe toer gaan met brushless? Niet geschoten is altijd mis, dus in het verre Oosten een goedkoop 1200 KV motortje en regelaar besteld. Even over het hoofd gezien dat de regelaar voor een vliegtuig was bedoeld. Dus weer aan de studie en een autoregelaar besteld. Hieronder buitenloper 1 met autoregelaar van Banggood. Goed voor 3 dagen varen.
Bekijk bijlage 328978
Draaide veel te hard en in het lage toerengebied niet goed regelbaar. Ook trok de combinatie de 9,6 V 2.500 mAh Nimh accu onderuit.
Gelukkig bouwde Lex Verkuijl net zijn Yarra en hield daar een duidelijk verslag van bij. Dus hetzelfde regelaartje besteld en de set in de tanker gebouwd. Tevens de accu vervangen door een 7,2 Volt 4.000 mAh Nimh exemplaar. Nu was de regeling aanmerkelijk beter, maar voluit nog te snel en onderin ook teveel toeren. Eenzelfde 750 KVmotor als in de Yarra besteld. Die wilde wel langzaam lopen, maar er zat een naar geluid in.
Hier al met HK regelaar en 4.000 mAh accu met zekering.
Bekijk bijlage 328979
En dan eentje met 750 KV buitenloper.
Bekijk bijlage 328981
Die wilde wel langzaam lopen, maar er zat een naar geluid in. Nog een test met een 1050 KV ding met minder vermogen.
Draaide geruisloos, maar onderin weer teveel toeren en bovenin te snel. Nu is bovenin wel te temmen met dual rate, maar lekker manoeuvreerde het niet.
Bekijk bijlage 328982
Vorig jaar nogmaals schade aan de verschansing voorop. Nu niet in de wal gevaren, maar te dicht onder het kofferbakdeksel gezet. Nu maar een versterking gemaakt met epoxy en glasweefsel.
Bekijk bijlage 328986
Bekijk bijlage 328985
Om te voorkomen dat het nog eens gebeurt een transportkist gemaakt.
Bekijk bijlage 328989
Een paar maanden geleden viel mijn oog toevallig op een brushless motortje dat eigenlijk voor een drone bedoeld is. Geen KV waarde vermeld, maar op 12 Volt zou de motor een kleine 6.000 toeren moeten lopen. Ali kon het voor een kleine 7 Euro leveren. Dus weer een paar weken wachten, maar dat was het wel waard. Het blijkt een ideaal ding te zijn. Het lijken net 4 op elkaar geplakte 1-Euromunten en er is vermogen zat. Draait in het ondergebied ongeveer 50 omw./min. Bovenin zal het rond de 3.000 zijn. Het enige dat je hoort is de Marx koppeling. Die wordt bij het trekken van de schroefas tijdens de volgende winterbeurt vervangen door een dubbele RVS kardankoppeling.
Bekijk bijlage 328983
En hier het vaarbeeld met deze kleine geweldenaar.
En dan zal het mijn tijd wel duren.
In het bovenstaande verhaal kijken we 57 jaar terug. Daarvan heeft het scheepje meer dan 45 jaar (vaar + verbouw)plezier gegeven. En heb ik gedurende die tijd veel geleerd op RC gebied. Op het modelbouwforum veel opgestoken en ik vond het leuk om de bevindingen met dit model eens op een rijtje te zetten en via het Forum te delen. Gr. Klaas.
Had dus zomaar uit de stelling gevallen kunnen zijnBedankt voor het compliment Martin! Dit scheepje heeft inderdaad een apart plekje in mijn hart. Probeer haar met liefde varend te houden. Ook het echte schip kwam er niet zonder kleerscheuren vanaf. Hier zie je de Esso Berlin na een aanvaring op de Westerschelde. Even het plaatje geleend bij Auke Visser. Gr. Klaas.
Bekijk bijlage 625290
wat ziet ze er gehaverd uit, is nog een hoop werk voor de werf.Bedankt voor het compliment Martin! Dit scheepje heeft inderdaad een apart plekje in mijn hart. Probeer haar met liefde varend te houden. Ook het echte schip kwam er niet zonder kleerscheuren vanaf. Hier zie je de Esso Berlin na een aanvaring op de Westerschelde. Even het plaatje geleend bij Auke Visser. Gr. Klaas.
Bekijk bijlage 625290